hoi allemaal ik heb donderdag examen (kraamverzorgster) maar nu ben ik aan het zoeken wat het woord ethisch betekent ik kom er echt niet uit en op google vind ik alleen vage antwoorden. het is misschien een domme vraag maar ik weet het echt niet haha ! ik had gevonden dat het betekende juiste manier van handelen is " maar of dat het correcte antwoord is weet ik niet. Kan iemand me even helpen Groetjes Samirah
Ja volgens mij is dat wel de juiste benaming. Google anders eens op "ethiek", dat is nl de grondvorm cq achtergrond van ethisch
Ethiek, is te vergelijken met waarden en normen. Hoe jij denkt over bepaalde zaken. Het kan dan zijn dat iemand anders daar weer heel anders over denkt. Ethiek is eigenlijk ook iets vaags, want iedereen ziet het op zijn of haar eigen manier en je kunt er eindeloos over discusiƫren.
Even op wiki: In algemene zin probeert ethiek de criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden gekwalificeerd, en om de motieven en consequenties van deze handeling te kunnen evalueren. En ik denk voor jou belangrijk: Zorgethiek is een benadering in de ethiek die de zorg van mensen voor elkaar als uitgangspunt neemt. Doel van het bestaan is dat mensen samen zorgen voor een leefbare wereld door middel van een web van wederkerige relaties. Erkenning van het feit dat ieder mens als gevolg van zijn of haar lichamelijkheid en kwetsbaarheid afhankelijk is van de zorg van anderen, staat aan de basis van deze ethische theorie. Goed leven is dan ook een vorm van leven die recht doet aan deze afhankelijkheid en ook de macht en de goederen gelijkwaardig verdeelt over degenen die zorg verlenen aan anderen. Eerherstel van veel voorwaardelijke arbeid die in de zogenaamde laagbetaalde beroepen wordt verricht, hoort bij het actieprogramma van de zorgethische benadering. Zorgethiek - Wikipedia
het gaat idd om normen en waarden, dus wat jij vind wat wel en niet kan. In jouw beroep zul je bepaalde afwegingen moeten maken of dat voor jou verantwoord is om te doen.
heel erg bedankt allemaal hier heb ik tenminste wat aan @bosi nee ik heb daar helemaal niks over gehad eigenlijk