bv en bijvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by veronique1985, Jan 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. veronique1985

veronique1985 Actief lid

Sep 29, 2008
    183
    0
    16
    hallo allemaal,
    ik wil binnen kort gaan beginnen met groente en fruit ,maar vindt dit heel moeilijk omdat mijn dochter nog zo veel voedigen wilt.
    ze zat op 6 voedingen per dag sliep dus door en dan overdag iedere 3 uur maar sins 2 weken wilt ze ineens weer 8 voedingen dus ook snachts om de 3 uur.
    het was eerst de bedoeling om te stoppen met borstvoeding als ze 6 maanden was maar omdat het zo lekker gaat zie ik geen reden om te stoppen.
    kunnen jullie mij een beetje opgang helpen wanneer ik het beste het groente en fruithapje kan inlassen ik geef dus nu borstvoeding op verzoek.
    en wat doen jullie als jullie als je bijvoobeeld smorgens weg bent sla je het fruithapje over? of geef je die dan later??
    zal even het schema van nu op schrijven.
    7:00/10:00/13:00/16:00/19:00/22:00/1:00/4:00
    en zijn er nog meer mama's die zo vaak bv geven hoor om mij heen alleen maar mama's van o dat is wel erg veel toen die van ons zo oud was.... dan geef ik altijd maar als antwoord ja maar ze was te vroeg ze heeft wat in te halen
    alvast bedankt veronique

2. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Ten eerste wat fijn dat de bv zo goed loopt bij je!
    En ja, wat is vaak? Dat is bij elk kind weer anders. Ik voed mijn zoontje zo'n 6 keer per dag. Hij sliep eerst van 19.00 tot 7.00, maar rond 3 maanden wilde hij een extra voeding rond 22.30, dus die krijgt hij er nu ook nog bij.
    We zijn ook een paar weken geleden met bijvoeding begonnen. Ik geef hem op de ochtend, rond 10 uur wat fruit. Er gaat echt heeeeeel weinig naar binnen, dus het is meer een kwestie van smaken leren kennen. Na het fruit geef ik hem de borst (meestal een half uurtje erna). Dus je zou het vlak voor de volgende voeding kunnen geven (9.00-9.30 bijv.). In het begin vervangt de bijvoeding nog lang geen bv hoor! 's Middags geef ik hem een broodkorst/ liga / rijstwafel. Wissel deze dingen een beetje af. En aan het eind van de middag wat groente. Kijk welke tijden je goed uitkomen, en geef gewoon niet al te lang voor een borstvoeding wat bijvoeding. Je kind maakt haar eigen schema wel hoor!
    Succes!!

3. Cookie

Cookie Bekend lid

Jun 25, 2007
    705
    0
    0
    Hoi Veronique,

Al die ongewenste kritiek ook steeds weer he ;)
    Mijn oudste dronk met 6 mnd 5x per dag en mijn jongste zoon 8x, dus iedereen is anders. Probeer je daar maar niet teveel over druk te maken.
    Met het bijvoeden ga je gewoon rustig beginnen. Een paar hapjes proeven, meer is het niet in het begin. En dat doe je wanneer het jou het beste uitkomt. Veel moeders geven het 's morgens, maar 's middags kan net zo goed. En iedere groente of fruitsoort kun je wel het beste 2-3 dagen achter elkaar geven, dan kan je kindje aan de smaak wennen. Er is nog veel meer te vertellen over bijvoeden, maar op de site van borstvoeding.com kun je van alles lezen over voedselintroductie en daar staat ook een link naar het bijvoedingsforum.

Veel plezier ermee en de eerste keer vast voedsel is erg leuk om te filmen/fotograferen!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik geef nog steeds borstvoeding op verzoek en soms is dat 4x en soms 6x. Ik geef ook de bijvoedng op verzoek, want mijn zoontje bepaalt wanneer en hoe lang hij wil slapen en wanneer en hoeveel hij wil eten. Soms at hij zich een slag in de rondte en dan weer dagen niet, dat is niet erg; het is slechts BIJvoeding en borstvoeding zal de hoofdvoeding blijven! Nu hij goed brood en groente en fruit eet, drinkt hij overdag wat minder lang. In het begin voedde ik nog voor het eten, nu ook vaak daarna, bv is inmiddels gestabiliseerd. Het is maar net zoals het komt!

