Graag een tweeling met Clomid

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door anomamalief, 3 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anomamalief

3 feb 2019
    7
    0
    1
    Vrouw
    #1 anomamalief, 3 feb 2019
    Laatst bewerkt: 3 feb 2019
    Dag dames,

Ik snap volkomen dat er meerderen zullen zijn die erg verontwaardigd zijn over het feit dat ik, zonder fertiliteitprobleem, medicatie wil gebruiken die daar in de eerste instantie niet voor gebruikt wordt. Dat zie ik zelf ook in. Echter zijn er steeds vaker koppels die op ongewone manieren kinderen krijgen en bijvoorbeeld zelf geslacht kiezen etc. Ik begrijp dat het wel niet het ermee eens is, maar toch wil ik mijn vraag anoniem kunnen stellen. Houd alsjeblieft naar commentaar voor je... We hoeven het niet met elkaar eens te zijn.

Ik ben mama van twee prachtige lieve meisjes. Makkelijke en gezonde zwangerschappen. Ik zit ook in de 20. Mijn man en ik willen graag een groot gezin, het allerliefste zouden wij een tweeling willen. Er komen tweelingen voor in zijn kant van de familie, maar bij onze twee eerste was dit niet het geval.

Op internet heb ik veel gelezen over vrouwen die Clomid slikken om de kans op een tweeling te vergroten. Blijkbaar kan dit, in de Verenigde Staten, zonder fertiliteitprobleem maar wel op recept. Ik heb niks kunnen lezen over Nederlandse dames die hetzelfde meemaken. Veel moeders waarvan ik het verhaal heb gelezen hebben wel succesvol een tweeling gekregen. Verder weet ik ook hoe Clomid werkzaam is.

Nu is mijn vraag, zou ik aan mijn huisarts/gynaecoloog de situatie kunnen uitleggen en voor deze reden Clomid voorgeschreven kunnen krijgen?

2. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

De situatie uitleggen kun je natuurlijk altijd doen. Maar ik mag toch hopen dat er geen Nederlandse arts is die je om deze reden clomid gaat voorschrijven o_O.

Mij had een tweeling ook leuk geleken. Maar echt geen haar op mijn hoofd die er aan heeft gedacht om daarvoor clomid te gebruiken.

SAARC, MamaZijnIsDeBom, Kiekieboe en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Liselou

Liselou Bekend lid

1 jan 2019
    898
    1.131
    93
    Lijkt mij niet. Wat maakt dat je zo graag een tweeling wil?

4. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.535
    113
    Vrouw
    Is dit een grap??

Clomid willen slikken zodat je meer kans op een tweeling hebt??

Denk je echt dat er een arts zal zijn die je dat gaat voorschrijven voor deze reden?

Wees blij en dankbaar dat je zonder medicijnen zwanger kan worden.

5. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Vragen staat vrij natuurlijk... ik kan me alleen echt niet voorstellen dat in Nederland hieraan wordt meegewerkt. Volgens mij brengt een tweelingzwangerschap meer risico’s met zich mee t.o.v. een eenlingzwangerschap. Ik denk dat dat (in combinatie met het gegeven dat je via de ‘normale’ weg zwanger kunt worden) een reden zou zijn voor Nederlandse artsen om geen medewerking te verlenen aan je vraag. Maar dat is mijn vermoeden en ik ben geen arts...
    Het leven is niet maakbaar..

jade2011 vindt dit leuk.
  6. anomamalief

3 feb 2019
    7
    0
    1
    Vrouw
    Wij zijn altijd beiden ontzettend in de wolken geweest van het idee van een tweeling. We willen allebei een groot gezin, en onze eerste twee zijn ook snel achter elkaar geboren. We hebben het nooit moeilijk gehad. Als ik geen tweeling kan krijgen zouden we snel na de derde een vierde willen. We zien bij de eerste twee ook hoe leuk het voor ze is dat ze dichtbij in leeftijd zitten. Het past gewoon erg goed in ons gezin (de eerste twee zijn 5 en 7).

7. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Nee dit gaat een arts niet voorschrijven voor een wens op een tweeling. Die medicijnen gaan naar vrouwen die het echt nodig hebben omdat ze anders geen kinderen KUNNEN krijgen. Daarnaast is een tweelingzwangerschap ontzettend risicovol voor zowel moeder als kinderen.

Signum, wennepen80, Kiekieboe en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Langmuts

Langmuts Fanatiek lid

1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Ik denk inderdaad niet dat je dit via de legale weg voor elkaar gaat krijgen..
    De vraag is ook of je dat op deze manier zou moeten willen ..

