Blanda schaaltje ikea (voor taart)

Discussie in 'De lounge' gestart door Skye, 13 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skye

Skye Niet meer actief

Ik zit even op de site te kijken van ikea, want ik wil zo'n blanda schaaltje halen om een boltaartje te maken. Maar hebben deze schaaltjes een plat stuk in de bodem of zijn ze echt helemaal rond?? Krijg anders natuurlijk een biscuit met een platte bovenkant en geen mooie ronde vorm!

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ze hebben een lichte afplatting aan de onderkant, precies voldoende om op de bolle kant te blijven staan...

Als je googlet op boltaartje dan zie je voldoende voorbeelden van hoe het wordt - en zo zien mijn taartjes er met ikea schalen er ook uit...

3. Skye

Skye Niet meer actief

doe je de afplatting dan wat oplossen met afsmeren, of bekleed je hem gewoon op de vorm zoals ie is?

4. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

alleen de buitenkant van het schaaltje heeft een afplatting..
    van de binnenkant zijn ze helemaal rond

edit: onee.. heb even nagekeken.. maar hij is aan de binnenkant ook iets plat, maar echt zo minimaal dat je er gewoon (een normale hoeveelheid) botercreme over kan smeren..
    je zult er geen last van hebben

5. Skye

Skye Niet meer actief

Ok, dat is mooi!!! Ik ga dan ff zo'n schaaltje halen,. want moet voor zaterdag een meptaartje maken en ik denk dat het een boltaartje gaat worden!!

6. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Ik gebruik deze ook voor m'n boltaartjes, en ik vind hem super! Zie het resultaat hieronder.. ;)

7. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Mag ik vragen hoe lang jullie ze in de oven hebben dan? heb er vorige week een gemaakt, tenminste poging tot maar hij was echt niet gaar. Het lukt me maar niet. Ik heb funcakes bisquit mix hoeveel zouden jullie er in doen kwa ingredienten en hoe lang en op hoeveel graden?

8. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

welke maat heb je?

ik deed ze geloof ik altijd 25/30 minuten in de oven op 175 graden..
    ik heb wel een gasoven.. weet niet hoe het zit met een electrische of hetelucht oven

en ik vulde hem iets meer dan de helft

9. Skye

Skye Niet meer actief

en hoe doen jullie de schaal voorbehandelen zodat de taart er makkelijk uitkomt. Met alleen boter blijft de taart bij mij als nog plakken!! Hij moet er natuurlijk wel mooi uitkomen!!

10. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Ik heb de 2 kleintjes en de grote. Kan er een zwangerschapstaart van maken weet je wel, zo zwangere buik met borsten. Die maat dus....geloof dat het 12cm is?

11. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Ik gebruik altijd bakspray. Dat werkt het beste vind ik...

12. Skye

Skye Niet meer actief

Iemand enig idee of de stalen schaaltjes van de xenos ook werken???

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

goed veel boter en kruislings 2 of 3 (zo dus)+ of * reepjes bakpapier erin voordat de biscuitmix erin gaat en na het bakken ,even laten rusten in de vorm voordat je hem stort.. (dan krimpt de taart iets nl. )

en hij heeft langer nodig als een gewone springvrom van die diameter omdat het hoger is, dus gewoon goed ruiken. Biscuit ruik je als het klaar is, even checken met een prikker in het midden, als die er droog uit komt is het goed.

14. LovingMom

LovingMom VIP lid

12 nov 2008
    8.094
    0
    0
    Secretaresse
    Gelderland
    Van die afplatting zie je niets hoor.
    Ik gebruik ze ook regelmatig.
    Ik smeer de schaaltjes in met crisco.

15. FairyLaughs