Klassenouder

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Zara75, 25 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Er is mij gevraagd of ik klassenouder wil worden, samen met nog een moeder, en ik heb ja gezegd.
    Vind het superleuk om betrokken te zijn bij de school waar m'n kind zit.
    Zijn er hier dames die klassenouder (geweest) zijn en hebben jullie wellicht tips?
    Ik ben niet zo'n miss Organise, dus wellicht steek ik er nog iets van op. :roflmao:

2. Nana01

Nana01 Actief lid

30 jul 2016
    219
    66
    28
    Ik ben de afgelopen 2 jaar klassenouder geweest. In groep 1/2.
    Wij zorgen dat er een klassenlijst met alle gegevens van de kinderen (naam, adres, telnummers) was.
    Afgelopen schooljaar was er ook een klassenapp. Waarin ik dan regelmatig foto's in doorstuurde die ik dan weer van de juf kreeg. Wanneer er een verzoekje was vanuit de klas dan stuurde ik dat ook in de app.

Ook zorgen wij ervoor dat er een lijst op de deur hing met alle activiteiten voor het schooljaar waar ouderhulp bij nodig was. En het leuke aan klassenouder zijn is dat je natuurlijk wel eerste keus hebt ;)

Zara75 vindt dit leuk.
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben geen klassenouders geweest nog, maar heb wel ruime ervaring als hulpouder :D
    Zorg ervoor dat je altijd duidelijk de tijden vermeldt van wanneer tot wanneer hulpouders nodig zijn. Dus niet alleen "dinsdagochtend" en dat later blijkt dat het van 11-12 is. Voor ouders die werken of oppas willen regelen voor jongere kinderen kan dat erg veel uitmaken. Communiceer duidelijk welke ouders wel mee mogen helpen en wie er op de reservelijst staat, ivm werk en oppas. Probeer ruim op tijd je mails te versturen ... als de leraar je een paar dagen van tevoren vraagt voor een berg hulpouders op donderdag, wordt dat een heel lastige klus want dan werken de meesten.
    - kijk wanneer de leraar jarig is of ze een juffendag hebben, dan kun je klassikaal een kado regelen.
    - stuur begin van t jaar een mail aan alle ouders met een adreslijst, stel jezelf voor en doe er een foto bij, met name voor vaders kan het heeel lastig zijn de klassenouder te vinden tussen al die moeders

Zara75 vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik ben geen klassenouder, zit wel in de ouderraad en regel nog het eea op school. Vraag bij de leerkracht na wat de klassenouder bij jullie op school regelt. Want dat verschilt nogal eens per school (en daarnaast ook nog per leerkracht). Hier gaan adressenlijsten via de website en de vragen voor hulpouders via de ouderraad (wel vragen we als ouderraad de klassenouders soms om dit binnen de klas actief te vragen, omdat zij de ouders persoonlijk kennen).

Klassenouder bij ons op school is vooral de communicatie tussen leerkracht en andere ouders. Hij/zij beheert de klassenapp, stuurt berichten van de leerkracht door in de app (dingen als 'morgenmiddag het speelgoeddag' ed, mails doen veel leerkrachten zelf, maar niet allemal, soms komt ook dat via de klassenouder), regelt het cadeau bij juffendag, maar ook als bv. een kind langdurig ziek is wordt er wel eens vanuit de klassenouder gedaan, enz.

Zara75 vindt dit leuk.
  5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wat ik handig vond- als er eens geld ingezameld moet worden -voor een kadootje voor de juf ofzo (waarvan ze weet dat dat komt, maar niet wát precies), in plaats van bij iedereen om geld te bedelen, zette wij een spaarvarken neer in de klas. In de app een berichtje dat de richtlijn een euro was- maar dat we in niemands portemonnee kunnen kijken. En dan lieten we het verder gaan....
    Sommige ouders geven niets. Sommige 20 cent, veel het 'richtlijn-bedrag' en sommige een beetje meer of veel meer. Dat scheelde een hoop tijd! En niemand voelde zich rot of beschaamd ofzo omdat ze niets of minder konden missen.

amdaa en Zara75 vinden dit leuk.
  6. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Thanks voor alle reacties dames, hier heb ik veel aan!:thumup::)
    Ik ga een afspraak met een van haar juffen maken, dan weet ik wat er van me verwacht gaat worden. Of ik vraag het aan mijn voorgangster.

7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik sluit me aan bij deze tips.
    Het is echt enorm verschillend per school.

Ik zit ook in de OR, en bij ons worden de meeste activiteiten vanuit de OR geregeld incl communicatie met de ouders en de vraag om hulpouders.
    Klas-app heeft geen beheerder, we zijn gewoon allemaal daar lid van.

2 klassenouders zijn bij ons vooral voor de communicatie tussen de juf en de ouders, ze organiseren de juffendag en doen luizenpluizen.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    En het voortouw nemen bij de cadeautjes voor juffendag maken en daar voor inzamelen, hoort er bij ons op school ook wel bij.

evaatje84 vindt dit leuk.
  9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zit al enige jaren in de ouderraden van KinderGarten en de Grundschule (lager school). Taken varieren hier van meehelpen met Kerstviering, Paasontbijt tot aanspreekpunt voor andere ouders wanneer iets niet lekker liep/loopt op school, dus eigenlijk beetje mediatorrol. Verder inderdaad ook vaak aanspreekpunt bij afscheid etc.

10. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    #10 Zana28, 29 aug 2017
    Laatst bewerkt: 29 aug 2017
    Ik was het in groep 1. Gelukkig ben ik er vanaf, want ik had het gevoel steeds maar weer op zoek te moeten naar cadeautjes (juffendag, geboortes), en dat is niet mijn liefste bezigheid. Ook ken je de ouders in groep 1 vaak nog niet zo goed. Ik help graag mee op school, maar klassenouder wil ik liever niet zijn.
    Bij ons hangen de juffen een briefje op de deur/ prikbord als ze hulpouders nodig hebben. Gelukkig zijn er nu meestal genoeg.
    Klassenouders moeten bij ons in elk geval bij de kleuters ook een schoonmaakrooster maken, alle 2 weken ongeveer zijn 2 ouders aan de beurt. De schoonmaak van school reinigt blijkbaar alleen de grond en de prullenbakken, de rest moeten de juf en ouders doen.

Wij hebben een whatsapp groepje, handig om even ook nog een herinnering te sturen wanneer de kinderen iets moeten meenemen naar school (speelgoedochtend, beker en bestek voor het school ontbijt...), of om foto's van uitjes te delen, maar niet iedereen wil daar lid van worden (of leest regelmatig zijn e-mail).
    Voor cadeautjes hebben wij vooraf een grote envelop op de deur gehangen en briefjes aan de kinderen meegegeven, met een oproep dat wij inzamelen voor een gezamenlijk cadeau. Als je dat op tijd doet, weet je wat je budget is. Ook als de kinderen thuis iets knutselen/ tekenen voor juffendag, doe dat ruim op tijd. Wij hebben dan soms de nodige spullen bij een kind in een tasje aan de garderobe gehangen, zodat iedereen zelf de materialen kon pakken, want het lastige is soms dat niet elk kind elke dag door dezelfde persoon gebracht/ gehaald wordt.

Zara75 vindt dit leuk.
  11. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Ik ben het afgelopen jaar geweest met nog een moeder. Wij zijn aan het begin van het jaar uitgenodigd door de juf om de jaarplanning globaal door te nemen van welke activiteiten gepland staan.
    Zij mailden ons dan met hun vraag (dus wanneer er hulpouders nodig waren etc) en wij regelden dat per mail en communiceerden dat weer terug dan.

Tip als je via mail gaat werken om een documentje te maken met alle mailadressen die je steeds zo even kan kopiëren dan of al een groep aanmaken in je mail!

Ik zou dus een afspraak maken en gewoon vragen wat er van je verwacht wordt.

Zara75 vindt dit leuk.
  12. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Aanstaande woensdag hebben we een afspraak op school.
    Ik heb net een groepsapp aangemaakt, heb er nog een lamme hand van lol :roflmao:

13. Pompoen

Pompoen Actief lid

25 okt 2015
    446
    121
    43
    Ik ben klassenouder nu sinds een jaar van groep 1/2. Gelukkig wel samen met een andere moeder. Wij zetten reminders in de groepsapp, als de kindjes verkleed mogen komen, het speelgoed ochtend is, als er hulp ouders nodig zijn. Voordeel is dat als ik mee wil met schoolreisje, wat meestal wel populair is onder ouders om mee te gaan, ik 1e keus heb ;) Vorig jaar mee geweest met de kleuters, heerlijke dag gehad! Toen de juf 50 werd wat extra's georganiseerd voor haar, en natuurlijk met juffendag/afscheid einde van het jaar. En ik beheer de groepsapp. Een andere moeder beheert het smoelenboek, die de gegevens dan wel weer van mij krijgt. Fijne samenwerking met meerdere ouders.

En de tip was al gegeven, maar ik noem m toch nog een keer. Als er iets geknutseld/ verzameld oid moet worden, begin weken van te voren. Niet iedereen is zo snel met het aanleveren :D

Ik zit ook nog in de oudercommissie van het kdv van m'n jongste, dus ben er af en toe wel druk mee. Maar dat eindigt over een halfjaartje als ze ook naar school toe gaat :)

Zara75 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina