Iemand ervaring met het boek: eetproblemen oplossen van kleuter en peuter

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by twijfelkont, Apr 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. twijfelkont

Feb 21, 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter van bijna 3 eet erg slecht en dan letterlijk geen fruit en groenten.................., ze wil alleen maar brood met vlees of zoet beleg en droge pasta eten (en een enkel steeltje friet of pannekoek) en soms een danoontje. Snoepen doet ze ook bijna niet, dus daar ligt het niet aan (net als drinken).
    We hebben al vanalles geprobeerd, maar dit houdt ze nu al bijna een jaar vol..............we geven haar nu wel extra vitamine-tabletjes om toch nog iets van vitamines binnen te krijgen.
    Verder is ze zeker niet te mager en ook niet extra vaak ziek, gelukkig.

Nou zag ik op internet dit boek staan;
    Download eBook | Eetproblemen Oplossen van Peuters & Kleuters
    Heeft iemand hier ervaring mee????? Klinkt haast te mooi om waar te zijn (en is t dat dan ook???)
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen,
    groeten,
    Twijfelkont

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Volgens mij moet je gewoon stoppen met te willen dat ze dat gaat eten, dan gaat ze het vanzelf wel eten...
    En met stoppen het te willen ook ECHT stoppen het te willen. Niet tijdens het eten dan toch stiekem al hopend haar kant op kijken enzo, maar het echt loslaten.

Daarnaast merk ik momenteel ook bij onze dochter van 3,5 dat een beetje normale druk ook goed werkt. Je gaat nu even dit opeten en daarna mag je weer spelen, maar zolang je niks eet, blijf je maar mooi even zitten.
    En tussendoor echt GEEN gesnoep. Niet van gewoon snoep, maar ook niet dan toch maar een boterham geven omdat ze dan ineens wel honger heeft. Eten doe je op de eetmomenten aan tafel en anders maar niet.
    Heeft hier, ook bij stiefzoon destijds, altijd prima gewerkt, en zowel mijn stiefzoon als mijn dochter zijn beiden erg moeilijke eters...

3. Triskele

Triskele Niet meer actief

vind ze bv smoothies of knijpfruitjes ook niet lekker?

Verder zou ik idd gewoon de normale maaltijden aanbieden en verder niets op fruit na dan zorg ook dat ze het zelf gewoon kan pakken.

Ik ken het zelf niet ik eet zelf alles en onze kinderen eten eigenlijk alles maar als ze een "lastige" periode hebben dan houd ik aan dat ze verder niets mogen hebben (ook geen zoet op brood vind ik dan) en verder niet teveel aandacht geven, aanbieden en voor de rest knop om en verder ook geen discussies, ruzies's , irritaties e.d.

4. limegreen

limegreen Bekend lid

May 6, 2008
    892
    0
    0
    Hier ook een meisje van 3,5 en die geen groente en fruit wil, maar nu komt de oplossing ( voor ons werkt het)
    Ze mag met alles wat ik maak mee helpen, met het koken mag zij even roeren in de pan of de pasta in de pan doen..
    Noem het maar op de kleinste dingetjes mag zij doen en het werkt , als ze het zelf gemaakt heeft dan eet ze het!?
    Ik laat haar ook het gehakt snijden ,is ze heel druk mee bezig en als we het dan eten verteld ze heel trots dat heb ik gemaakt ...

Misschien werkt het ook bij jullie misschien niet maar denk wel de moeite waard om te proberen..

Succes!

5. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Géén aandacht aan schenken! Ze verhongeren zichzelf niet en ze eten gewoon wat ze nodig hebben. Je kind is niet te mager of ziek dus wat maakt het dan uit?! Je maakt er misschien een heel gestres van is helemaal niet nodig. Je kind gaat vanzelf weer eten. Mijn zoontje eet alleen pastas of friet, pizza pannekoeken. ALs hij z'n aardappels weer eens niet eet, dan niet! Krijgt hij gewoon een toetje maar geen boterham als vervanging. Zo min mogelijk aandacht geven des te sneller gaat het over. Een kind eet niet niet om je dwars te zitten.

6. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Negeren, loslaten, laten gaan is de methode. Ja is heel moeilijk, maar kinderen hongeren zich niet uit.

Mijn zoontje eet sinsds hij 8 maanden is geen avond eten, minimaal aan fruit. Wonderbaarlijk hoe goed hij groeit.
    We lopen bij een kinderarts (voor andere dingen oa) maar die zegt ook, laten gaan. Je kan extra vitamines geven.
    MAar schijnt echt goed te komen

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

En nog even ter illustratie dat dat goed komt: stiefzoon eet tegenwoordig alles behalve champignons. Alleen die vindt hij dus echt niet lekker. Nou, dat mag, want ik heb ook dingen die ik niet lekker vind... ;)

8. twijfelkont

Feb 21, 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    alvast bedankt voor de reacties!
    @Triskele; ze eet echt geen knijpfruitjes (wel een tijdje gedaan, maar nu ook niet meer) en smoothies enzo ook echt niet. voorheen at ze wel nog ooit soep, maar ook dat is van t lijstje afgehaald, net als komkommer (was de enige groente die ze at)

@rozemarijke; ik denk dat je wel gelijk hebt hoor met loslaten............en ik denk dat ik daar ook een heel eind mee ben, maar heb nog net dat laatste zetje nodig........
    we bieden haar t eten aan dat op t 'menu' staat, wil ze t niet vinden we dat ook prima (al wil mijn man nog wel eens proberen om haar 'om te praten'), toetje krijgt ze wel indien ze er zin in heeft.
    Verder vind ik ook prima dat ze iets echt niet lust hoor, onze zoon lust echt geen rijst (of pitjes op zijn brood) en daar houd ik ook rekening mee met koken, lust zelf geen kaas en ik vind ook fijn als mensen daar rekening mee houden, dus doe ik dat ook voor hem!

Onze zoon heeft altijd prima gegeten (niet veel, maar hij probeert wel alles, dus voor ons is t 'nieuw'!

persoonlijk geloof ik er niet zo in om t ene snoepje of rozijntje dat ze eet per dag ook te verbieden tot dat ze eet, dan lijkt t net alsof t eten iets niet leuks is wat je eerst af moet werken voordat je iets lekkers krijgt.

stiekum toch wel fijn om te horen dat er meer 'dwarse' peuters zijn, die echt niet willen eten (meeste ouders zeggen dat ze slechte eters hebben, maar die eten nog erg gevarieerd tov onze dame!

Share This Page