Eventjes stemmen aub

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Angelina, 21 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb ook gestemd!
     
  2. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Ik bedoel meer de norm in de samenleving.

    Dus niet de VK of HA, CB, maar echt hoe de maatschappij staat tegenover BV.

    De meesten van ons zijn KV kinderen, ik wel in ieder geval, en iedereen in mijn directe omgeving ook. Toen ik besloot om BV te gaan geven, was iedereen vol lof, want BV is inderdaad het beste. maar die lof sloeg al snel om in ongeloof toen ik na een jaar nog steeds BV gaf. Toen was het ineens raar, vreemd, niet nodig. Het moest maar een keer over zijn, ik zou mijn kind klein houden. Je hoorde niemand meer over de vele voordelen die BV nog heeft als je lang voedt.

    Onbegrip, te weinig info, mensen zijn slecht op de hoogte..

    Sanny: Ik kan me jouw verhaal heel goed voorstellen hoor.
    Misschien zou dat ook op een andere manier aangepakt moeten worden, niet direct reclame maken voor KV, maar misschien moet info over KV gewoon te verkrijgen zijn bij VK.
    Ik geloof ook echt wel dat er redenen kunnen zijn waarom een moeder kiest voor KV. En dan moet er gewoon ook voor haar goede info beschikbaar zijn. En ik geloof ook in vrije keus ;)

    Maar goed, deze campagne gaat dus over BV. En ik denk dat daar best iets mooi van te maken zou zijn, zonder direct bij iedereen BV door de strot te wurgen, maar gewoon om wat meer begrip kweken voor BV moeders.

    Renate28: Er zijn wel meer dingen waar ik me druk over maak, maar omdat BV nu op dit moment zo dicht bij mij staat, ben ik daar het meest mee bezig en probeer ik ook anderen op deze campagne te wijzen.
    Dat is toch logisch?
    Jij maakt je het meest druk over wat jou na aan het hart ligt ;)

    Dames leuk dat jullie stemmen :D

    Angelina
     
  3. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ach zelfs fabrikanten van KV zeggen dat BV het beste is voor je kindje, dus waarom zouden wij er dan over discussiëren.
     
  4. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Omdat ze dat MOETEN hé ;)
    Anders krijgen ze een fikse boete 8)

    En zo lang er nog veel onbegrip is voor borstvoedende moeders ben ik altijd IN voor een discussie.


    Angelina
     
  5. Sanny

    Sanny Niet meer actief

    Idd Angelina t gaat mij om de vrije keus.
    Dat BV t beste voor je kind is is duidelijk, dat weet iedereen. Maar er zijn ook vrouwen die geen BV willen of kunnen geven en dan is FV een prima alternatief. En dat moet ook gezegd kunnen worden, nu worden vrouwen een schuldgevoel aangepraat als ze voor FV kiezen.
    En in de media wordt nu al zoveel aandacht besteed aan BV dat naar mijn mening een campagne over BV dat schuldgevoel alleen maar versterkt. T lijkt wel of de persoonlijke keus ontnomen wordt nu en dat je wel erg sterk in je schoenen moet staan wil je voor FV kiezen. Voorlichting over BV is prima, maar ik zou t fijn vinden als FV ook eens positief bekeken zou worden. En dat er ook voorlichting over FV gegeven wordt.
    En in mijn omgeving heeft iedereen BV gegeven, ik ben juist de uitzondering. En dat jij op onbegrip van je omgeving stuit is heel vervelend(ik ervaar hetzelfde maar dan omdat ik FV geef), maar nogmaals ik vindt t een zeer persoonlijke keuze. Of je nu gelijk voor FV kiest of dat je bij wijze van spreken 4 jaar lang BV geeft, dat moet iedere vrouw voor zich weten.
    En ik zou een campagne ondersteunen mits het dwangmatige eraf gaat en dat het meer gericht wordt op de persoonlijke keuze van de vrouw.
     
  6. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Ik respecteer je keuze hoor Sanny, en je mening ook ;)
     
  7. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Misschien valt het mij dan niet op maarreh...... ik hoor/zie in de media niet zoveel over BV hoor, maar kan aan mij liggen. ( heb ik me er toch ingemengd.....)
     
  8. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Idd het enig wat ik kan bedenken is iets met een spa reclame, maja dat gaat dan over spa en niet over bv. En een kv reclame daar wordt even genoemd dat bv het beste is om het daarna snel weer over kv te hebben.
     
