op 25 mei heb ik een curretage gehad bij 13 weken.... het kindje was helemaal goed, maar helaas met een ernstige niet levensvatbare chromosoomafwijking.... we besloten tot curretage, wat gelukkig dezelfde dag uitgevoerd kon worden. Ik bloede maar een halve dag, heel hevig, de volgende ochtend was het bloeden al over. 2 weken in de ziektewet en mijn 2 zakenreizen afgezegd..... Ik was binnen een dag van zwanger naar niet zwanger gegaan.... wij wilden het liefst zo snel mogelijk weer zwanger raken en volgens het ziekenhuis was dat geen probleem.... we hoefden niet te wachten of zo. omdat ik niet wist hoe lang het hcg nog in het lichaam zou blijven en ik geen duidelijk antwoord kon krijgen (wisselde van een week tot 3 maanden) heb ik 15 goedkope zs testen gekocht en vanaf een week elke ochtend getest. Na 2 weken was de test negatief en bleef 3 dagen negatief, 9 dagen na de curretage, in de nacht van 3 op 4 juni had ik weer een eisprong, ik voelde het onverwachts aankomen (dacht dat het wel een paar weke zou duren), ovu-test gedaan en positief, de volgende ochtend negatief en dat bleef ook zo. een paar dagen na de eisprong voelde ik steekjes krampjes, aders op borsten werden zichtbaar, 'jeuk' op de borsten.... en ik dacht dat het wel eens raak zou kunnen zijn..... dat voorgevoel werd steeds sterker. Op dag 13 na de eisprong een test gewaagd en die was positief. Maar ik werd ineens bang dat dat overgebleven hcg zou zijn van de MK. De volgende dag bij de HA een bloedtest gedaan, Hcg was 38. de HA concludeerde zwanger...maar ik had een naar voorgevoel, voelde me niet meer zwanger en erg onzeker. Ik vroeg om nog een test om te kijken of het hcg wel steeg. 2 dagen later was het hcg 29. De HA concludeerde dat dit een miskraam zou worden. wereld storte voor de derde keer binnen een maand in.... ik had net mijn onzekerheid opzei gelegd en besloten te proberen te genieten. gisteren, 5 dagen na de test een CB digitale test gedaan, die zei niet zwanger, waardoor ik concludeerde dat het hcg dus onder de 25 zit. Vanochtend bij de HA nog weer bloed getesten de uitslag komt morgen. maar ik verwacht niet anders dan dat hij nog verder is gedaald. De HA denkt aan een miskraam.... maar dan is voor mij de vraag, wanneer???? Als het hcg gedaald is, heeft mijn lichaam het blijkbaar ontdekt, maar dan zou ik toch binnenkort moeten bloeden? het hcg is al bijna een week aan het dalen... ik heb ook sinds een week het gevoel dat ik ongesteld ga worden, maar word het maar niet.... Ik denk dat ik misschien wel nooit zwanger was en dat het het oud hcg is.... maar dan zit ik 20 dagen na mijn eisprong en zou ik dus allang ongi moeten worden...... maar dan kan ik de positieve-negatieve en toen weer positieve zs test niet helemaal plaatsen.... Hoe dan ook....het klopt niet...... ik vind het maar raar en blij zoeken naar een logische verklaring, maar vind het niet. Morgenvroeg heb een afspraak met de gyn voor een echo om te kijken wat er aan de hand is. Volgende week ga ik op vakantie en wil liever dan geen miskraam krijgen.... zwanger of niet zwanger.... ik wil graag bloeden Heb gezocht naar herkenbare verhalen, maar meestal is het andersom.... eerst bloeden en dan hcg dalend of bloeden en hcg blijft hoog.... daarom is voor mij de meest logische verklaring dat ik helemaal niet zwanger was.... maar dan is het raar dat de testen met een gevoeligheid van 25 3 dagen negatief aangeven als het HCG 7 dagen later 38 (dus hoger) is...... als het dalend oud hcg was had het veeeel hoger moeten zijn en de test dus positief...... snappen jullie mijn probleem.... ik vind geen logische verklaring en wacht met spanning op morgen..... Wat denken jullie?
Pfff, wat een verhaal zeg Siri! Wat hebben jullie een nare tijd gehad! Kan me je dilemma goed voorstellen. Ik denk dat er zonder echo niet goed een antwoord te geven is. HCG kan soms inderdaad lang nodig hebben om te dalen. Het verschil tussen 38 en 29 is geen werkelijke daling, maar valt binnen de natuurlijke variatie van de test. Hangt ook af van hoe geconcentreerd je urine is. Als je krap boven die 25 zit, zal je test er nog negatief uitzien hoor (is niet zo dat je bij 26 ineens een duidelijke streep hebt) Het is natuurlijk ook niet met zekerheid te zeggen of de positieve ovutest (LH piek) ook daadwerkelijk tot een eisprong heeft geleid. Je cyclus kan na een curettage behoorlijk ontregeld zijn. Bij mijn curettage bij 13 weken duurde het 9 weken voor ik weer ongi werd. Maar met eerst negatieve zwangerschapstest en na paar weken weer positief, kan ik me ook goed voorstellen dat je aan een nieuwe zwangerschap denkt (die dan helaas ook verkeerd is gelopen) Ik hoop dat de gyn je morgen wat duidelijkheid kan geven. Sterkte!
hai Siri! Jeetje wat een verhaal zeg!! Vervelend dat je dit allemaal moet meemaken! Kan het niet zijn dat je nog restweefsel hebt zitten, en dat je lichaam daarom dus nog hcg aanmaakt?? Bij mij zat er NA curretage (ja ik weet het, erg vervelend!) nog restweefsel, en dan denkt je lichaam nog dat je zwanger bent, en kan dus weer hcg gaan aanmaken... Ikzelf heb afgelopen maandag de 2de curretage gehad, ik moet nu 6 weken wachten want na een curretage is ook de slijmlaag aan je baarmoederwand aangetast (weg) en moet opnieuw weer groeien/dikker worden,...een nieuw vruchtje kan dus niet altijd (zou eventueel wel kunnen, maar hoeft dus niet) weer goed innestellen,.... Nu dus eerst een keer mijn menstruatie hebben en daarna een echo om te zien of alles weg/schoon is, daarna mogen we weer aan de slag... Ik zou eens vragan aan de gyn of dat eventueel van restweefsel kan komen,..Morgen de echo,...spannend meis! heel veel succes! Hou je ons op de hoogte???
