Hallo, ik heb een vraag. Ik ben met 9 weken en 2 dagen voor de termijnecho geweest, nu krijg ik rond de 20 weken nog een echo en that's it. Ik vind dit best weinig, nu vraag ik me af of dit normaal is? je krijgt wel een echo als er medische oorzaak voor is. Kun je eventueel zelf ook nog extra echo's laten maken, uiteraard zullen de kosten dan voor ons zelf zijn, dit maakt me echter niet veel uit. Heb al op Internet gezocht en bij ons in het ziekenhuis kun je echo's laten maken zonder dat er medische indicatie voor is. Moet je dit ook eerst met je verloskundige bespreken of kun je dit gewoon regelen? Wil zo graag weer een echoooo, vind het zo super mooi. Onze echo met 9 weken en 2 dagen was al heel erg duidelijk, zo mooi allemaal.
Standaard krijg je altijd 2 echo's (termijnecho en 20-weken echo), echter als je een medische indicatie hebt krijg je er meestal meerdere. Als je 2 echo's te weinig vindt, kun je nog op eigen kosten een pretecho laten maken in 2D, 3D of tegenwoordig zelfs 4D. Het mooiste resultaat met zo'n pretecho heb je volgens mij zo tussen de 20 en 30 weken. Dan kun je je kindje echt heel goed en mooi in beeld zien. www.babysworld.nl is bijvoorbeeld zo'n (pret)echobureau. Meestal ben je zo rond de 100 euro kwijt voor een uitgebreide echo + dvd + foto's.
Het uitgangspunt in de Nederlandse zorgverzekeringswet is dat alle zwangeren recht hebben op twee echo's: - termijnecho (vast stellen duur zwangerschap) - 20 weken echo (medische screening) Er zijn verloskundige praktijken die er meer doen zonder medische indicatie. Soms op kosten van de praktijk als een soort reclame maar soms ook onder het mom van een medische indicatie (dat is dus gewoon fraude maar goed, wie ben ik...) Een echo geeft een kijkje in de ontwikkeling van de baby maar het doet verder niets. Een hoger aantal echo's heeft eigenlijk nauwelijks medische toegevoegde waarde. Het stelt de zwangere vaak gerust. Je moet eens bedenken hoe ze dit 15 jaar geleden deden.. GEEN echo's! Tja, we zijn "verwend" aan het raken. Twee echo's is dus heel normaal. De medische wereld is er trouwens nog helemaal niet uit of echo's wel helemaal onschadelijk zijn voor het ongeboren kind.
hey, Bij mijn gyneacoloog krijg ik elke keer als ik bij hem langkom een echo. Ik ga wel op consultatie naar zijn privé praktijk en niet in een ziekenhuis. Ik weet dat dit in een ziekenhuis veel minder is. Ik woon ook in Belgie misschien heeft dat er ook wel mee te maken. groetjes S.
Bedankt voor jullie reacties. @Smilesun; ik denk dat dat je in Belgie woont er wel mee te maken heeft hoor. Ik loop niet bij een gyn. maar gewoon bij een verloskundige. @Mayaa; Ja, bij ons kun je zo'n (extra) echo in het ziekenhuis laten maken. Vind de kosten opzich nog wel meevallen.
Ik vind ook dat je in Nederland standaard weinig echo's krijgt. Ik heb vriendinnen in het buitenland wonen, waarbij een echo om de 4 weken heel normaal is. Nederland is in vergelijking met andere westerse landen sowieso al vrij conservatief op gynaecologisch/ verloskundig gebied in het algemeen (en persoonlijk vind ik dat in de negatieve zin). Zelf krijg ik wekelijks een echo, maar de reden hiervoor is niet leuk. Als ik er ook maar twee zou krijgen, zou ik ook voor extra gaan. Als je het graag wilt zou ik gewoon voor zo extra echo gaan tegen betaling in het ziekenhuis. Een normale echo hoeft inderdaad helemaal niet zo duur te zijn. Het is toch hartstikke mooi als je een keertje extra naar jullie kleintje mag kijken!
Ook ik sluit me erbij aan dat we veelste weinig echoos krijgen in NL. Ik heb er 1 gehad met 9 weken en dat was al prachtig...de beeb was een klein boontje. Maar was toch wel benieuwd naar meer. En met 12 weken zie je al echt meer een babytje. Maar ook ik mag weer pas met 20 weken. Dus ik was ontzettend blij dat ik met 16 weken precies een pretecho,geslachtsbepaling bij babysworld had ingepland. Daar zagen we voor het eerst een echte baby, met 2 armpjes 5 vingertjes aan een handje....voetjes beentjes, ze legde uit dat de niertjes goed werkte, blaasje was vol, maagje vol...etc. Kortom, dat was 40 euro meer dan waard!!!! Over 2 weken doen we nog de 20 weken echo uiteraard en dan 5 weken later, met 25 weken een uitgebreide 4d pretecho. De geslachtsbepaling en de pretecho die nog moet komen....beiden bij Babysworld gedaan in Leidscheveen- den haag.
jep 2 baarmoeders, en was zwanger van een tweeling. 1 kindje heeft het helaas niet gered. Maar ze moeten het goed in de gaten houden. Aan het einde zal ik wekelijks een echo krijgen, aangezien mijn baarmoeder niet groot genoeg is. Daarom grote kans op vroeggeboorte dus vaak echo´s. Er zat nu voor het eerst 4 weken tussen, ik vond en vind het vreselijk.. Zou ook echt 10 weken wachten nooit volhouden!
