Hoe reageerde kindje nummer 1 op de komst van nummer 2?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Monic, 7 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monic

Monic Bekend lid

27 mrt 2012
    751
    2
    18
    Nou.. zoals de titel al zegt.. ben erg benieuwd!

We willen max. einde van het jaar beginnen voor een tweede maar uhm.. ben zo bang dat dit negatieve gevolgen zal hebben voor mijn dochtertje die nu bijna 13 maanden oud is.

Als ze ons met een babytje van ons buurvrouw ziet, is ze heel rustig en is ze erg benieuwd naar t kindje.. ik wil ook zoo graag weer zwanger zijn! Alleen.. mijn man en ik zijn echt dol op ons dochtertje en ik ben ergens stiekem bang dat zij ''last" zal krijgen van haar broer/zus.. alsof we/zij nog niet helemaal klaar is om die aandacht te verdelen. Ze is zelf rustig van nature, geen dramaqueen dus denk dat t allemaal wel mee zal vallen (ook omdat we minimaal nog 9 maanden te gaan hebben om van elkaar te genieten).. daarnaast wil eigenlijk niet te lang wachten voor een tweede.. puur omdat ik denk dat dit beter is voor mijn kindertjes (correct me if I am wrong please :)).

Het zal een impact hebben - absoluut... alleen.. zal het nadelig zijn? Hoe reageerden jullie kindje op de komst van een broertje/zusje?

X

2. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Weet niet of je iets aan mijn ervaring hebt, maar wil het toch met je delen.
    Mijn eerste was 3,5 jaar toen de tweede geboren werd, de oudste is een echt moedertje en keek heel erg uit naar de komst van haar broertje. De eerste weken vond ze het wel lastig met dat zij eraan moest wennen dat ze minder aandacht kreeg, maar al snel accepteerde zij dat. Wat wij overigens wel hebben gedaan is iedere dag een bepaalde momenten uitkiezen waarbij onze dochter echt een op een aandacht kreeg. Onze oudste kan wel af en toe een dramaqueen zijn haha.

Toen onze tweede geboren was, was ik vrij vlot zwanger van de derde (4 maanden erna). Tweede en derde schelen dus 13 maanden. Ondanks het korte leeftijdsverschil vond mijn zoontje het wel vreemd dat er een nieuwe baby in huis was. Hij moest eerst echt niets van haar weten. Maar nu (nu is de jongste 9 maanden) vind hij zijn kleine zusje helemaal geweldig.

Vaak gaat het echt goed. Kinderen zijn erg gemakkelijk in het accepteren van een nieuw gezinslid, vooral als het om een broertje of zusje gaat.

Als het goed voelt om voor een tweede te gaan, moeten jullie er zeker voor gaan!! Het komt echt allemaal goed.

3. Monic

Monic Bekend lid

27 mrt 2012
    751
    2
    18
    Wauw! Wat mooi om zo jong al drie kindjes te hebben! Zelf ben ik een jaartje ouder dan jij :)

Ja ik twijfel puur omdat we ZOveel geven om ons dochtertje dat ik eigenlijk een beetje bang ben om haar het gevoel te geven dat ze minder van belang is als de tweede er is.. verder; als t aan mij lag, was ik gisteren al zwanger :) hihi

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.886
    5.181
    113
    Home
    Mijn oudste was net 2 geworden toen zijn zusje werd geboren en hij was zo trots
    Als ze huilde stond hij gelijk naast haar bedje, gaf haar kusjes en knuffels

We hebben hem overal bij betrokken samen in bad doen dan mocht hij helpen etc etcen nu spelen ze samen en maken samen ruzie
    ze moeten delen maar dat is alleen maar goed voor beide

5. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Van de mensen om ons heen (en dat zijn er nogal wat pfff) alleen maar positieve verhalen. Er zijn superveel tips te vinden om je kindje erbij te betrekken, zodat het nieuwe baby'tje een avontuur voor jullie allemaal is. Zelfs kindjes die in t begin wat de kat uit de boom keken waren later allemaal gek op hun broertje of zusje.

Kan me wel herinneren dat bij mijn vriendin toen de 4e kwam een vriendje van de oudste zei: "Je kan beter gescheiden ouders hebben anders blijven er baby's komen!" maar dat is n beetje offtopic haha.

Deel Deze Pagina