Eventjes stemmen aub

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Angelina, 21 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Maar goed, ik ga er niet dieper op in, want ik wil nog vanalles aankaarten en zeggen..... 8-[ . En dan wil ik allerlei argumenten aanvoeren, en dat staat dan weer gelijk aan discussie 8)

    Tuurlijk zijn er vele goeie iniatieven, maar zo lang niet alle zwangeren vrouwen overwegen om aan BV te beginnen, mag er van mij best een landelijke campagne tegen aan gegooid worden ;) .
    En dat niet alleen: Wat denk je van het onbegrip waar BV vrouwen vaak tegen aan lopen? Dus niet alleen zwangeren moeten beter geïnformeerd worden, maar ook andere doelgroepen, net wat Appeltje zo mooi omschreef.

    Oeps, ik ga nu echt stoppen. 8-[
    Het is gewoon een goed iniatief!
     
  2. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Pff.

    Ik zou absoluut geen discussie over borstvoeding willen starten, maar wel over de reclamecampagne zelf. Daar ben ik echt op tegen.

    Dat borstvoeding in de meeste gevallen het beste voor je kindje is, lijkt me duidelijk. Dit wordt tijdens de zwangerschap ook nog eens duidelijk op verschillende manieren aangegeven. Maar... Het blijft een vrijwillige keuze. Stel je wilt geen borstvoeding geven (heb zelfs gelezen dat Mariel Croon, jawel de schrijfster/verloskundige dit zelf in eerste instantie ook niet wou geven), of nog erger, het lukt niet dan wordt je straks afgerekend door jouw omgeving. Mensen gaan zich echt overal mee bemoeien, dus ook daarmee. Zie je het voor je? Wat een drama..

    Ik blijf er echt bij dat borstvoeding de voorkeur heeft, maar dat je mensen het niet op moet gaan leggen. Belachelijk, en dit gaat volgens mij wel gebeuren bij zo'n reclamecampagne.

    Bepaal dus zelf of je wel of niet stemt, maar weeg wel de voor en de nadelen tegen elkaar af.

    Ach.. Ik ben een liberaal. Mensen zijn wat bij betreft dan ook zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken. :)
     
  3. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Maar niemand heeft het over opleggen natuurlijk. Ik heb verder geen idee hoe de campagne vorm gegeven moet gaan worden. En ik vind ook niet dat je bij voorbaat al kunt gaan zeggen dat je denkt dat BV "opgelegd" gaat worden.

    Er wordt toch ook reclame gemaakt voor KV? Ik krijg daar ook niet het gevoel bij dat mij iets wordt opgelegd

    Nee, ik ben het absluut niet met jou eens lizab ;)
     
  4. Amsy

    Amsy Bekend lid

    8 jun 2007
    559
    0
    0
    Ik zie zelf het nut niet zo in van zo'n campagne. Zwangere vrouwen worden via de verloskundige toch al goed voorgelicht over het geven van borstvoeding?
    Ik ben het met Wendy1611 eens dat er dan wel nijpendere dingen zijn die SIRE onder de aandacht kan brengen, zoals drankmisbruik door kinderen, of opmerken van huiselijk geweld door de omgeving.
    Niet dat ik je initiatief niet heel goed vindt hoor, maar het promoten van borstvoeding is meer een taak voor de verloskundigen, die dit overigens heel goed doen.

    Staat buiten kijf dat ik wel borstvoeding ga geven hoor!

    groetjes Amsy
     
  5. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Amsy, dat klopt, er wordt voorlichting gegeven. Maar zoals Appeltje mooi omschreef zijn er ook andere doelgroepen. Doelgroepen die minder snel in aanraking komen met info over borstvoeding, maar die BV wel in het dagelijks leven tegen komen. Het gaat er niet alleen over om de zwangeren te motiveren en voorlichten, maar het algemene beeld van BV wat positiever te maken, het nut en belang van BV te benadrukken aan andere mensen dan alleen zwangeren.

    Als je dadelijk BV geeft zal je best wel eens onbegrip tegen komen.
    Zeker als je besluit om langer dan 6 maanden BV te gaan geven.


    Angelina
     
  6. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik heb zelf BV gegeven. Al voordat ik zwanger was ben ik al vaak in aanraking gekomen met informatie waardoor ik wist dat dit beter is. Toen ik eenmaal zwanger was werd het soms tot bijna vervelend aan toe verteld door mijn omgeving, verloskundige, huisarts, kraamzorg en door het ziekenhuis. Die voorlichting is er wel genoeg naar mijn mening.

    Ik stem niet op het filmpje. Sorry daarvoor.

    Naar mijn idee zijn er belangrijkere maatschappelijke onderwerpen om eens onder de aandacht te brengen.

    Ik zou zelf eens een campagne willen zien over wat meer sociale controle naar elkaar toe met het oog op veiligheid en opvoeding, bijvoorbeeld.
     
  7. bliek

    bliek Actief lid

    5 aug 2006
    414
    0
    0
    tandartsassistente
    gaanderen
    ik heb gestemt hoor, en ik hou verder mijn mondje hierover dicht... ;)
     
  8. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Renate: Dan heb je niet goed gelezen ;) . Het is namelijk niet alleen om zwangeren te motiveren om BV te gaan geven, maar ook om andere doelgroepen te motiveren om anders naar BV te kijken.

    Bliek: :thumup: .
     