Probeer gewoon goed te kijken naar de signalen van je kindje en ga lekker genieten van het samen hapjes eten!;)

5. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,168
    2,283
    113
    Rond 6 maanden had ik ongeveer hetzelfde schema. Ik deed fruit toen meestal ergens tussendoor. Soms na het ochtendslaapje, soms na het middagslaapje, net hoe het uitkwam. En nu is mijn zoontje 10 maanden en hij krijgt nog steeds ca 6 voedingen per etmaal, waarvan eentje 's nachts. Veel mensen om mij heen vinden dat ik dat af moet bouwen, maar ik vind het zelf wel prima zo. Hij is erg actief en ik denk dat hij daarom 's nachts gewoon nog wat nodig heeft. Zodra hij 's nachts maar heel kort gaat drinken, wil ik wel proberen te stoppen, maar hij drinkt nog minstens 15 minuten heel stevig door, dus blijkbaar heeft hij het echt wel nodig.
    Ik merk nu wel sinds een maand ongeveer dat de voedingen overdag wat minder worden, sinds hij echt goed eet. Logisch ook, hij gaat natuurlijk steeds meer voedingsstoffen uit normaal eten halen en daardoor heeft hij minder bv nodig. Zo bouwt het zich vanzelf en op een natuurlijke manier af.

6. Sucre

Sucre Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    4,877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Wat fijn dat de BV nog zo goed gaat, helemaal omdat je kindje te vroeg is geboren. Zo vaak voeden is bovendien alleen maar goed voor je melkproductie, dus zolang je het zelf niet vervelend en vermoeiend vind, gewoon doorgaan. Anderen hebben altijd wel wat te zeuren.

Over de bijvoeding, het heet niet voor niks BIJvoeding. BV blijft het belangrijkste, daar haalt je kindje in het begin nog alle voedingstoffen uit.

Ik zou rustig aan beginnen op een moment dat voor jou goed uitkomt. In het begin eet je kindje nog erg weinig, maar ze zal wel genoeg krijgen, want ze krijgt nog gewoon haar BV.

Ik zou wel eerst BV geven en dan bvb een uur later beginnen met de bijvoeding. Dan heeft je kindje niet grote honger, dus minder kans op verslikken en zo. Zo weet je ook zeker dat ze wel genoeg (borst)voeding krijgt.

Op een gegeven moment zal ze steeds meer gaan eten en soms bouwt de BV zich vanzelf wat af, zoals hier.

Veel succes en veel plezier!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je borstvoeding geeft is het helemaal niet erg als je kind vaak drinkt. Bij kunstvoeding moet je een pauze van een uur aanhouden tussen fles en hap, omdat kunstvoeding de opname van voedingsstoffen belemmert.

Maar moedermelk bevat juist enzymen die helpen bij de vertering van bijvoeding en die er voor zorgen dat je kind de bijvoeding gemakkelijker verdraagt.

Handigste is om eerst een borst, dan wat hapjes en dan weer een borst aan te bieden. Ik deed dat meestal op momenten dat ik zelf ook at of dronk en als mijn kind wakker was natuurlijk.

Na een aantal weken kun je overgaan op bijvoeding met een toetjesborst.

8. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Interessant! Aan mijn banner te zien mag ik ook binnenkort beginnen! Joehoe! Ik kijk erg uit naar die grens, alhoewel ik langzamerhand al een beetje begin. 1 of 2 keer per week krijgt ze een groente in d'r handje a la Rapley, maar tot nu toe heeft ze bijna alleen maar geproefd.

Goede tip om tussen het voeden het eten te introduceren. Waarom is dat? Zodat ze het beter opeten en niet al te vol zitten? Want het lijkt me eerlijk gezegd wel een beetje onhandig: borst/in stoeltje/beetje eten/er uithalen/borst en bij mij komt er dan ook nog voor en na een papje met johannes brood pit meel bij, dus dat wordt wel een beetje onhandig.. Misschien probeer ik eerst wel of ze het gewoon na de voeding wil opeten, en anders doe ik alsnog het wel tussendoor.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je borstvoeding geeft moet je de hapjs juist NIET tussen 2 borstvoedingen door geven, maar TIJDENS een borstvoeding. Is echt niet onhandig hoor, helemaal geens toeltje bij nodig. Die eerste tijd zaten ze gewoon bij me op schoot als ik ze wat hapjes gaf. Dan blijven ze ook beter overeind, waardoor ze makkelijker slikken.
    Als je toch al een jhpm papje geeft kun je dan ook meteen wat hapjes geven natuurlijk.

10. veronique1985

veronique1985 Actief lid

Sep 29, 2008
    183
    0
    16
    dankjewel voor de reacties.
    ik ben gister begonnen en ben na een half potje maar gestopt.
    ik had nooit verwacht dat het er zo makkelijk in ging.
    vandaag heeft ze de andere helft opgegeten en weer met gemak.
    ze wou er alleen geen borstvoeding meer na hebben.

Share This Page