Hallo allemaal, Ik heb een poos hier geschreven onder een andere naam, maar omdat ik herkend was heb ik me afgemeld. Omdat ik toch wel wat met onderstaande in mijn maag zit hebben ik besloten me toch weer (even) aan te melden. Misschien herkennen jullie een deel van het verhaal... Maar goed: Ik vraag me af of hier meer moeders zijn waarvan hun kindje meningitis heeft gehad. Je hoort vaak over ontwikkelingsstoornissen, doofheid, etc als gevolg van meningitis. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik maak me soms best wel wat zorgen... Ik zal even (in het kort) mijn verhaal doen: Ons zoontje werd geboren na een zwangerschapsduur van 41 weken. Hij is geboren dmv een keizersnede, omdat hij niet indaalde en ik geen ontsluiting kreeg. Direct na de bevalling werd mijn zoontje ziek. Grauw zien, kreunen, slechte ademhaling, lage hartslag. Hij is toen opgenomen op de couveuse afdeling. Er is toen direct gestart met antibiotica. De tweede dag kwam de kinderarts met de mededeling dat hij meningitis vermoedde. Of hij een lumbaal punctie mocht doen. Onze wereld stortte in. Immers van hersenvliesontsteking ga je toch dood? Uit de kweken is nooit met zekerheid gekomen dat hij hersenvliesontsteking heeft gehad, maar de verdenking is erg groot. De kinderarts durft met stelligheid te zeggen dat hij dit heeft gehad. Ook omdat ik GBS Draagster blijk te zijn welke in mijn urine was gevonden tijdens de zwangerschap. Mijn zoontje heeft twee weken in het ziekenhuis gelegen. Hij heeft twee weken antibiotica via het infuus gekregen. Een erg heftige en hectische tijd. Toen we thuis kwamen hadden we een erg prikkelbare baby. Reageerde sterk op prikkels, geluiden, mensen. We hebben er voor gekeuzen om nergens heen te gaan en hem zo veel mogelijk structuur en ritme te geven. Na twee maanden begon hij de fles te weigeren. Hij nam zo nu en dan wel iets om niet uit te drogen. Bij drie maanden gedeeltelijk aan de groentehap en vanaf 4 maanden compleet van de fles af. De artsen staan voor een raadsel, het is geen koemelkallergie, zijn drinktechniek is goed, etc. Zou dit nog van de meningitis kunnen komen? Hij krijgt nu dus volledige groentehap (is volwaardig doordat we er melk poeder door heen gooien, aldus de dietiste). Dit gaat wel erg goed. Slapen is altijd al een drama geweest, hij valt het liefst bij mama in slaap of tijdens het wandelen met de hond (in de kinderwagen). Hij huilt zich ook regelmatig in slaap. Momenteel kan hij iets beter prikkels hanteren. Hij is wel verschrikkelijk allert op alles. Hij is nu 6 maanden en kan bijvoorbeeld zijn speen al op de juiste manier in zijn mond doen. Ik zie dat zijn linkerarmpje wat stijf is, hij slaat hiermee ook vaak op zijn buik. (het is mijn eerste en ik weet niet of dit 'normaal' is). Hij pakt wel gewoon dingen met dat handje, zelfs al tussen duim en wijsvinger. Hij ontwikkelt zich volgens mij netjes, rolt van buik naar rug en andersom, brabbelt, etc. Het is toch een heel verhaal geworden... Maar, wie heeft ook zoiets mee gemaakt. Hoe heeft jou kindje zich verder ontwikkeld? Heeft hij/zij er iets aan over gehouden? Hoe ga jij er mee om etc etc etc? Liefs
Zeker heftig! Misschien moet je je verhaal even bij baby en dreumes plaatsen. Meningitis is immers geen aangeboren afwijking en de mogelijke gevolgen ervan ook niet. Mogelijk dat je daar meer reacties krijgt. Sterkte met alles!
een lang verhaal en lijkt me heel moeilijk als ouders. Ik heb geen ervaring met meningitis maar ben wel verpleegkundige (volwassenen) en ons zoontje heeft 11 weken op neonatologie gelegen ivm vroeggeboorte. Daar heeft hij ook een tijdelijke hersendrain gehad ivm overdruk. Ik weet niet of jullie begeleiding hebben van een kinderfysiotherapeut. Deze zou ik jullie absoluut aanraden. Wij hebben hem ook gehad. Deze houdt de ontwikkeling in de gaten en heeft ook hele goede adviezen hoe om te gaan met prikkelbaarheid etc. De fysiotherapeut komt aan huis en bepaat zelf aan de hand van de noodzaak en in overleg met jullie hoe vaak.begeleiding van een dietiste hebben jullie al. ik hoop dat het je helpt
Ik ben het eens met jongenmeisje, onze kinderfysiotherapeut kwam ook aan huis en heeft ons veel goede tips en oefeningen gegeven waardoor ons zoontje zijn lijf beter kon en ging gebruiken. Het is het proberen waard denk ik.
