Beste allemaal, MOgelijk is er wel iemand die hier ervaring mee heeft. Ik heb gezien de vermoeidheid en rompslomp in de MMM besloten een dag minder te gaan werken (normaal werk ik 50-60 uur per week). Als ik dit vrijwillig ga doen dan gaat mijn salaris naar 80% van nu, maar ik zat te denken of dat wel verstandig is. Het is immers een medische reden dus misschien moet ik naar de bedrijfsarts en kijken of ik afgekeurd kan worden voor 20%? Ik weet niet hoe dit werkt en of dit een reden kan zijn. Zou wel veel geld per maand schelen. Ik red het gewoon niet om nog 5 dagen te werken en moet een stapje terug doen, maar is dit een medisch geldige reden voor een tijdelijke afkeuring voor 20%???
Je kunt het sowieso bespreken met je bedrijfsarts... Dat lijkt me geen verkeerd plan, als je echt niet meer zoveel kan werken als nu. Maar hoeveel uur werk je op contract? Ik neem aan dat dat minder is dan 50-60 uur? Voor overuren kun je namelijk niet in de ziektewet. En als je in de ziektewet gaat, is het wel de bedoeling dat je weer gaat reintergreren. Dus uiteindelijk terug gaat naar de volledige contracturen. Als je blijvend minder wil gaan werken, kun je beter dus wel zelf minder uren gaan werken ipv de ziektewet in gaan.
Ik heb een contract van 48 uur, maar we werken eigenlijk altijd meer. Ik wil een dag minder gaan doen. Uiteindelijk gaat dat hopelijk over in een dag minder werken op basis van ouderschapsverlof.
Afkeuring heb ik nog niet eerder mee gemaakt in de MMM... Maar deels ziek melden omdat je alles te zwaar vind moet bespreekbaar zijn. Ik zit zelf ook in de MMM en nu ik een missed abortion heb gehad na onze 4e TP van de 2e ICSI behandeling heb ik 2 maanden ziek thuis gezeten. Ik werk gewoon nog wel 100%, ookal zit ik dik aan de hormonen. Maar je moet echt doen waar jij je goed bij voelt, iedereen beleeft het hele traject op zijn eigen manier en ieder lichaam reageert er anders op. En om heel eerlijk te zijn... 50/60 uur per week werken pff... kan alleen amar zeggen dat ik begrijp dat je wat minder gaat werken!
Ik weet bijna zeker dat dit niet gaat lukken. Een bedrijfsarts is niet onpartijdig en zit er vooral om de belangen van het bedrijf te behartigen. Sommige bedrijven doen al moeilijk wanneer je af en toe een uurtje vrij moet hebben voor een echo of e.d. en dit is natuurlijk nog veel ingrijpender. Tenzij je echt heel speciaal bent voor het bedrijf en je niet of heel moeilijk vervangbaar bent- en je dus een geweldige onderhandelingspositie hebt- gaan ze hiermee nooit akkoord. En zoals Cybell ook al zegt heb ik nog nooit gehoord dat iemand dit voor elkaar kreeg. Ik snap wel dat je minder wilt gaan werken, maar ik vrees dat het helaas uit je eigen zal zal moeten komen. Sterkte en vooral succes in de mmm!!
Als ik heel eerlijk ben vind ik niet dat de werkgever hier voor op moet draaien. Ik neem gewoon altijd keurig vrij voor mijn ziekenhuisbezoekjes ( zit helaas ook in de mmm ) en denk er ook over om 80% te gaan werken omdat ik het heel zwaar vind, maar vind niet dat de werkgever daar voor op moet draaien...
Ja ik weet t niet dus daarom vraag ik het hier. Aan ene kant vind ik ook dat ik t zelf moet betalen maar aan andere kant nemen mensen ook wel voor minder ziekteverlof op. Want dat is wat ik bedoel met afkeuren: ziekteverlof. Ik ga morgen de bedrijfsarts even bellen.
Als je er overspannen van wordt moet je dat tegen de bedrijfsarts zeggen. ik zou het niet hebben over 1 dag minder werken en het geld. maar aangeven dat je het zo niet redt en vervolgens aangeven wat je klachten zijn. Dan ben je eerlijk en laat je de bedrijfsarts de beslissing nemen. succes!
hoi, ik heb hetzelfde probleem( nou ja, ongeveer), ik werk normaal 40 uur, maar moet soms 3x in de week naar het ziekenhuis en natuurlijk altijd onder werktijd. ik heb dit in het begin proberen op te vangen met verlofuren omdat ook ik vond dat ik dit zelf moest regelen. uiteindelijk waren nog voor de zomer mijn uren op. inmiddels had mijn chef wel in de gaten dat er iets aan de hand was en bij hem heb ik toen ook mijn hart gelucht. van hem heb ik ongelooflijk veel steun gekregen, hij zei me; doe alles wat je moet doen voor deze wens, we kijken wel hoe we het hier oplossen. hij adviseerde mij niet minder uren te gaan werken ivm evt uitkering en pensioenopbouw ed. nu delen we de uren die ik er niet ben, soms verlof en soms artsbezoek (voor vruchtbaarheidsbehandeling schijn je wettelijk vrij te moeten krijgen, maar weet niet precies hoe dat zit) alleen onze dijkgraaf is nog niet op de hoogte, maar dat is voor later zorg. deels afkeuren is iig voor mijn beroep helaas geen optie. je moet doen waar je je goed bij voelt, succes
Ik denk inderdaad ook niet dat een werkgever hier akkoord mee gaat, en eigenlijk vind ik dat ook vrij logisch. Het is misschien vrij hard, maar volgens je onderschrift ben je net 2 maandjes bezig met behandelingen.. Hoe ga je dat dan doen als je, zoals een hoop meiden hier, ruim een jaar bezig bent? Of 2 jaar? Of 5 jaar? Natuurlijk is het ontzettend zwaar, maar ik vind, in dit opzicht, dat het toch je eigen keuze is. Ik vind absoluut dat een werkgever je vrij moet geven zodat je naar een afspraak kunt, maar echt op vaste basis minder gaan werken en je werkgever door laten betalen? Nee..
