even van me afschrijven, tweeling..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Prins03, 19 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben idd ook enigkind en moet dus ook erg wennen aan het idee van een groot gezin. Ben ook geen typische mama mama, maar mijn man is een echte papa, bij ons zijn de rollen dus een beetje omgedraaid. Ik werk fulltime en man minder, dus erg wennen dat ik nu als workaholic 50% moet gaan werken. Maar alles voor het goede doel.

En gisteren tijdens de echo dan vind ik het toch wel weer heel bijzonder en mooi en ben ik vooral erg trots :)

2. Pinac

Pinac Fanatiek lid

13 jul 2014
    1.145
    432
    83
    Oh helemaal herkenbaar! Ik dacht ohh hellup twee hoe moeten we dat ooit gaan doen. Het is met vlagen ook erg vermoeiend en zwaar, maar ook enorm leuk en bijzonder.

Ik ben met dik 37 weken gewoon bevallen hoor.

3. expectful2009

expectful2009 Niet meer actief

Ik ben zelf één van een tweeling, en mijn moeder heeft mijn tweelingbroer en mij vanaf ons tweede jaar alleen opgevoed. Het hebben van een tweeling is -zoals ik heb begrepen van mijn moeder- zwaar, maar ook ontzettend leuk! Ik heb haar even om advies gevraagd. Qua bevalling is de kans groot dat je ingeleid zult worden. Tweelingen worden vaak iets eerder geboren. Wij zijn zelf 4 weken te vroeg geboren, na een bevalling van 4,5 en 5 uur, via de natuurlijke weg.
    Mijn moeder heeft ons geen borstvoeding gegeven, want het voeden van 2 kinderen tegelijk is op die manier niet erg praktisch. Badderen zal om de beurt moeten gebeuren, tenzij je een bad hebt, dan zouden jullie allebei een baby kunnen vasthouden en ze tegelijk badderen. Dit geldt hetzelfde voor de slapeloze nachten: jullie zullen beiden op moeten staan en beide één baby onder jullie hoede moeten nemen. Het is het gemakkelijkst om ze rond dezelfde tijden te voeden etc. Wat betreft een dubbele uitzet: zo te lezen heb je al een kindje, dus ook al een heleboel spullen, wat betekent dat je dus de baby uitzet voor één kind opnieuw zal moeten kopen. Een tweelingwagen is te huren, maar zal je ook op bijvoorbeeld marktplaats kunnen vinden. Vaak wanneer mensen weten dat je een meerling verwacht, zal je ook veel dingen krijgen. Financieel gezien betekende het voor ons dat we op onze 16e geen scooter kregen en op onze 18e geen rijbewijs, dat moesten we maar zelf betalen. Maar dat zijn ook dingen die vrij logisch zijn. Om dat allemaal in één keer op te hoesten is ook gewoon erg veel.
    Wanneer ze naar het hbo of het mbo gaan en jullie moeten schoolgeld betalen, dat wordt wel een kostenpost, maar verder is het allemaal te overzien.
    Er is wel één geweldig voordeel, want een tweeling weet zichzelf prima te vermaken. Ze groeien samen op en hebben daardoor altijd een maatje waarmee ze kunnen spelen en praten. Of je nu eeneiig of twee-eiig bent, veranderd daar niets aan. Wij hebben overigens ook jaren lang bij elkaar op de kamer geslapen, wat we heel gezellig vonden.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Liefs!

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Bedankt allemaal :)

Het is gewoon erg spannend :D De zwangerschap op zich, de bevalling en erna.. maar als ik het zo lees komt het vast goed..

De tweeling zal idd samen op de kamer slapen de eerste paar jaar.

Ik hoop dat het gewoon goed gaat allemaal en dat ik idd met 37+ weken pas hoef te bevallen (liefst natuurlijk)..

Ik moet proberen niet te ver naar voren te plannen/bedenken.. het komt nu zoals het komt :)

5. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik snap het best dat je moet wennen!

Zelf wilden we zo graag zwanger worden dat ik het risico op 2 met volle verstand ( of was het emotie) genomen heb. Wij waren meteen zo blij maar dat is wel een ander startpunt als jij natuurlijk.

Verder ben ik de 4e in de familie met een tweeling. Geen prematuren, enge dingen of wat dan ook dus ik keek met een behoorlijk roze bril. Nu zijn we er met een jongen van 2535g en een meid van 2585g op 37 weken prima mee weggekomen.

Financieel of qua huis hoef ik nergens over na te denken, ook een luxe.

En ik vind het moederschap van 2 tegelijk goed te doen. Nu weer zwanger, wederom een dik cadeau, en ik heb de hoop in mijn hart dat er hierna nog 1 mag komen.

6. Anne123

Anne123 Actief lid

4 jan 2014
    125
    0
    0
    #26 Anne123, 13 dec 2015
    Laatst bewerkt: 13 dec 2015
    Ik ken je gevoel helemaal!

Wij moesten ook erg aan het idee wennen dat het er twee waren, we waren er echt super blij mee maar er gingen allerlei praktische zaken door m'n hoofd. Alles dubbel aanschaffen, past het wel in onze auto etc...

Uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen en is de tweeling inmiddels ruim 14 maanden. Ik moet zeggen dat ik het nu zwaarder begin te vinden nu ze gaan lopen vanalles uitproberen kijken hoe ver ze kunnen gaan. Maar moet wel zeggen dat dit ook komt omdat ik op het moment 31 weken zwanger ben van de derde. En ik veel ziek ben en lichamelijk nogal beperkt wordt door bekkeninstabiliteit.

Mocht je nog wat dingen willen weten of iets dergelijks vraag het gerust hoor!

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben tussen onze oudste en jongste zoon zwanger geweest van een tweeling ** Toen we dat op die eerste echo zagen, was het tegelijk fantastisch maar ook schrikken. Ik snap je gevoel wel. Ik maakte me ook over allerlei dingen zorgen. Passen er nog wel twee maxicosi's naast de autostoel op de achterbank? Hoe zal het voor onze oudste zijn, als hij straks onze aandacht niet met 1, maar met 2 baby's moet delen? We hebben nog maar 1 slaapkamer, hoe lang kunnen ze die samen delen? Samen in 1 wieg of twee aparte bedjes? Gaat borstvoeding wel lukken aan twee kinderen tegelijk? Enzovoorts enzovoorts. En dan zwijg ik nog maar over de zorgen over de zwangerschap zelf (eeneiïge tweeling met een gedeeld tussenschot.)

En zo kun je jezelf helemaal gek denken. Maar de realiteit is natuurlijk, dat je alleen maar kunt afwachten hoe het loopt. En 'problemen' die je gaandeweg tegenkomt, die worden wel weer opgelost.
    Makkelijker gezegd dat gedaan. Ik heb ook een vleugje controlestaat die dit heel lastig maakt. Maar aangezien je geen andere keus hebt, zul je je hierbij neer moeten leggen. Je weet niet hoe het allemaal precies gaat lopen. En ondanks dat de meeste moeders 1 kind tegelijk krijgen, is een tweeling ook weer niet heel zeldzaam. En al die andere gezinnen krijgen het ook voor elkaar. Dus jij ook! En er zijn momenten dat het onhandig is. Maar ik denk ook dat daar heel veel momenten tegenover staan dat je onwijs kunt genieten van twee kinderen die zo samen opgroeien.
    Ondanks alle zorgen die ik had, kan ik nog steeds wel met een beetje weemoed kijken naar tweelingen die ongeveer de leeftijd hebben die onze kinderen ook gehad zouden hebben. Het had me namelijk ook wel heel mooi geleken.

Dus ik zeg: van harte gefeliciteerd! Geniet

Deel Deze Pagina