Berretje ik zag je verhaal nadat ik dit had geschreven op een ander forum en had je een pbje geschreven, maar bedacht toen dat ik misschien eerst de echo moet afwachten voordat ik allerlei speculaties ga maken. Ik ben emotioneel alweer helemaal 'ontzwangert....' heb ook geen verwachtingen of hoop op een zs, maar hoop dat het gewoon een ontregelde cyclus is of zo.... merk dat het emotioneel en fysiek heel zwaar is geweest om in zo'n situatie te komen, dus hoop dat ik het na morgen even kan laten rusten voordat we weer actief aan de slag gaan.... volgende week op vakantie, even weg van alles en even niet denken aan zwanger zijn, zwanger worden en MK's is misshien wel even goed..... ik hoop dat dat lukt. Maar goed eerst morgen maar even afwachten. Ik houd jullie op de hoogte!
sja lastig.... maar was je positieve ovutest niet positief door de hcg nog in je lichaam? Verder is alles volgens mij wel gezegd. Knuffel meid!
ja, maar de volgende dag was-ie negatief en de dagen erna ook...... ach, we zien het morgen wel..... ik had voor de gein ook gelijk na de curretage een ovutest gedaan gewoon omdat ik benieuwd was of er helemaal geen streepje zou staan of een licht streepje..... en toen stond er alleen een teststreepje en toen was de hcg veel hoger..... dan had hij toen ook + moeten zijn..... oef, ik durf geen speculaties meer te doen..... ik update morgen......
het is gewoon zo raar, voor mij was het vorige week aardig duidelijk, niet zwanger.... oud hcg, ik wilde eigenlijk alleen maar weten wat het hcg waarde was en of het er nog was, zodat ik ook zeker kon zijn van dat een eventuele positieve test ook echt positief zou zijn......maar doordat de ha zo zeker was van een nieuwe zwangerschap en ik het maar wat graag wilde geloven ga je er ook in geloven..... tja en dan val je dus wel weer van die wolk.... ik had achteraf gezien liever niet de uitslag gehad van de eerste test, maar alleen of het stijgt of niet, want dat zegt wat over een nieuwe zs, niet hoe hoog het hcg is, maar hoe snel het stijgt..... maar ja dat is achteraf.... ik denk inderdaad oud hcg en misschien zelfs actief restweefsel, omdat ik maar zo weinig bloeding had na de curretage, maar durf er niet tevel over te denken, laat het maar gewoon over me heen komen ......
Teug van de gyn. Mijn verhaal verteld en ze zei meteen dat je op een echo zo vroeg nog niets kunt zien als het een zwangerschap was, dat kan pas bij een week of 6. Een nieuwe ZS had je eventueel kunnen afleiden uit de test, maar ze zei dat het eigenlijk nutteloos is hierover te speculeren aangezien het op dit moment niet veel uitmaakt of het een VMK is of resterend hcg, omdat het dalende hcg hoe dan ook betekent dat ik nu niet (meer) zwanger ben en dus de situatie niets anders maakt. ik had elders op het forum gelezen dat je weer een ongi kunt verwachten als het hcg laag is en vroeg ernaar en ook dat schijnt bij iedereen anders te zijn. Ik vroeg of ze toch even wilde kijken met de echo, ze heeft eerst een inwendig onderzoek gedaan en alles voelde heel normaal en daarna een echo, ze kon zien dat het slijmvlies onregelmatig was, maar ze zei ook dat het slijmvlies altijd opgebouwd en afgebroken wordt in een cyclus, dus dat het vanzelf weer opgebouwd wordt en geen reden is tot ongerustheid. Alles zag er verder goed uit, geen tekenen van restweefsel. Ze kon ook zien dat er een cyste was, waarschijnlijk de follikel en dat zou betekenen dat er binnenkort een eisprong aankomt Ik vroeg of dat betekende dat de eisprong die ik dacht gevoeld te hebben ingebeeld was, maar dat hoeft helemaal niet... ze had eerder een pt gehad met een abortus, gelijk zwanger en een VMK en weer zwanger voordat ze de eerste menstruatie/bloeding had gehad. Wel een uitzondering, maar alles is dus mogelijk. Ik vond het prettig dat ze geen speculaties deed, maar gewoon de situatie samenvatte en ik merk dat ik daardoor gerustgesteld ben. Ik wilde ook niet weten of ik wel of niet zwanger was, maar of alles nu goed is voor een volgende zwangerschap, geen restweefsel of iets anders..... Dus nu ga ik lekker op vakantie volgende week en laat alles op zijn beloop... dus geen ovutesten, vroege ZStesten enzo. Even proberen afstand nemen en genieten van mijn man (we zijn pasgetrouwd) en als ik met een paar maanden niet zwanger ben, ga ik het weer wat meer monitoren. Voel me veel beter nu ik weet dat ik geen reden heb tot ongerustheid!!