  9. Sanny

    Sanny Niet meer actief

    Ja maar in de reclame hebben ze t alleen over opvolgmelk en niet over nmr 1, alleen nmr 2. Dus dat t een goede keus is na BV, niet ipv BV.
    Maar als je bij de VK bent of de dokter en in ziekenhuizen allemaal folders en grote posters over BV. Vooral bladen over zwangerschap en baby's staan er vol van. En dan 3 regels over FV als alternatief als je geen BV kan geven, niks over als je t niet wil.
    Merk dat als je geen BV kan geven t prima is, maar er wordt niks gezegd over als je het niet wil, t lijkt wel of daar een taboe op rust.
    Natuurlijk zal t mij meer opvallen en ben ik er meer mee geconfronteerd omdat ik het niet wil en iedereen mij wilde overhalen en op de voordelen wilde wijzen. Je moet niet denken dat ik tegen BV ben, ben t er roerend mee eens dat t beter is dan FV, maar merk dat je op heel veel onbegrip stuit als je t nog niet eens wilt proberen.
     
  10. Female

    Female Niet meer actief

    Ok ik heb gestemd...
     
  11. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik stem niet.

    Ik ben niet tegen en niet voor borstvoeding. Ik denk dat SIRE wel belangrijker zaken onder de aandacht kan brengen.

    PS Ik heb het zelf als heel vervelend ervaren dat ik geen informatie kunt krijgen over de samenstelling van de diverse soorten flesvoeding van 0 - 6 maanden. Te achterlijk gewoon!
     
  12. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben het met Pim eens.

    Bovendien heb ik diverse mailtjes gestuurd over informatie na een borstverkleining, maar kreeg ik geen enkele reactie van bijv. het LLL.

    Dus erg leuk dat je 20 keer dezelfde folders krijgt over bv en iedereen je inderdaad zoals Sanny zegt zowat een schuldgevoel aanpraat als je geen bv geeft, maar daar heb ik niks aan. Ik wilde graag maar het ging niet.
     
  13. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    @Sanny
    Ik begrijp je standpunt. Misschien kanik je helpen om wat meer inzicht te geven in het hoe en waarom van het promoten van bv. Het is dus geen pro bv praatje, maar het is uitleg waarom bv meer gepromoot wordt en dat is een lang verhaal dus ga er even lekker voor zitten :)

    Tot de jaren 70 wat bv de norm. Maar met de emancipatie van de vrouw kwam de kv ineens om de hoek kijken. En die kv had een enorm goede lobby. Ze konden hun producten heel goed verkopen aan artsen, verloskundigen en andere mensne die veel met babies van doen hadden omdat ze geld hadden om deze mensen kadootjes te geven, veel kadootjes. Dan moet je als zorgverlener sterk in je schoenen staan wil je het product niet ook gaan promoten.
    Borstvoeding raakte dus enorm uit de gratie. Je was als vrouw eigenlijk gewoon belachelijk bezig als je nog bv gaf, want er was nu een gelijkwaardige voeding die je ook nog eens kon uitbesteden.
    Maar gaander weg kwammen erachter dat er aan die kv toch nog wel wat nadelen kleefden t.o.v. borstvoeding en dat kv niet zo gelijkwaardig was aan bv als de fabrikanten zeiden.
    Kv was duur dus "arme" mensen gaven hun kinderen bijv minder schepjes poeder in de fles waardoor kinder ondervoed raakte.
    Verder bleken bepaalde gezondheidsklachten (bijv allergieen) toe te nemen. En uit onderzoek bleek dus dat bv beschermende stoffen bezat die kv miste. Toen de WHO met adviezen kwam t.a.v. bv hebben veel landen besloten om er (gedeeltelijk) in mee te gaan.
    Een van die adviezen was dat er geen reclame meer gemaakt mocht worden voor kv voorkinderen onder de 6 maanden. En dat is de reden waarom je die reclame ook niet kunt vinden. Maar het is volgens mij niet echt moeilijk om aan de goede info te komen over kv als je die wilt hebben.
    Any how, dat is dus de reden waarom er geen reclame gemaakt mag worden voor kv onder de 6 maanden en waarom je overal voorlichting vindt over bv bij bijv je vk. Maar helaas is mbt het geven van bv de situatie ook niet zo rooskleurig. Want alleen met het lezen van folders ben je er als moeder niet. Borstvoeding valt of staat vaak met een goede begeleiding van bijv vk of kraam (en daar ontbreekt het vaak aan :( ) .
     
  14. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb wel eens voor een oppas kindje een fles moeten maken maar dat staat toch gewoon op de zijkant van zo´n bus bij kv. Zoveel schepjes en zoveel water bij zoveel maanden... Tenminste ik als leek op kv gebied vond het allemaal vrij logisch.
    Verder heb je tig varianten, hongerige babys, hypoallergeen, kma dat wijst zichzelf ook wel. Het cb is hier daar in ieder geval erg behulpzaam in met schema en weet ik wat (iets te naar mijn smaak maar oke) Lullig gezegt kan ieder klein kind vanaf een jaar of 8 een fles klaar maken.