  9. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Jawel, dat heb ik wel gelezen. Maar ik zie daar het nut niet van in. Kan je me dat uitleggen?
     
  10. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Buitenstaanders, denk aan oma´s, buurvrouwen, vriendinnen die niet zoveel van bv weten bemoeien zich vaak met de bv. Huilt een kind? "Zie je wel je melk is niet voedzaam genoeg" Heeft het last van krampjes? "Het zal wel aan de melk drinken". Een bv-moeder die zegt dat ze moe is? "Zou je dan niet een fles geven" of dingen als "ik zou die kleine ook wel eens willen voeden", "mijn kids zijn toch ook groot geworden met de fles"

    Kortom zat voorbeelden die een moeder die bv geeft onzeker kunnen maken en buiten dat het zijn gewoon misverstanden die de wereld door gaan. Nu kan je van te voren nog zo overtuigd zijn van bv als je steeds zulke dingen te horen krijgt moet je erg sterk in je schoenen staan en helemaal in de kraamperiode zijn de meeste vrouwen emotioneel toch wat aangedaan en vatbaarder voor zulke adviezen.

    Het zou gewoon zo moeten zijn dan bv weer de norm wordt in NL en kv een uitzondering ipv andersom. Kv industrie heeft miljoenen om reclames te maken, bv moet het hebben van een enkele reclame campagne, een advies van de vk en kraamzorg en het handje vol moeders dat wel pro-bv is.

    Nu het topic hier staat lijkt me dat het ook verdedigd mag worden ;)
     
  11. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Vooroordelen en onbegrip van anderen kan een reden zijn voor zwangeren om niet aan bv te beginnen, of voor borstvoedende moeders eerder te stoppen.

    Voorbeeld: Je hebt een werkgever die kolven alleen maar lastig vindt, en altijd moeilijk doet over de kolfomstandigheden. Hij vraagt iedere keer: 'Geef je nou nog steeds bv? ' Dat is niet echt motiverend voor de borstvoedende moeder, en veel vrouwen zouden er uiteindelijk mee stoppen

    Voorbeeld: Je zit op het terras lekker je kind van 2 te voeden.
    Op een bepaald moment komt de ober naar je toe en vraagt: "Zou u willen stoppen met uw kind borstvoeding te geven, andere gasten vinden dat niet prettig"

    Voorbeeld: Je voedt je kind ruim een jaar en je schoonmoeder zegt iedere keer:
    "Wordt het niet eens tijd dat de kleine van de borst af gaat? Je maakt er een afhankelijk kind van zo, en een kind hoeft niet zo lang aan de borst "

    Het onbegrip, de onwetendheid van anderen mensen, is vaak dat borstvoedende moeders zich ongemakkelijk gaan voelen en daardoor eerder geneigd zijn te stoppen met BV, of er helemaal niet aan te beginnen.
     
  12. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Lees het topic van Anneliesje maar, dan besef je wat ik zojuist omschreven heb gewoon puur de realiteit is!

    Borstvoeding zou de norm moeten zijn, en KV een goed alternatief!
     
  13. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Eigenlijk is zo'n campagne dus bedoeld om mensen (die niet sterk in hun schoenen staan) te overtuigen om door te blijven gaan met het geven van BV, mochten ze onzeker zijn of worden door opmerkingen die anderen maken?
     
  14. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Dat niet alleen volgens mij. Volgens mij zou die campagne ook gericht moeten zijn op de omgeving van de bvmama. Zodat zij niet raar aangekeken wordt als zij in het openbaar voed, zich niet hoeft te verdedigen dat ze haar kind (nog) bv geeft, enz. enz.

    Er is gewoon zoveel onbegrip/onkunde t.a.v. bv dat zou best anders kunnen volgens mij.
     
  15. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Soms wel. Maar is dat echt hetgene waar jullie je het allermeest druk om maken in deze maatschappij?
     
  16. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Maar je haalt je motivatie voor BV toch niet uit wat anderen ervan vinden? Die motivatie komt vanuit je zelf...hoe een ander daarover denkt is hun probleem..
     
  17. Sanny

    Sanny Niet meer actief

    @Angelina borstvoeding is al de norm op dit moment.
    Bij de VK, bij de dokter, in t ziekenhuis allemaal posters en folders over BV. In bladen zoals Wij Jonge Ouders of Ouders van Nu pagina's vol over BV en 3 regels over dat als je geen BV kan geven t een goed alternatief is, niks over dat als je geen BV wilt geven.
    Preken van de VK over dat BV zo goed is, mensen die tijdens kraamvisite stomverbaasd zijn dat je geen BV wilt geven. Ik wilde informatie over de verschillende merken FV krijgen, dat is niet te krijgen want je mag geen reclame maken voor FV voor kinderen onder t half jaar, je wordt dan gewezen op de voordelen van BV.
    Allemaal prima maar ik geef vol overtuiging flesvoeding en na 9 maanden(en nu nog) mezelf maar moeten verdedigen en dat je elke keer bij de VK maar de vraag krijgt of je toch geen borstvoeding wil geven, vindt ik zo'n campagne volledig overbodig.
    Vindt dat het een persoonlijke beslissing moet zijn waar je volledig achter moet staan en er moet geen dwang achter staan(dat is nu al wel t geval hoor)
     
  18. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    ik heb gestemd maar zal verder niet mee discussieren :)
     
  19. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik heb ook gestemd. Meng me ook niet in deze discussie.
     
  20. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ook gestemd.
     

Deel Deze Pagina