Ik hoorde laatst dat je nu ook standaard een echo krijgt rond de 36 weken om te kijken hoe je kindje ligt. Schijnt nieuw te zijn. In eindhoven zit ook een school voor echoscopist als je hun bel kanje daar ook een gratis echo laten maken.
Liggingsecho/groeiecho word op het eind idd bij aardig wat praktijken al standaard gedaan, maar nog zeker niet overal hoor.. Hier ook iemand die alleen de 2 standaard echo's heeft gehad.
Ja normaal is idd 2 echo's....ik ben een geluk bij een ongeluksvogel...heb er een met 7,8,10 en 12 gehad en met 15 weken doe ik een pretecho die ik zelf betaal...en dan krijg ik er rond de 20 weken weer een.....
Ik heb heel veel echos gehad. De termijnecho Met 10 weken een spoedecho ivm een bloeding (alles was goed) De nekplooimeting/combinatietest Geslachtsbepaling (eigen kosten) 20 weken echo 4d echo met 27 weken (eigen kosten) En nog 4 groeiechos maar ja dat zijn de leukste niet want je kindje is dan zo groot dat je bijna niks ziet, ja alleen het omtrekje van het hoofd ofzo. En ik heb gemerkt dat als je je kindje duidelijker gaat voelen dat je minder behoefte hebt aan echos. Ik had op het laatst hoge bloeddruk en laag gewicht kindje vandaar de groeiechos.
Ik heb met 8 weken echo in ziekenhuis omdat we in de MMM zaten en na 3 jaar spontaan zwanger zijn geraakt... daarna met 11 weken de termijnecho bij de VK... met 17 weken geslachtbepalings echo op eigen kosten en met 19,2 weken de 20 20weken echo in het ziekenhuis... Vond het de echo met 8 en 11 weken wel gerustellende echoos omdat ik helemaal geen klachten had en je voelt de kleine dan natuurlijk ook nog niet... dus een geruststelling om te weten dat alles goed is.... Maar nu vind ik het niet zo heel erg meer dat ik geen echoos meer krijg ik voel mijn meisje dagelijks heel actief in mijn buik dus dat geeft mij al bevestiging dat alles oke is... Maar misschien met 28 of 29 week laat ik nog wel een 3d echo maken hoor hihi Alicia
Bij ons krijg je er standaard 3. Ik heb er meer gehad, maar dat komt, omdat ik heel vroeg al moest komen ivm een eerder bbz. Normaal gesproken krijg je bij ons een echo met 12 en 20 weken en dan nog een liggingsecho met 36 weken. Ik zou heel graag nog een pretecho laten maken, maar ik vind het zo duur
Ik ben 1 van de gelukkige mensen die heel veel echo's krijgt. De eerste was met 8 weken, de tweede met 12 weken, toen met 14 weken, 17 weken, 20 weken, 23 weken, en nu iedere 2 weken en dan ook nog 1 pretecho tussendoor. 1 van de voordelen aan een tweelingzwangerschap. En ik vind de tijd tussen 2 echo's vaak al lang. Kan me dus niet voorstellen hoe het is als je tussen 12 en 20 weken helemaal niets krijgt. Het lijkt me wel makkelijker wanneer je je kindje goed kunt voelen, dan word je toch minder onzeker.
als je geen medische indicatie hebt krijg je meestal zo'n 2 a 3 echo's en daarbuiten kun je dan zelf nog evt pretecho's laten maken helaas hier ook een medisch geval dus heb al een heel fotoalbum vol met echo's ik vind dat ze hier in nederland idd wel wat vaker een echo mogen doen als je niet medisch bent. maar goed....
ik heb met 11w, 20w, 21w (uitgebreide 20weken echo ivm mogelijke afwijking) 23 w (pretecho) 30w (groeiecho) en 36w (liggingsecho) gehad. nu heeft mijn vlos eigen apparatuur, dus de volgende zwangerschap zullen het er wel nog meer zijn.
Bij mijn vk krijg je ook maar 2 echo's. Eén termijnecho (die ik dus al gehad heb) en de 20 weken echo, die hebben we 10 december. Volgens mij verschilt het ook per vk, want een collega van mijn man is net iets korter zwanger dan ik, maar die heeft al 2 echo's gehad.