    Wat voor voorlichting zou je dan nog meer willen?
     
  15. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    @zeeuwsmeisje, tja ik deel wat dat betreft je mening, maar als ik hier op het forum de vragen zo lees over hoeveelheden en zo merk ik dat er toch wel erg veel vragen zijn, dat verbaasd me ook steeds zo. Ik heb onze oudste opvolgmelk moeten geven toen ik na 8 maanden ft kolven niet meer genoeg had en ook niet meer fut had het steeds op te krikken. Maar daar heb ik heen voorlichting bij nodig gehad moet ik zeggen. Gewoon ha-opvolgmelk kopen (ivm eczeem/allergieen) en verder doen wat er op het pak staat idd.
     
  16. yofoda

    yofoda Actief lid

    Dan mogen ze het filmje als het gemaakt word wel is naar ziekenhuizen sturen ik wilde lucas borstvoeding geven na de keizersnede maar ik heb dus helemaal geen hulp gehad ze hadden geen tijd zeiden ze lucas lag op de couveuse afdeling
    ik moest het allemaal zelf doen en het lukte maar niet afkolven ook niet toen heb ik het opgegeven en krijgt ie nu een flesje

    ik heb het gevoel als je geen borstvoeding geeft dat je een slechte moeder bent en die keuze maak je toch zelf

    zo dat moest ik even kwijt en ik neem me petje af voor moeders die borstvoeding geven echt waar
     
  17. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    In het ziekenhuis hebben ze mijn zoontje niet eens proberen aan te leggen. Nadat ik zelf had gevraagd of dat niet nodig was, probeerde die miep zo'n 1 minuutje iets en zei vervolgens dat ik waarschijnlijk geen borstvoeding kon geven. Zo werd ik naar huis gestuurd. Gelukkig bleek na gewone goede hulp van de kraamzorg dat het prima mogelijk was.

    Dus inderdaad: stuur die info maar naar het ziekenhuis.
     
  18. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Ik vind het gewoon schandalig als ziekenhuizen zo reageren :evil: .

    Ik moet zeggen toen ik van mijn eerste kind beviel, 9 jaar geleden, dat ze toen ook vrij snel aankwamen met een flesje KV ( ZG om de zuigreflexen te testen :rolleyes: ) Dochterlief hoefde geen KV, en de BV liep bij mij direct goed. Maar toch, ze begonnen al snel over bijvoeden met KV :rolleyes:

    Toen mijn jongste zoon geboren was, werd hij direct aangelegd, nog voor het wegen en wassen.Dat was wel een ander ziekenhuis trouwens, maar nu kan een ziekenhuis een borstvoedingscertificaat halen, van het WHO en Unicef, dus ziekenhuizen worden nu ook begeleid, als ze daar aan meedoen uiteraard.

    Angelina
     
  19. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    dat vind ik nou een van de voordelen van borstvoeding, dat je niet hoeft na te denken over hoeveel je geeft en wat voor voeding, zoals je bij kv wel moet doen. probleem is gewoon dat er dan keuzes zijn, dus ga je erover nadenken. borstvoeding gaat wat dat betreft vanzelf (als het goed is).

    echt erg dat er ziekenhuizen zijn waar je niet de begeleiding krijgt die je nodig hebt. Mijn zoontje werd wel heel snel (inderdaad voor aankleden enzo) aangelegd, hadden ze gelijk die zuigreflex getest he ;) wat een onzin om daarvoor met een flesje aan te komen. volgens mij hangt het er nog steeds heel erg van af wie je treft in een ziekenhuis, erg jammer.
     
  20. Daphne1980

    Daphne1980 Bekend lid

    5 dec 2005
    842
    0
    0
    Aspirant projectleider
    Rotterdam
    Heb ook gestemd en een (dubbele) topic hierover geopend, dus ga maar op deze verder! :)

    Ik wil toch even iets kwijt. Ik kan me voorstellen dat vrouwens zich door de omgeving gepushed voelen bv te geven, maar uiteindelijk bepaal je zelf of dat gebeurd of niet. Ik merk dat sommige vrouwen hier erg geirriteerd reageren op deze topics, maar is het niet zo dat je alleen jezelf kunt veranderen en niet anderen? Met andere woorden, moet je hier niet (licht) egoistish naar kijken en bedenken dat jij de enige bent die bepaald wat er met jouw lichaam gebeurd?
    Ik vind het altijd zo het vingertje wijzen naar anderen, terwijl je verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Dus geef jij bv omdat je dat voor je gevoel opgelegd krijgt door je omgeving dan ligt die 'fout' toch echt bij jezelf en zou je je eerder aan jezelf moeten irriteren dan aan de personen die jouw dat gevoel geven bv te moeten geven.

    gr Daphne
     

Deel Deze Pagina