Ik snap je wens voor een tweeling erg goed, maar er zijn ook voedingsmiddelen en vitamines waarvan word gezegd dat ze bij kunnen dragen aan een tweeling.. Misschien zou je dat kunnen proberen? (en dan vooral in het Engels door zoeken, in nl zijn de meeste mensen nogal negatief ingesteld op een wens voor een tweeling heb ik het idee)

anomamalief vindt dit leuk.
  9. Liselou

Liselou Bekend lid

1 jan 2019
    898
    1.131
    93
    Okee dat kan ik best begrijpen. Maar het moet denk ik niet zover gaan dat je daarvoor vrijwillig medicatie wil slikken, dat moet je natuurlijk nooit zomaar in een gezond lijf gooien. Daarnaast is een tweelingzwangerschap ook niet alles, het brengt (medische) risico's met zich mee voor zowel moeder als kinderen, en wat als het geen twee maar drie worden? Dan zijn de risico's nog groter;). Als het jullie gegund is om snel weer zwanger te worden dan ga je daarvoor, een groot gezin kan ook op die manier.

anomamalief vindt dit leuk.
  10. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Ik ben zelf zwanger van een tweeling. En geloof mij, als jij een eenlingzwangerschap al zwaar vond dan ga je een tweelingzwangerschap al helemaal abnormaal zwaar vinden.
    Zelf ben ik al ontzettend ziek vanaf dag 1 en ook in het ziekenhuis wordt benadrukt dat dit allemaal komt omdat ik een tweeling draag en dit niet te vergelijken is met een zwangerschap van één kind.
    En het belangrijkste (want als jij het niet erg vindt om je zwaar beroerd te voelen be my guest), een tweelingzwangerschap is een risicozwangerschap, vooral voor de baby's waarbij vroeggeboorte meer normaal danuitzondering is, met kans op blijvende schade en overlijden. Know what you wish for!

wennepen80, Kimmetjuh90, Dalysa en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Ik snap de wens maar ik mag hopen dat gyn' s zich bezig houden met vrouwen die niet zwanger kunnen worden en die niet op een lange wachtlijst terecht komen voor dit soort luxe kwesties

MamaZijnIsDeBom, YellowEyes, xElles en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Oh ja, aan de mannelijke kant van de familie zijn tweeling zwangerschappen niet er de erfelijk bepaald

13. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Ja en terecht aangezien een tweelingzwangerschap een risicozwangerschap is met grote kans op vroeggeboorte, permanente schade en zelfs overlijden van de kinderen.

Liselou vindt dit leuk.
  14. anomamalief

3 feb 2019
    7
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. In principe zou een gynaecoloog op cyclusdag 10-15 kunnen zien via een vaginale echo hoeveel rijpe follikelen er zijn, waarop dan advies word gegeven om wel of niet te vrijen (dit doen ze bij koppels die Clomid gebruiken om de kans op twee- en/of meerlingen te voorkomen indien de ouders dat niet willen)- overigens zou ik dan de echo zelf betalen uiteraard. En dit zou zijn indien een gynaecoloog mij een recept zou willen geven. Waarvan ik niet denk dat dat het geval zal zijn gezien de reacties :)

15. puppy28

puppy28 Fanatiek lid

20 jan 2014
    1.222
    604
    113
    Ik snap je wens voor een groot gezin, maar ik vraag me wel af waarom je jezelf en je kindjes zou willen blootstellen aan de risico’s die verbonden zijn aan een tweeling zwangerschap? En hiervoor zelfs bepaalde medicatie wilt slikken terwijl je het niet nodig hebt, heb je je ook al verdiept in de bijwerkingen van het medicijn?

16. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Ooit ingelezen over de risico’s die meerlingzwangerschappen met zich mee brengen?

jolien 1986 en anomamalief vinden dit leuk.
  17. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Ik zou ook graag een tweeling willen. Het liefst een jongen en een meisje! Maar wil liever dat de natuur het regelt ipv de medicijnen. Je zegt je normaal zwanger kan worden en je zwangerschappen goed verlopen. Straks slik je de medicijnen gaat het anders dan je had verwacht!

18. anomamalief

3 feb 2019
    7
    0
    1
    Vrouw
    Meerlingen zwangerschappen hebben overigens 5x zoveel kans op serieuze complicaties. Dit is in Nederland maar 1,3% van eenlingzwangerschappen dus 6,5% van meerlingzwangerschappen. Ik snap dat het een hoger risico is maar je hebt nog meer kans op complicaties als je zwanger bent ouder dan 40, dat is namelijk meer dan 15%. Ik zie hier ook niemand moeders aanspreken op die leeftijd die graag kinderen willen...

19. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Er is geen gynaecoloog in NL die hieraan mee gaat werken, maar stel dat: en je hebt dan 2/3 follikels dan nog geen garantie op een zwangerschap laat staan op 2. Of wat als er per ongeluk een drieling ontstaat? Daarnaast lees je aub in over meerling zwangerschappen, het is niet altijd een bepaald roze wolk verhaal.

20. anomamalief

3 feb 2019
    7
    0
    1
    Vrouw
    Jazeker! De bijwerkingen worden vaak door andere medicijnen, waar je niet eens een recept voor nodig hebt, geminimaliseerd en de ernstige bijwerkingen worden vermeden door advies van de gynaecoloog om het niet langer dan 6 cycli te gebruiken. Ik zou het sowieso maar één keer proberen.

Deel Deze Pagina