Prikkelbare darmen erger tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Danielle1989, 2 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danielle1989

Danielle1989 Actief lid

10 okt 2016
    135
    26
    28
    Hallo,
    Wie heeft er een tip wat kan helpen om mijn darmen wat rustiger te krijgen? Ik heb al sinds mijn 15e pds maar heb het gevoel dat het tijdens de zwangerschap verergerd. Ik probeer een eetdagboek bij te houden maar vergeet dat vaak weer.. vooral in de ochtend doet mijn buik pijn met krampen en misselijkheid. Lactose laat ik al zoveel mogelijk staan. Gisteravond juist gezonde snacks gehad, rauwe worteltjes en nootjes.. lijkt wel dat hoe gezonder ik eet hoe erger het wordt! Wil na de zwangerschap sowieso eens naar een diëtiste gaan voor een speciaal dieet voor mensen met pds..

2. Lizzie93

Lizzie93 Actief lid

8 aug 2012
    277
    163
    43
    NULL
    NULL
    Elk persoon met PDS reageert op andere dingen. Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf uit te zoeken op welke voeding je darmen reageren en dan proberen deze te vermijden.

Regelmaat in eten helpt bij mij het beste en niet te veel wisselen tussen gezond en ongezond.

Hoe dan ook, pds blijft lastig

3. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Je zou ook nu, tijdens de zwangerschap, al eens naar een diëtiste kunnen gaan. Misschien kan ze je helpen in de zoektocht naar wat wel en niet goed gaat.

4. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Idd weer opnieuw uitzoeken. Ik heb ook pds en werd nu juist misselijk van de dingen waar mijn darmen juist goed op reageren... Heb dan ook een flinke darmen buik erbij, maar kan nu langzaam aan weer opzoek naar dingen waar ik wel goed op reageer.
    Regelmaat en niet te vet werken wel goed.

5. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.043
    17.011
    113
    Ah wat rot zeg! Mijn PDS was verdwenen tijdens de zwangerschap, helaas kwamen de klachten een week na de bevalling weer terug.

Zou inderdaad proberen zo regelmatig mogelijk te eten en kleine porties tussendoor.

6. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

26 okt 2012
    596
    279
    63
    Bij mijn eerste twee had ik er de eerste 12/13 weken heel erg last van en daarna helemaal niet meer en een lang gedeelte van de periode dat ik borstvoeding gaf (geef nu nog steeds eigenlijk ;)) ook niet!
    Ik ben nu 8 weken zwanger en heb er weer veel last van en hoop dat het straks weer voorbij gaat :).

7. Aaf88

Aaf88 Bekend lid

26 okt 2012
    596
    279
    63
    Wat mij helpt is echt eten waar je wél zin in hebt en ook blijven eten ondanks dat je darmen van slag zijn, kleine porties en vaker per dag. Citroenwater (niet koud) in de ochtend hielp mij ook.

8. Kia Kaha

Kia Kaha Lid

19 jan 2016
    83
    28
    18
    Lelystad
    Ken je het fodmap dieet? Dat heeft bij mij erg geholpen.

In het begin van mn zwangerschap was mn prikkelbare darm erger, het tweede trimester ging een stuk beter maar nu (35 weken) wordt het weer erger...

9. ikkehouvanjou

ikkehouvanjou Actief lid

9 feb 2011
    388
    0
    16
    Ik heb ook pds.
    Maar ik eet geen tarwe werkt goed,
    Verder drink ik laxo ranja helpt goed
    En in de ochtend begin ik met glas lauw water en koffie

10. Joy13

Joy13 Bekend lid

21 sep 2013
    569
    6
    18
    Rijswijk..
    Bij mij is t ook erger tijdens de zwangerschap.
    Bij mijn vorige zwangerschap zat ik huilend op de wc. Bij mij kan ik zegmaar heel moeilijk. Wat wel hielp was dat ik mijn voeten op een krukje zetten en dan je knieen hoger dn je billen zegmaar. 🙈

Deel Deze Pagina