Ik stel deze vraag namens iemand anders. Haar man heeft een Wajong voor 2010, 80/100% arbeidsongeschikt en werkt sinds 3 jaar fulltime. Zei heeft ook een Wajong voor 2010 en heeft een brief gekregen met daar in dat ze arbeidsvermogen heeft. Zei zou dus binnenkort ook weer moeten werken. Nou vroeg zei zich af hoe dat dan zit met de kinderopvangtoeslag. Ze hebben samen 3 kinderen. 2 daarvan gaan naar de basisschool en ze heeft een baby van 6 maanden. Ze wil het liefst onder de schooltijden van haar kinderen werken zo dat alleen haar baby naar de opvang moet, maar in de school vakanties zullen ze alle 3 naar een opvang moeten. Als je allebei een Wajong uitkering hebt, krijg je dan ook een aanvulling op de kinderopvangtoeslag vanuit het UWV boven op de toeslag van de belastingdienst? Ze huren een huis wat bijna 1 Wajong uitkering in beslag neemt.. Veel ruimte voor het betalen van opvang zit er dan ook niet in. Zei hebben ook geen familie die eventueel zou kunnen opassen. Hoe gaat dit in z'n werk, kunt u mij daar meer over vertellen?
Beste Ssaarr, Je wilt graag weten of UWV ook kinderopvangkosten vergoedt naast de toeslag van de Belastingdienst. Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen. UWV heeft geen extra vergoedingen bovenop de toeslagen van de Belastingdienst. Voor meer informatie over de hoogte van de toeslag wil ik je toch verwijzen naar de Belastingdienst. Ik wil je nog wel graag meegeven dat je kennis eerst in overleg gaat met de arbeidsdeskundige voordat ze aan het werk gaat. Er zal worden besproken wat haar mogelijkheden zijn. Het gaat dus altijd in overleg. Actuele informatie over de toeslag vind je hier. Ik wens je kennissen veel succes. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team
Oké duidelijk. Maar hoe zit het dan met de kosten van opvang voor 3 kinderen met allebei een Wajong? Dat is onbetaalbaar.... Er zijn heel veel vrouwen die niet werken vanwege de hoge kosten van opvang. Denkt een arbeidsdeskundige/jobcoach daar in mee? Het moet wel betaalbaar zijn en in hun budget passen.
Hallo Ssaarr, Zoals gezegd, gaat UWV over de Wajong-uitkering. Die krijgen beiden omdat ze zelf niet zelfstandig het Wettelijk Minimumloon kunnen verdienen (dat is het criterium voor de Wajong-uitkering die zij hebben). De Wajong-uitkering is 75% van het minimumloon, en dat wordt vanaf 2018 70% van het minimumloon voor wie volgens UWV arbeidsvermogen heeft. De gezinssamenstelling heeft geen invloed op de hoogte van de uitkering of op de beoordeling van het arbeidsvermogen. Uiteraard kan daar wel naar gekeken worden bij het re-integratieplan dat de arbeidsdeskundige opstelt. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Dat begrijp ik allemaal. Maar ik neem aan dat het UWV of de arbeidsdeskundige wel moet kijken wat financieel haalbaar is in de kosten voor de opvang? Niet dat zei werk krijgt van 20 uur in de week en dan schulden krijgen omdat de opvang niet betaald kan worden. Hun houden een minimaal bedrag over per maand nadat alle vaste lasten er af zijn. Ze zijn niet voor niets arbeidsongeschikt verklaart. Dat ze moet werken vind ze helemaal prima en zal zich daar ook voor in zetten, maar het moet financieel wel kunnen natuurlijk Ze kunnen er dan niet zo maar van uit gaan dat er voor 3 kinderen kosten zijn in dat gezin voor opvang.
Beste Ssaarr, Als er bij iemand arbeidsvermogen wordt vastgesteld, krijgt diegene een uitnodiging voor een gesprek met een arbeidsdeskundige. Samen gaan ze dan kijken naar de mogelijkheden. Aan de hand daarvan worden afspraken gemaakt. Hierbij kan rekening worden gehouden met hun persoonlijke situatie. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare