Salaris onderhandelen

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Roos82, 23 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos82

Roos82 Lid

24 mrt 2010
    56
    0
    6
    Hallo lieve dames!!

Tijdens mijn zwangerschap is mijn contract niet verlengd en na de bevalling ben ik gedwongen thuis te zitten door PND. Ik heb 14 maanden thuis gezeten!

Het gaat nu veel beter met mij. Ik heb een baan gevonden en morgenmiddag heb ik mijn aanstellingsgesprek. Kan iemand mij helpen hoe ik kan onderhandelen over mijn salaris? Veel mensen zeggen dat ik geen recht heb om te onderhandelen omdat ik vanuit huis kom, dus niets om op te geven. Klopt dit?

Dankjulliewel!!

2. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

voor welke functie ga je???? ik werk in rusthuis en daar zijn dat barema's, dus nooit te onderhandelen over loon. voor deze job van nu ( werk er pas) onderhandeld over de uren dat wel. maar ik kon dus zeggen ' ja ok dan teken ik ni want heb nu een goede job' en toen ging ze akkoord :)

succes

3. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Dat je vanuit 'thuis' komt vind ik geen reden om dan niet te mogen onderhandelen over salaris. Hebben ze je niet al gevraagd naar je salarisindicatie? Ik heb verder geen tips voor je (ben zelf niet zo goed in onderhandelen helaas), maar jij hebt net zo goed recht om een minimum voor jezelf te stellen hoor.

4. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    oh ja: SUCCES !:D

5. Sila24

Sila24 Niet meer actief

oh succes meid ik zit ook al bijna 2 jaar thuis vanaf zwangerschap en ook hard opzoek

6. Roos82

Roos82 Lid

24 mrt 2010
    56
    0
    6
    Dankjulliewel dames!!
    Ik heb morgen dat gesprek. Als ze vragen of ik iets in mijn
    Gedachte heb ga ik gewoon hoog bieden. Trouwens, jehoeft je laatste loonstrook niet eens laten zien. Daar kwam ik dus net achter. LANG LEVE GOOGLE :p

Jij ook veel succes Sila :))

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik denk dat je gewoon moet gaan kijken wat gangbaar is in de sector en wat voor jou belangrijk is. Het kan ook best zijn dat ze je een aanbieding gaan doen en dat jij daar dan op kunt reageren.
    Bednakt wat je belangrijk vind: pensioenopbouw, vrije dagen, winstdeling, eindejaarsuitkering of gewoon een hoog salaris.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Enne..... mn laatste loonstrook laten zien????? Dat heb ik echt nog nooit gedaan

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Wat Hopmarjanneke zegt: kijk wat gangbaar is in de sector. Veel sectoren hebben een CAO en bij de omschrijving van de baan staat dan al aangegeven wat de loonschaal is. Als er geen CAO is kijken wat gangbaar is.

Bij mij vraen ze van tevoren een indicatie en dan geef ik mijn laatstverdiende salaris plus wat extra's. Nog nooit een loonstrookje laten zien, zou ik ook niet doen. Ga niet te hoog in de boom zitten, als ze dan zeggen dathet niet doorgaat omdat je een buitensporige salariseis hebt kun je eigenlijk met goed fatsoen niet meer terug. Daarentegen, nu kun je nog iets aan je salaris doen, als je ergens een keer werkt is het lastig om weer over je salaris te onderhandelen.

Je hoeft niet heel laag te gaan zitten met je salarisvraag, maar ook weer niet het onderste uit de kan te halen. Het feit dat je thuis hebt gezeten is geen factor in je salarisonderhandelingen, dat ze je uitnodigen voor een arbeidsvoorwaardengesprek betekent dat ze je al geschikt vinden.

Sorry, eigenlijk heb je niet zo heel veel aan mijn verhaal ;) Je moet inschatten hoe graag ze je willen hebben en hoe graag jij de baan wilt hebben, dat bepaalt je salarisruimte.

10. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Dat je thuis hebt gezeten is geen reden om niet te onderhandelen.

Maar waar je nu wel rekening mee moet houden is dat je ook weer niet al te hoog moet inzetten, want op dit moment is helaas de werggever aan zet, we leven in een crisis en voor jou 100 anderen. Dus hij kan vandaag alsnog de stekker eruit trekken met de melding dat jullie er samen niet uitkomen.

Ik zou nu eerder kijken naar de voorwaarden, heb je vaste werkdagen, is er een vaste vrije dag, 13de maand, salaris per 4 weken of per maand (ik ging bij wisseling van mijn laatste 2 werkgevers bijvoorbeeld niet in salaris omhoog, maar wel van per maand naar per 4 weken betalen, is een salaris per jaar meer), pensioen, vakanties, vakantiegeld, reiskosten, wasvergoeding(weet niet wat je gaat doen, maar bij sommige beroepen kan dit), wat zijn de mogelijkheden wb snel wegkunnen als je kleine ziek is.... dat zijn dingen waar je vaak veel beter over kunt onderhandelen dan je salaris.

Heel veel succes vandaag!!!!

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Hoe ging het?

12. Tese

Tese Niet meer actief

Het te hoog inzetten ligt aan hoe goed je bent. Mijn man heeft bij zn laatste gesprek 700 euro meer gevraagd dan dat ze wilden bieden. Maar omdat hij zo belachelijk goed is in zn werk en zichzelf erg goed kan verkopen hadden ze het ervoor over. En zo gaat het bij hem eigenlijk altijd.

Dus als je van jezelf weet dat je erg goed ben in wat je doe en je kan dat goed overbrengen, dan kun je best hoog inzetten hoor.

13. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

dat van jezelf verkopen en dat hoog inzetten klopt.

ik heb alleen ervaring in rusthuizen vorige job verdiende ik 2320 bruto. dus daaronder wou ik geen andere job. nu was ik gaan solliciteren als begeleidng van beschutte werkplaats. maar had dus ook geen ervaring. en loon zou maar 2000 bruto zijn. dus had ik de job niet omdat toen ze me de vraag stelde hoeveel ikn wou verdienen ik natuurlijk zei meer als 2300 :). nu wou de job ook niet want zoveel geld kan ik ook niet laten vallen. nu werk ik ander rusthuis met daguren van maandag tot vrijdag en verdien 2410 bruto. ( nu betaald als A1)

succes

14. Brabomama

Brabomama Fanatiek lid

14 sep 2011
    1.316
    0
    0
    Hoi Roos,

Ik vind het ook onzin dat je niet zou mogen onderhandelen over je salaris, puur omdat je nu thuis zit! Je nieuwe werkgever heeft al laten merken dat hij het ziet zitten met jou (anders had hij je niet uitgenodigd voor een arbeidsvoorwaardengesprek!) Dus je mag best hoog inzetten. Weet je wat het maximum van de schaal is waar je in komt? Dan kun je een beetje inschatten wat je plafond is.

Zelf heb ik toevallig morgen ook het arbeidsvoorwaardengesprek voor mijn nieuwe baan waar ik 1 oktober begin. Ook ik heb (vanaf 1 maart) werkloos en zwanger thuis gezeten, dus we zitten voor een deel in hetzelfde schuitje! Ik weet gelukkig wat het maximale salaris voor mijn nieuwe baan is (dat stond in de vacature), dus ik probeer daar niet al te veel onder te gaan zitten. Maar ik ga het ook niet stuk laten lopen op het salaris als zij een voorstel doen dat net iets lager is dan wat ik eigenlijk wil. Ik ben allang blij dat ik weer lekker aan de slag ga want ik ben het thuis zitten na 7 maanden meer dan zat!
    Ik ben benieuwd wat eruit is gekomen bij jouw arbeidsvoorwaardengesprek!

Deel Deze Pagina