Fysio hebben we gehad. Deed niks. Ze heeft hem nog nooit bekeken... Ze vind dat hij zelf in slaap moet vallen. Dat zouden wij ook wel willen maar hij kán het niet... Ik zal ff vragen of het topic verhuisd mag worden.
jammer dat je deze ervaring hebt met de fysiotherapeut. ik zou zeggen zoek een betere. Bij ons heeft de fysiotherapeute in het ziekenhuis iemand aanbevolen. Helemaal geweldig. Deze fysiotherapeut was gedeeltelijk zelfstandig werkzaam, gedeeltelijk verbonden aan een revalidatiecentrum en daarnaast docent in de opleiding voor kinderfysio Hij was telkens 1 uur bij ons waarvan hij minimaal een half uur alleen met ons zoontje bezig was en tussendoor gaf hij adviezen aan ons en konden wij onze twijfels bespreken. Ik heb er zoveel aan gehad. Weet niet waar je woont, mocht dat in limburg zijn heb ik wel een naam voor je. misschien kun je bellen met de kinderfysio in het ziekenhuis waar je zoontje behandeld is en kunnen zij je iemand aanbevelen
Die van ons kwam drie kwartier langs en zat op de bank. Ik moest de baby maar in de kinderwagen laten liggen dan zou hij wel in slaap vallen. That's it. Ik heb dit ook gemeld bij de kinderarts en toen was zij pissig. Kregen we te horen dat alles aan mij lag en dat ze wel even intensiever thuishulp zou regelen omdat ik het blijkbaar niet kon. Zo flauw. (dat is helemaal niet zo, omdat ik daar erg onzeker over werd heb ik het nagevraagd bij anderen) Helaas woon ik aan de andere kant van het land, dus heb niks aan de naam Volgende week moeten we weer naar de kinderarts, eens horen wat hij te zeggen heeft. Maar zijn er niet meer moeders waarvan de kleine meningitis heeft gehad? Ik ben erg benieuwd naar de verdere ontwikkeling van jullie hummel. Herkennen jullie het prikkelbare, etc?
Mijn nichtje heeft t gehad, toen ze een jaar of twee was geloof ik. Ze is er doof van geworden, maar super sportief (heeft sportklas gedaan op middelbare school), studeert nu aan de uni, woont samen en is alleen op stage in t buitenland geweest. Tot zover t positieve bericht. Om op jouw vragen terug te komen: als je kindje zijn linker armpje normaal inzet, zal er niet veel aan de hand zijn. Als je echt een duidelijk links-rechts verschil ziet, kan je aandringen op een mri. Wat betreft de fles en het slapen: heb je er zicht op hoe het voeden in het zh ging? Want de leeftijd van 2 maanden is berucht - het reflexmatig zuigen verandert in een bewuste handeling. Dus als hij het al die tijd verschrikkelijk heeft gevonden, kon hij dat toen meer gaan uiten. Aangezien hij nu al zes maanden is zou ik de fles maar lekker vergeten, maar heb je al eens melk uit een beker geprobeerd? Lijkt me lekkerder dan groentehap à la crème! Slapen? Daar hebben wel meer kids last van denk ik. Als het al iets met zijn heftige eerste weken te maken heeft, zal het meer stress in die tijd zijn dan restverschijnselen van de meningitis. Ik heb een grote troef bij t laten slapen en dat zijn mijn borsten, voor slaaptips zonder dat nodig ik graag de andere dames uit. Ik denk dat je techniek van rust, zekerheid en nabijheid het beste is wat je kan doen om hem hieroverheen te laten komen. Sterkte, je doet t hartstikke goed!
Jeetje meis wat heftig!!! Mijn eerste gedachte was ook, zoek een andere fysio ( bij ons zijn er geloof ik 4 buros waar ik uit kan kiezen ) En zoek eens naar een ostheopaat.. Onze 2e baby heeft ook al vanaf kleins af aan moeite gehad met slapen nu is hij 3 is slaapt ook nog zoooo slecht ( wil je niet bang maken hoor maar meer van dat het er bij hoort ) Verder wil ik je heel veel sterkte en kracht toe wensen! Je hoeft niet onzeker te worden je bent zijn mama je hebt een Mama instinkt en gevoel vertrouw erop meis!!!
Dat slechte slapen is zeer herkenbaar, niet laten huilen, lekker bij je houden, troosten en wiegen etc. Slaapt hij wel in de draagdoek? Maar als je je zorgen maakt, wat ik me goed kan voorstellen idd naar kinderarts, eventueel andere fysio of osteopaat raadplegen.