Een werkgever zal je niet gedeeltelijk ziek melden. Ik ben zelf minder uren gaan werken, zat niets anders op voor mij. Wel kan je werkgever je ziek melden voor een medische behandeling dus bv een punctie.
Voor mij zit er ook niks anders op want het werk is te zwaar en verantwoordelijk om zo door te gaan. Ik mag san wel '2 maandjes' bezig zijn, maar met 50 uur per week, plus avonden nachten en weekenden is dat gewoon niet te doen. Als ik zo door ga dan kan ik me over een paar maanden echt ziek gaan melden. Volgende week naar bedrijfsarts.
Als je je inderdaad realiseert dat het niet te doen is moet je keuzes maken, en mijn keuze zou dan zijn om minder te gaan werken. Maar daar kun je niet je werkgever voor op laten draaien..
Jeetje zeg wat doe jij voor werk dat je zoveel uren maakt? Poeh Tja ik weet niet wat ik er van moet vinden, ben benieuwd wat je bedrijfsarts erover zegt. Succes ermee iig
Nee ik weet dat dus ook niet maar probeer er achter te komen wat rechten hieromtrent zijn. Krijg beetje gevoel dat mensen hier het niet vinden kunnen, alsof ik geld probeer af te troggelen ofzo, maar het is gewoon een vraag. Of meer mensen dt hebben meegemaakt en wat daarmee is gedaan toen. Ik ben trouwens arts vandaar m'n uren..
Ja, maar dat is toch ook zo? Als ik een contract hebt voor 40 uur, en dan naar m'n werkgever stap en zeg dat ik liever 32 uur werk omdat ik moe ben, kan ik toch ook niet verwachten dat hij die 8 uur door blijft betalen? Als hij dat bij elke werknemer moet doen is het bedrijf binnen no time failliet.. Je vraagt in je beginpost 'of het mogelijk is', wij geven vrijwel allemaal aan dat we niet denken dat het kan. Dan heb je toch antwoord op je vraag? Hoef je geen naar gevoel van te krijgen e.d., dat is gewoon hoe het is..
In overleg met de bedrijfsarts is het wel degelijk mogelijk om tijdelijk minder te werken als gevolg van verzuim door een medische behandeling. Een fertiliteitstraject mag dan wel een keuze zijn echter is dit geen vrijwillige keuze. Een ander voorbeeld is bijv een ooglaser operatie waar mensen zelf voor kiezen ten einde geen bril meer te hoeven dragen. Mocht men nav deze behandeling ziek worden (lees niet kunnen werken) dan mag men dit aanmerken als verzuim. (jurisprudentie over te vinden) Ik kan mij dus voorstellen dat verzuim door bijv pijn als gevolg van fertiliteitsbehandelingen of te hoge geestelijke belasting, wel degelijk door een bedrijfsarts kan worden gezien als een ziekmelding Het is overigens ook in het belang vd werkgever om een werknemer de ruimte geven tijdens zo'n zwaar traject. Zeker ook om te voorkomen dat langdurig verzuim optreedt. Goede afspraken hierover zijn dan wel nodig. En ik lees veel opmerkingen over kosten voor werkgever. Wellicht goed om te weten dat bijna alle werkgevers hiervoor verzekerd zijn. Maar uiteraard is dat geen reden voor een ziek melding.
@Olakidee owh vandaar. Tja daardoor moet ik denken aan een vriendin van mij die ook arts is en crohn heeft en zwanger is. Zij heeft bijv ook een week thuis gezeten en is wel eens naar huis gestuurd omdat het door haar zwangerschap ontzettend op gevlamd is. Als ik vanuit die kant redeneer zou je dus wel ziek mogen melden (of het nou 1 week is of 7 weken 1 dag) door omstandigheden van een zwangerschap maar dus waarom dan niet door omstandigheden van een zwangerschapwens. @wensmeisje dat is mooi helder uitgelegd. Zoals jij het verteld zou je denken dat het mogelijk is. @Shaddixxx Olakidee vraagt inderdaad of het mogelijk is, maar veel reacties gaan meteen over wie het moet betalen. En dat was eigenlijk niet de vraag En iemand is toch niet moe omdat ie te laat naar bed gaat ofzo? Het komt door prive-omstandigheden (welke een medisch traject is) @Olakidee De vraag is natuurlijk wel een beetje wat je gaat doen/ wat kan als dit traject onverhoopt lang gaat duren (hoop t niet voor je) en zul je überhaupt al die uren kunnen blijven werken als je zwanger wordt? Laat je het nog even weten hoe het gegaan is?