Verklaring nodig voor gedeeltelijk ziektewet?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by proudmom01, Jan 4, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. proudmom01

proudmom01 Actief lid

Jul 21, 2015
    183
    0
    16
    Beste UWV,

Ik ben werkzaam in de horeca en werk 3 dagen in de week 8 uur per dag. Ik vind het zwaar worden om de hele dag op mijn benen te staan, te lopen, te bukken en soms te sjouwen. Ik krijg namelijk snel last van mijn onderrug en wil daarom binnenkort minder uur per dag gaan werken. Dus gedeeltelijk in de ziektewet. Dit heb ik besproken met mijn leidinggevende, maar mijn vraag is nu of ik hierbij een medische verklaring of een adviesbrief nodig heb van een verloskundige of huisarts? En moet je dan eerst medisch 'gekeurd' worden voordat je die verklaring krijgt? Alvast bedankt.

Vriendelijke groet.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Proudmom01,

Vervelend dat je vanwege je zwangerschap je werk niet meer kunt doen!

Je kunt je dan inderdaad gedeeltelijk ziek melden op je werk. Je werkgever kan namens jou een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV.

Deze Ziektewet-uitkering krijg je alleen als je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap. Dat beoordeelt een verzekeringsarts van UWV. Als je klachten inderdaad zwangerschapsgerelateerd zijn, krijg je een uitkering van UWV. Deze betalen we meestal aan je werkgever, die het samen met je loon over de overige uren aan jou overmaakt. Ben je wel ziek, maar niet vanwege je zwangerschap? Dan betaalt je werkgever je loon bij ziekte door, overeenkomstig je cao.

Actuele informatie over de Ziektewet-uitkering vind je hier.

Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

3. proudmom01

proudmom01 Actief lid

Jul 21, 2015
    183
    0
    16
    Beste Robert,

Bedankt voor uw reactie. Dus ik heb geen verklaring nodig van mijn huisarts/verloskundige om me gedeeltelijk ziek te melden?

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Proudmom01,

Klopt helemaal. Het kan zijn dan dit later toch nodig blijkt te zijn. Maar dan krijg je hier vanzelf bericht over.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team

Share This Page