Hallo, Wat gebeurt er als je in het wiatraject zit vanwege andere klachten dan een zwangerschap en je blijkt zwanger te zijn. De zwangerschap was niet gepland maar wel gewenst. Het wiatraject loopt nu en de zwangerschap is pril en maak ik liever nog niet bekend. Voor de andere klachten ben ik ook nog volop in behandeling en onderzoek. Ik ben een beetje verward in al mijn gevoel.
Beste Grace, Wat een onverwacht spannende situatie, gefeliciteerd. Bedoel je met het WIA-traject dat je nog in de re-integratie periode bij de werkgever zit? Als je Zwangerschaps- en bevallingsverlof ( WAZO) in de 104 weken ziek zijn bij de werkgever valt dan is dat een onderbreking van je arbeidsongeschiktheid. Ben je ziek na de laatste dag van je zwangerschapsverlof, maar niet door je zwangerschap of bevalling? En is de ziekteoorzaak dezelfde als die voor je zwangerschap? Dan tellen de ziekteperiodes voor en na het verlof als 1 ononderbroken periode. De periodes worden samengeteld in een wachttijd van 104 weken. Ben je na de laatste dag van uw zwangerschapsverlof ziek, maar niet door je zwangerschap of bevalling? En gaat het om een andere ziekteoorzaak dan voor je zwangerschap? Dan telt dit als een nieuwe ziekteperiode. