Konmari methode: spullen opruimen

Discussion in 'De lounge' started by Bruni, Mar 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bruni

Bruni Actief lid

Oct 17, 2012
    487
    5
    18
    Wie heeft het boek gelezen of is hier bekend mee? Zo ja, werkt dit echt goed?
    Het is de bedoeling dat je elk voorwerp in je huis door je handen laat gaan en je afvraagt of je er gelukkig van wordt. Zo niet, dan dient het object onverwijld te worden afgevoerd. Dit moet ook in een bepaalde volgorde, van de objecten waar je geen of nauwelijks binding mee hebt (je kleding) tot die waar je emotioneel gehecht aan bent (foto’s, souvenirs etc.). Van makkelijk naar moeilijk dus.
    Die vraag: word ik er gelukkig van? werkt erg goed lijkt mij, we zijn immers geneigd om spullen te bewaren omdat ‘het zonde is om weg te gooien’ of ‘je weet nooit hoe het nog eens van pas komt’ maar met die drogredenen slibt je huis langzaam dicht. Wegdoen kan trouwens ook betekenen: naar de kringloop of weggeven aan iemand anders (die vervolgens ook weer moet ontspullen).

2. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

Dec 17, 2013
    1,326
    0
    0
    Geen ervaring mee en het boek niet gelezen.

Wel heb ik de regel 2 jaar niet gebruikt/gedragen
    Of niet eens meer wist dat ik het had dan gaat het weg

Met uitzondering van onze verzameling kwartet spellen :)

3. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik ben aan het boek 'weg met de warboel bezig'. Dat heeft het ook over opruimen en om zaken weg te doen waar je niet gelukkig of blij van wordt. Niet zo extreem als jouw methode, maar wel gelijkwaardig. Ik ga het zeker toepassen tijdens onze verhuizing, goed moment ervoor ;)

4. wachtend

wachtend Niet meer actief

Hihi niet gelezen maar sinds ik ga verhuizen ben ik inderdaad ermee bezig om van dingen afscheid te nemen ;)
    Ik moet zeggen dat geeft een behoorlijk lekker opgeruimd gevoel

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Het boek niet gelezen maar mijn vriend zou van elk spulletje gelukkig zijn. Kan zelfs geen schroefje weggooien

6. emma84

emma84 Bekend lid

Dec 3, 2012
    603
    0
    0
    Twente
    Lijkt me wel lastige methode...wat is nou echt geluk?
    Ik vind het fijn dat ik plantjes in de vensterbank heb staan, maar ik wordt er niet heel gelukkig van ofzo.

En wat te doen met zakelijke spullen?

7. AnnevandePol

AnnevandePol Bekend lid

Jul 13, 2014
    806
    229
    43
    Female
    Haarlem
    Mijn man kwam er van de week ook al mee aanzetten. Het boek is dan ook in bestelling. Ik ben erg benieuwd! Wij zijn redelijk makkelijk met weggooien, dus ik denk dat dit mij wel aanstaat.
    Lekker simpel ook: word je er blij van? Nee? Weggooien! :D

8. Ik hoop dat je gelukkig wordt van dat boek ;) LOL

Maar even zonder dollen: ik word niet gelukkig van bepaalde dingen, maar ik heb ze toch echt wel nodig. Ik word niet bijzonder gelukkig van onderbroeken, maar zonder ondergoed door het leven... :(

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Verhuizen.. Alles wat op zolder staat, is het straks waard om alles mee te nemen in de verhuiswagen (kost ruimte) en weer 2 of meer trappen op te sjouwen. Nee, dan kan het weg!

Overigens het staat hier ook weer vol hoor!
    Haha.. Hebben we zoveel spullen of gewoon een te klein huis..

Overigens zo programma, waar de huizen overvol staan geeft wel inspiratie om op te ruimen.. En nee, zo erg is het hier niet hoor!

10. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

Feb 1, 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb in de regel geen moeite met dingen wegdoen. Vind het heerlijk om een opgeruimd en ruim huis te hebben en van veel spullen word ik druk in mn hoofd. Maar ik doe het onbewust al een beetje denk ik. Dat ik denk wat heb ik hier nog aan. Tegen mn kinderen zeg ik altijd dat ze een reden moeten hebben om iets te houden, ipv een reden waarom het niet weg hoeft.

11. zeester

zeester Bekend lid

Jun 28, 2012
    780
    0
    16
    Ik heb het boek half gelezen, maar toen weer terug gestuurd naar bol.com.

Het is gewoon mijn methode niet en daarbij ik kan toch niet zomaar spullen van mijn man en kinderen weg gaan gooien? Ik ga ook niet op ze wachten totdat ze tijd hebben om te het zelf te gaan doen (dan kan ik lang wachten namelijk haha!)

Ik denk dus niet dat het voor mij wat is.

Ik doe nu mee met 91 declutter challenge van mary organizes en dat is wel erg leuk moet ik zeggen. Dat werkt voor mij beter dan die van konmari

12. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

Feb 1, 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik heb laatste tijd wel wat op internet gelezen over declutteren. Maar deze ken ik niet, wat is dat?

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook zo'n vriend.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik vind zelf de stelregel: gebruik ik dit (regelmatig) een handiger eigenlijk. Zoals al gezegd: ik word van bepaalde dingen niet echt gelukkig, maar zonder die dingen zou ik dan wel weer ongelukkig worden. Dingen als m'n sokken of ondergoed, de stofzuiger, enz enz.... :)

Denk wel dat het handig is om regelmatig op te ruimen. Hebben we hier de afgelopen 6 jaar nauwelijks tijd voor gehad en ben sinds kort lekker bezig nu we eindelijk rust krijgen, en dat is wel echt heerlijk :) Ruimte terug in huis, de boel niet meer zo knalvol... :) Echt lekker :)

15. raspberry

Ik ben trouwens wel compleet flabbergasted dat dit ineens zo'n trend is en dat mensen er boeken oid voor nodig hebben. Echt waar? Dat kun je echt echt echt niet zelf? :$:):(

16. zeester

zeester Bekend lid

Jun 28, 2012
    780
    0
    16
    op haar website kun je het lezen: maryorganizes.com
    in 13 weken ga je iedere week in een andere ruimte in je huis aan het opruimen. Per dag een stukje van de ruimte. Het is nu net weer begonnen. Vorige week met de ouderslaapkamer. Deze week de kledingkast in de ouderslaapkamer en de ouderbadkamer (tja tis amerikaans he).

Op facebook is ook een groep en daar zie je de progressie die iedereen maakt. Best wel leuk om te zien.

Groetjes

17. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    ik gooi/geef gemakkelijk dingen weg, maar misschien is die methode iets voor mijn schoonmoeder... die bewaard echt alles! en als het kapot gaat dan maakt ze het wel met plakband of wordt mijn schoonvader weer voor het karretje gespannen om het te repareren.. (bijv de frituurpan van 15 jaar oud die kapot is ;)) soort verkeerde zuinigheid

18. Melliemuis

Melliemuis Fanatiek lid

Apr 28, 2014
    1,314
    0
    36
    Across the pond
    Haha ik zat ook al te denken. Dikke vette rekening in de brievenbus: word ik er gelukkig van? Nee. Weggooien dan maar :D

Maar aan de serieuze kant, misschien moet ik me daar eens in verdiepen. Ik heb juist heel veel moeite met spullen weggooien.

19. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Haha, dacht ik ook al. En sowieso koop ik geen overbodige troep.

20. raspberry

Ja, dat dus ook he? "Zorg dat je geen overbodige troep in huis hebt." OK, mooi, dan koop ik je boek dus vooral niet, om daar mee eens mee te beginnen :D

Share This Page