Ik denk dat de andere kant ook meespeelt. Een 'laag'opgeleide vrouw verdient over het algemeen geen hoog salaris, en zal dus een veel groter deel van haar inkomen kwijt zijn aan de opvang. Ik hoor van sommige vrouwen dat ze haast niks overhouden met bijv 2 kinderen op de opvang. Dan is de keuze om te stoppen met werken ook sneller gemaakt. Wat ik bij hoog opgeleide vrouwen tegenkom zijn vaak 3 scenario's: - eerst carriere maken en na 35ste aan kinderen beginnen (hier heel bewust niet gedaan); - kinderen en fulltime combineren (dit zie ik vaak alleen in topfuncties) - kinderen en minder werken en/of tijdelijk een stap terug doen (hiervoor heb ik zelf gekozen, van 40uur naar 28uur, maar meestal werk ik meer, na de bedtijd van kinderen) Over jouw punten: ja ik haal zeker voldoening uit mijn werk, dat is ook een onderdeel van mij als persoon. En als ik eerlijk ben: ik haal absoluut geen voldoening uit huishoudelijk werk. Dit heb ik dus ook uitbesteed voor een groot deel. Ook heel bewust gedaan om de vrije tijd volledig aan kinderen te besteden.
Inderdaad, wij hebben ook een schoonmaakster. Een sterke reden daarvoor is dat Miriam flipt als ze de stofzuiger hoort. En, oals MadeInUsa ook zei: huishoudelijk werk brngt mij geen voldoening. Ik besteed mijn tijd liever aan andere dingen.
Schoonmaakster rules! Bij ons is het zo erg dat mijn dochter laatst verbaasd aan mij vroeg toen ik aan het dweilen was: 'mama, wat doe je?? Dat doet *** toch altijd??' Inmiddels ben ik weer werkloos dus ze kijkt er niet meer van op als moeders aan het poetsen is
Ik werk drie dagen maar de stapel was is echt niet minder dan dat ik niet zou werken en het stof dwarrelt hier evengoed op de meubels en ga zo maar door. Op m'n vrije dagen ben ik juist extra aan het poetsen, heerlijk hoor .
Nou, ik werk liever dan dat ik huishoudelijk werk doe. Krijg daar echt geen voldoening van. Op mijn vrije dagen ben ik vrij, en lekker bezig met mijn dochtertje.
Niet alleen krijg ik er geen voldoening van... Ik heb er écht een hekel aan. Dus inderdaad lang leve de schoonmaaksters! Op mijn vrije dagen doe ik dingen met mijn zoon OF de noodzakelijke dingen buitenshuis, zoals winkelen, boodschappen doen, naar de kapper, etc. En niet te vergeten ook af en toe even tot rust komen. Maar dat kan óók samen met mijn zoon!
Helemaal prima ! Ik ging alleen in op de opmerking van dirksmama dat werkende moeders neer zouden kunnen zien op huishoudelijk werk. Ik denk dat dat niet afhangt van het feit of je werkt als moeder of juist full-time thuis bent.
Hihi, ik vraag me af hoeveel mama's er écht voldoening halen uit huisduidelijk werk, hoog of laagopgeleid, tbm of werkende... TBM's doen dit (neem ik aan) toch alleen voor de kids en niet voor een diepe voorliefde voor stofzuigen en ramen lappen. Maar goed, hier ook langleve de schoonmaakster. Is bij ons ook wel nodig, want wij werken beiden fulltime (+) en we willen niet meer dan 3 dagen kdv.
Mijn man en ik werken allebei en wij kunnen helaas niet eens een schoonmaker betalen Dusseh.. Hoger bestedingsniveau? Hahaha was het maar zo! Wij leven nog vrijwel hetzelfde als toen we studeerden we zouden niet eens kunnen rondkomen van 1 salaris. Overigens ken ik wel mensen die echt voldoening halen uit hun huishouden. Ik ben er niet 1 van Maar het moet helaas nog steeds gebeuren, of ik nou werk of niet...
Er zijn ook verschillen tussen NL en BE denk ik, hoewel ik geen cijfers heb om dit te staven. In mijn sector in BE vind je enkel full time jobs, en er zijn voor zover ik weet zéér weinig mensen in BE die minder dan 4/5 werken. 4/5 wordt in grote bedrijven meestal wel toegestaan tenzij je in een leidinggevende functie zit. In kleine bedrijven zijn ze officieel verplicht om (deeltijds) ouderschap toe te kennen als je langer dan X jaren dienst hebt etc. maar ik denk dat je in de praktijk dan toch kunt uitkijken naar een andere baan als je werkgever er niet meteen voor open staat (i.e. als je job niet makkelijk deeltijds uit te besteden is, als je bijv. werkt als poetsvrouw zal dat minder spelen dan als je bijv. werkt als boekhouder - hoewel een klein bedrijf waarschijnlijk de boekhouding geheel uitbesteed maar soit, jullie begrijpen wat ik bedoel).
