Pil, antiobiotica en toch zwanger?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Flojo, 26 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flojo

Flojo Actief lid

10 mrt 2013
    247
    0
    0
    Tijdens mijn laatste pilstrip heb ik in de eerste week antibiotica moeten gebruiken. De apotheker gaf aan dat de pil (yasmin) en antiobiotica (amoxyciline) gewoon samen kunnen gaan, zonder risico. Ik had er speciaal naar gevraagd..
    Nu heb ik in de stopweek een bloeding gehad, mss iets minder dan normaal. Dus dacht ik, niet zwanger. Nu voel ik sinds 3 dagen steekjes rechtsonderin achter het schaambot en met vlagen mijn borsten. Vrijdag moet ik weer starten met de pil..
    Ik vroeg mij af of ik mss toch zwanger zou kunnen zijn en of er meer mensen zijn die met deze combinatie zwanger zijn geworden..

2. ikkiee

ikkiee Bekend lid

1 aug 2013
    760
    242
    43
    NULL
    NULL
    ja hoor naar mijn weten kan de pil en antibiotica niet samen dit verminderd de werking van de pil ik zou even een testje doenvoordat je begint met de pil

3. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Dit werkt zeker niet samen. :)
    Mijn dochter is het er bewijs van.
    Ik had de pil en antibiotica samen.
    Toen stond er nog niet in de bijsluiter dat het een wisselwerking had.
    En ook mijn arts heeft mij toen dit niet verteld.
    Ik ben dus gewoon zwanger geworden door de pil heen met antibiotica. :D

Oh en ik heb regelmatig amoxcyciline gehad....... Dus zal vast die kuur zijn geweest met de pil.
    Weet alleen niet meer welke pil ik gehad heb.

4. Bibababy

Bibababy Actief lid

11 sep 2013
    146
    0
    0
    ook mijn zoon ( inmiddels alweer 9 jaar geleden) is ontstaan bij pilgebruik en antibiotica, dus kan best . Dus een test is raadzaam voor je weer de pil gaat innemen.

5. Flojo

Flojo Actief lid

10 mrt 2013
    247
    0
    0
    De apotheker was er stellig van overtuigd dat het een achterhaald verhaal was en in de brief die ik bij het medicijn kreeg stond er niets over in, dus ging ik daarvan uit. Ik heb in mijn stopweek wel gebloed (maar dat kan volgens mij??) , maar omdat ik nu dit zo voel en ik op internet verschillende verhalen lees over de betrouwbaarheid ga ik twijfelen.

@ xbabyxdx : weet jij nog hoe jij het dan wel merkte dat je zwanger was?

6. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Niet alle antibiotica beinvloeden de werking van de pil, zeker aangezien er zoveel verschillende soorten anticonceptiepillen en antibiotica zijn. Dus als de apotheker heeft gezegd dat deze soort antibiotica geen invloed heeft op de werking van jouw soort pil, dan kan je daar vanuit gaan (die mensen zijn er immers voor opgeleid en zijn verplicht hun kennis van dit soort dingen bij te houden). Mocht je het echt niet vertrouwen, dan zou ik even de huisarts(assistente) opbellen en nogmaals vragen of deze antibiotica inderdaad echt niet de werking van jouw pil kan beinvloeden. Mocht je dáárna nog steeds twijfelen, dan kan je altijd nog een zwangerschapstest doen. Maar ik betwijfel ten zeerste of je zwanger bent (tenzij je een aantal pillen van je strip bent vergeten te slikken). Ik zou dus in ieder geval zeker vrijdag weer starten met je nieuwe strip, zoals gepland.

7. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

ja ik dacht dat ik buikgriep had! Ik had zo n buikpijn en was zooo enorm misselijk!! Moest ook overgeven. Tja wist ik veel haha.
    Een zwangerschap was wel het laatste waar ik aan dacht. :D

ik deed dus op een gegeven moment maar een test.
    want de buikgriep bleeft wel erg lang hangen.
    Zelfs de dokter bleef volhouden : buikgriep

8. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ook mijn nichtje is op haar 19e moeder geworden door antibioticagebruik en pilgebruik samen. Zij was gewoonweg niet ingelicht.
    Maar als je twijfelt zou je toch een test kunnen doen?

9. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ik was nieuwsgierig en ben even gaan zoeken, er zijn namelijk zoveel soorten antibiotica en ze werken soms wat anders. Ik vond het volgende:

De pil en antibiotica

Sommige antibiotica kunnen de werking van de pil beïnvloeden. Er is een kleine kans dat de antibiotica rifabutine, rifampicine, amoxilline, tetracycline, doxycycline en minocycline de pil in meer of mindere mate onbetrouwbaar maken. Niet alle bijsluiters maken hier overigens melding van. Sommige producenten van antibiotica menen dat de werking van de pil niet of slechts zeer minimaal wordt beïnvloed. Toch zijn er zwangerschappen beschreven die ontstonden tijdens het gebruik van antibiotica en de pil.
    Om die reden kun je tijdens de dagen dat je de antibioticakuur neemt het beste voor extra bescherming tegen conceptie zorgen, bijvoorbeeld in de vorm van condooms. Omdat de antibiotica ook na het stoppen van de kuur nog een tijdje doorwerken, is de extra bescherming tot twee weken na de kuur nog nodig.

10. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    In de apotheek geven we al een tijdje geen melding meer dat de werking van de pil vermindert wordt door antibiotica. Men is er achter gekomen dat dit dus niet het geval is.

Wel is diarree een bijwerking van antibiotica. Door diarree werkt de pil wel minder, of je nou wel of geen antibiotica hebt. Net zoals met overgeven.

11. Flojo

Flojo Actief lid

10 mrt 2013
    247
    0
    0
    Ik heb wel een beetje last gehad van diaree, maar dat was pas 1 week na het einde van de kuur. Ik vond dat niet zo erg, omdat ik savonds de pil slik en de nacht is voldoende om de pil op te nemen, toch?
    Ik test voor de zekerheid morgen even en anders begin ik gewoon met de pil. Bedankt voor jullie antwoorden!

12. Flojo

Flojo Actief lid

10 mrt 2013
    247
    0
    0
    Vanochtend een testje gedaan en die was negatief. Ik ga er vanuit dat ik dus niet zwanger ben. Heel mss voelde ik afgelopen dagen de innesteling, maar dat denk ik haast niet.
    Vandaag dus beginnen met de nieuwe pilstrip. Mochten mijn partner en ik besluiten om voor een derde te gaan, dan kom ik hier weer terug, maar voorlopig denk ik van niet! Iedereen bedankt voor de reacties en voor diegene die graag zwanger willen worden: heel veel succes!!

Deel Deze Pagina