Hey meiden, Mijn vriend neemt een week vakantie zodra de kleine is geboren maar stel nou dat de kleine op vrijdag wordt geboren...zijn die 2 vaderschaps verlof dagen dan de zaterdag en de zondag of gaan die pas op werkdagen in? Ik dacht trouwens dat de vrijdag dan als calamiteiten dag wordt gezien klopt dat? Groetjes Joy
naar mijn weten (ik woon in belgie ) zijn het werkdagen die tellen als vaderschapsverlof en ik denk dat vrijdag dan inderdaad een calamiteitendag is als ik me niet vergis
ik ben dit ook een beetje aan het uitzoeken want mijn vriend kan misschien ook maar 1 week vrij nemen van zijn werk mijn vriend werkt in de bouw, maar die heeft volges mij recht op 2 dagen kraamverlof (moet in de 1e vier weken van de geboorte worden opgenomen als het kindje thuis is uit het ziekenhuis, en als je thuis bevalt gewoon vanaf dan binnen 4 weken) en daaronder vielen dan (voor zo ver ik kon lezen) Niet de dag vd bevalling, en de dag vd aangifte dus zou het er op neer komen dat hij recht zou hebben op 4 dagen vrij. maar dit is dan ook weer per werkgever anders geregeld dus dat moet hij ook nog ff na vragen. Hoe het zit met als je kindje in het weekend word geboren weet ik eigenlijk ook neit goed.. wij hebben de kans dat het in de vakantie geboren word, dat is volges mij net zo iets ik heb ergens gelezen dat bazen dan denken dat je dan geen recht meer hebt op die 2 dagen, omdat je je werk er niet voor hoeft neer te leggen zegmaar, maar volges mij had je er dan Toch nog steeds wel recht op...maar dat gold dan meer voor als het in de vakantie was, over het weekend weet ik het niet ik zou gewoon ff naar het kantoor van je vriends werk bellen en ff vragen wat de regels daar voor zijn bij hun dan weet je het maar gelijk, ga ik ook nog doen suc6!
het is zelf wettelijk geregeld.. zal het even opzoeken. Dag van de bevalling en de dag van de aangifte valt onder het calamiteiten verlof en daarna nog 2 dagen kraamverlof.
Kraamverlof De echtgenoot of partner van de moeder van een pasgeboren kind heeft recht op twee dagen kraamverlof. Een werkgever kan dit verlof niet weigeren. Start van het kraamverlof De echtgenoot of partner kan zelf beslissen wanneer deze het verlof opneemt. Het recht op verlof is echter beperkt tot een periode van 4 weken: Als het kind thuis wordt geboren, moet het verlof binnen 4 weken na de geboorte worden opgenomen. Als het kind in het ziekenhuis wordt geboren, moet het verlof binnen 4 weken na thuiskomst van het kind opgenomen worden. Werknemers geven zo snel mogelijk door wanneer ze het kraamverlof opnemen. Dit mag mondeling en schriftelijk. De werkgever mag dit verlof niet weigeren. De aangifte van de geboorte valt niet onder het kraamverlof. De tijd die nodig is voor deze aangifte valt onder calimiteitenverlof en ander kort verzuimverlof. Kraamverlof | Rijksoverheid.nl
in jouw geval... Bevalling op vrijdag zou dan onder het calamiteiten verlof vallen Zaterdag & Zondag weekend Maandag, aangifte calamiteiten verlof Dinsdag, kraamverlof Woensdag, kraamverlof Donderdag, vrije dag Vrijdag, vrije dag
Het klopt niet helemaal wat Marloes80 zegt. Je krijgt geen extra dag vrij voor de aangifte, maar "de tijd die daarvoor staat". Net als tandartsbezoek dus. Doe je aangifte op een dag dat je al kraamverlof hebt genomen of vrij bent, prima. Maar ga je bijvoorbeeld maandag aangifte doen en neem je pas dinsdag en woensdag kraamverlof op (en dus maandag in principe werken), dan moet je eerst even langs het gemeentehuis om aangifte te doen en daarna naar je werk. Kan dus een uurtje ofzo schelen, maar veel meer niet.
ow echt, ik d8 ook dat je daar een dag voor kreeg, maar hoe jij het omschrijft tinus, is het denk ik wel zo ja.. jammer zeg!! En als je dan dus zegmaar op een zaterdag zou bevallen of op een zondag.. dan mag je dus b.v. maandag alleen maar het kindje aangeven voor hoe lang dat duurt, zegmaar uurtje? en dan dus nog 2 dagen kraamverlof opnemen.. dat betekend dan dus dat je dus eigenlijk maar 2 dagen vrij krijgt? En wat als het nou in de vakantie valt? dan krijg je dus ook maar 2 dagen kraamverlof, en die andere dag dus niet omdat je dan dus al vrij bent? of?
Ja, dat klopt wel. Als je in die periode al vakantie hebt opgenomen is er geen sprake van een 'calamiteit onder werktijd' (oftewel een onvoorziene gebeurtenis die onder werktijd afgehandeld moet worden). Kraamverlof is 2 dagen en that's it.
Je mag zelf bepalen wanneer je die 2 kraamverlofdagen neemt, zolang het maar binnen 4 weken na de bevalling is. Die zou je dus achter een al geplande vakantie kunnen plakken (ervan uitgaande dat je niet meer dan 4 weken vakantie hebt)
Volgens mij zou je zelfs die twee kraamverlofdagen kunnen omruilen voor verlof dagen.... andersom bedoel ik. Stel dat je wel vier weken vrij bent en je partner bevalt op de allereerste dag cq de vrijdag voor de vakantie. Dan zou je bij je werkgever kunnen vragen om 2 verlofdagen tegoed te houden, zodat je je 2 kraamverlofdagen kunt gebruiken. Maar..... stel dat je wordt ingeleid of je "zit" lang in de weëen en de bevalling duurt daardoor meerdere (werk)dagen.... dan vallen al die dagen onder calamiteitenverlof!
hmm ik snap hem nog niet helemaal sorry haha wel dat hij die kraamdagen na de vakantie kan opnemen maar krijgt hij nou na de vakantie (stel ik beval in zijn vakantie) ook nog wel die dag om de baby aan te geven en de dag van de bevalling vrij? zegmaar Niet vakantie maar ander verlof, zodat hij dus Na zijn vakantie dus nog 1 dag en dan hoelang het aangeven vd geboorte duurt nog vrij kan nemen? (zal dan w.s. gewoon 1 dag worden)