Bij 1 jaar overgaan op halfvolle melk?

Discussie in 'Voeding' gestart door fantasy, 22 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fantasy

fantasy Actief lid

24 jul 2007
    473
    0
    16
    Veluwe
    Hallo allemaal!

Ik was deze week met Liam bij het CB en daar gaven ze aan dat we binnenkort volledig konden overstappen op gewone halfvolle melk. We geven nu nog Nutrilon Hypoallergeen. Er is aangeven dat we Liam dan wel vitamine d moeten gaan geven. Nu zie ik in de winkel nog vele soorten opvolgmelk staan, dus wat is beter, doorgaan met opvolgmelk of volledig overgaan op halfvolle melk? Wat hebben jullie gedaan? En warmen jullie de halfvolle melk ook op net als de fv?
    Alvast bedankt voor jullie reacties! :D

groetjes

2. gemke

gemke Niet meer actief

onze kids hebben vanaf 11 maanden al gewonen halfvolle melk
    kan gewoon hoor ze adviseerde hier op het cb dat dat vanaf 11 maanden kon
    wij hebben dat dus gewoon gedaan
    wij hebben vanaf 6 maanden tot de 11e maand opvolgmelk gegeven

3. gemke

gemke Niet meer actief

kan je overigens ook gewoon koud geven
    met pap warmde we het wel op
    de mannen zijn inmiddels 2 en drinken elke ochtend nog een beker melk leeg vinden ze lekker

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Melk kan je koud, warm en lauw geven maar je kunt het beste VOLLE melk geven. Volle melk bevat alle vetten, vitamines die je kindje nodig heeft. Halfvolle melk is een uitvinding voor volwassenen. Alleen als je kindje de neiging heeft makkelijk te zwaar te worden, is halfvolle melk misschien handig. Overleg eens met je CB maar volle melk biedt meer dan halfvolle melk.

5. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Hier krijgt ze sinds een paar weken melk. Ze adviseren hier inderdaad wel halfvolle melk (en magere of halfvolle yoghurt).

Opvolgmelk bood volgens het CB niets extra's. Behalve dat je bij halfvolle melk nog vitamine D extra moet geven.

6. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Volgens ons CB kon halfvolle melk vanaf een jaar maar opvolgmelk was toch net iets beter.
    Wij geven dus nog gewoon opvolgmelk. Bij het avondeten drinkt ze wel halfvolle melk mee.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ze mogen vanaf een jaar gewone melk. Waarom het CB halfvolle melk adviseert is me overigens een raadsel, zelfs als je dan vitamine D bij gaat geven: dat wordt namelijk nauwelijks opgenomen dan, wegens het tekort aan (overigens gezonde) vetten... Om vitamine D op te kunnen nemen, heeft je lichaam een zooi vet erbij nodig namelijk...
    Enkel als je kindje kampt met overgewicht, is halfvolle melk misschien handiger, (alhoewel ik dan eerder op de koolhydraten uit aardappelen, rijst en pasta's zou proberen te minderen).

8. fantasy

fantasy Actief lid

24 jul 2007
    473
    0
    16
    Veluwe
    Bedankt voor jullie reacties! Maar oh jee, nu twijfel ik nog harder tussen halfvolle melk, volle melk en opvolgmelk, want ik lees toch wel verschillende mogelijkheden, haha! :D

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij zijn overgegaan op halfvolle melk met 11/12 maanden.

Gewoon zo koud gegeven. In de pap natuurlijk wel opgewarmd ;)
    Peutermelk leek ons niet nodig, omdat ons zoontje prima eet. En halfvol omdat hij van nature al stevig gebouwd is. V

10. Christina83

Christina83 Actief lid

28 dec 2007
    268
    0
    0
    Vorige week was ik bij het cb en toen werd mij geadviseerd gewoon over te stappen op halfvolle melk. Zij omschreef het als volgt: Halfvolle melk is goed, meer heeft je kindje niet nodig (wel vit.D), maar opvolgmelk of peutermelk bevat meer vitamines. Aangezien mijn zoontje groot is en niets mankeert is halfvolle melk prima voor hem. Als je volgens haar een klein kindje hebt dat nog wel wat extra's kan gebruiken, kun je beter de opvolgmelk blijven gebruiken.

11. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Kinderen in de groei hebben de vetten uit volle producten (volle melk, volle joghurt, volle kwark etc) nodig. Elke keer vraag ik me weer af waarom er toch halfvolle producten worden geadvisseerd. Vitaminen en mineralen haalt je kind uit het dagmenu (brood, fruit, groente, aardappels, rijst, pasta, vlees, vis etc), daar heb je de melk echt niet voor nodig. Peutermelk is dan ook volkomen overbodig...Melk wordt vanaf een jaar een "bijproduct" om je kind te voorzien in de calium behoefte, verder hòeft het helemaal geen extra vitamines te leveren...

12. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    =D> =D> =D> =D>

Ben het wel zoooo met je eens. Ze zitten in de groei, dan kun je beter eerst gaan kijken wat je geeft waar te veel suikers in zitten of zo.

Janna

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Precies, suikers ed zijn eerder de boosdoeners waardoor kinderen snel overgewicht krijgen, dan van de volle producten.

Wij hebben een poos geleden een voorlichtings bijeenkomst gehad op de psz over het belang van goed ontbijten. Daar kwamen ook de halfvolle en magere producten aan de orde. Daar werd verteld dat al die halfvolle en magere producten eerder averechts werken, omdat kinderen meer van een halfvol of mager product nodig hebben om in hun vet behoefte te voorzien en dan juist aanleren om mèèr te eten, met overgewicht tot gevolg. Simpelweg omdat de porties veel te groot worden en je kind zijn natuurlijke rem kwijtraakt...

Nu was ik er al van overtuigt dat kinderen volle producten nodig hebben om te groeien, na die voorlichting was mijn gevoel alleen nog maar meer bevestigd...

Deel Deze Pagina