Hier ook hoogopgeleid en ik werk 2,5 dag. Voor de kids ft. Ik werk vnl omdat ik het leuk vind om naast gesprekken met m'n kinderen nog andere gesprekken te hebben over dingen die ik interessant vind/uitdaging uit haal. Ik vind kinderen geweldig, helemaal die van ons, maar vind het ook gewoon fijn om af en toe iets anders te doen. (ik ben orthopedagoog, dus werk ook met kids, maar OOK met ouders, andere zorgverleners, collega's) Daarnaast is mijn vriend voor zichzelf begonnen en is daardoor zijn inkomen (hopelijk tijdelijk) gehalveerd, dus we hebben het nu ook gewoon even nodig. Als hij straks op volle toeren draait is mijn inkomen niet nodig, dan ga ik mssn naar 2 dgn, maar ik zal altijd iets blijven werken, gewoon omdat ik het leuk vind!
Ze hadden toch meer mannengenen? Konden beter inparkeren, hadden niet het geduld voor een knutseltje, koekjesbakken etc. Ik hoor bij die 14% die over dat zorgzame gen beschikt en niets liever doet dan bij haar kind zijn. Het ontbreekt me alleen wel aan een poetsgen. Grappig dat al die slimme vrouwen er zondermeer vanuit gaan dat fulltime tbm-ers graag huishoudelijk werk doen. Wát een flauwekultopic dit. Adi raakt miz de kern.
Bij mij ontbreekt dat verzorggen.. ja 4 dagen in de week is de max... daarna word ik kribbig.. Ik ben nu thuis (in between jobs zoals ze dat zo mooi noemen en ik geniet er van als een sabbatical) maar oh, wat ben ik blij dat de oudste naar school gaat en de jongste 2 dagen naar het kdv, er een opa & oma dag is EN papa een dag thuis werkt.. Kan ik mooi gaan tennissen, shoppen, solliciteren, opleiding volgen en.. ook het huis doen. Ik vind huishoudelijk werk wel okay.. niet mijn levensvervulling maar wel leuk om te doen. En nu heb ik er tijd voor dus dan 'geniet' ik er ook van. Ik ga wel weer aan het werk omdat - er nu al naar uit kan kijken om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan - drukte heerlijk vind (organiseren is mijn forte) - thuis zitten met de kinderen niet leuk vind - we een flinke stap terug zouden moeten doen als ik geen (flink) inkomen binnen breng etc etc Ieder z'n ding... Het zou aardig zijn om naast dit topic de sociaal demografische, economische etc gegevens te zetten. Toename van het aantal allochtonen (1e, 2e en 3e generatie), verdere individualisering van de maatschappij, recessie en hoogconjunctuur, gemiddeld opleidingsniveau, BNP etc etc.. Opzich zegt het topic mij zo heel weinig
Ik herken mij wel in het eerste stukje: ik ben tamelijk masculien in mijn gedrag (dat zal vast ook in mijn genen zitten), kan heel goed inparkeren en heb jammer genoeg vrij weinig geduld (ben te resultaatgericht en geniet te weinig van het proces). Ook ben ik erg competitief ingesteld, dat is ook vaak een mannelijke eigenschap. Ik beschik tot groot verdriet van mijn vriend niet over een zorgzaam gen - ik vind echt dat iedereen die dat kan voor zichzelf moet zorgen, en dan spring ik graag bij als iemand dat niet kan. Daarentegen doe ik ook niets liever dan bij mijn kinderen zijn - alleen niet 24/7. Dan word ik gek, denk ik. Weet het niet zeker, want heb dit na de kraamtijd niet meer gedaan. En het laatste statement (dat 'al die slimme vrouwen ergens van uit gaan') daar herken ik me helemaal niet in. Ik reken mezelf tot de slimme vrouwen, maar ga er geen seconde van uit dat alle TBM'ers graag huishoudelijk werk doen. Mijn eigen, lieve thuisblijfmoeder was daar wel het schoolvoorbeeld van. Dat ontbreken van een poetsgen heb ik vast van haar... Ik denk dat iedereen haar eigen beweegredenen en eigen genetische aanleg heeft om te doen wat ze doet. Ik vind het interessant om demografische en sociale en culturele ontwikkelingen te bestuderen, en om naar de 'grote getallen' te kijken. Daar kun je best conclusies uit trekken. En natuurlijk zijn die nooit op iedereen van toepassing. Daar zijn mensen gelukkig te ingewikkeld voor, er zijn gewoon te veel variabelen om één simpele kam te bedenken waar je iedereen overheen kunt scheren.
Inparkeren? Twee vingers in de neus, maakt niet uit hoe groot de bak, hoe klein de plek. Een geitenhok bouwen, huis schilderen, kinderstoeltje maken, ja graag! Haken en boterkoek bakken is echt niet mijn ding. Mijn man houdt van koken en is zeer goed in de was doen. Dat eerste vind ik ook leuk, maar poetsen daar heb ik een bloedje dood aan en ik vind het echt zonde van mijn tijd!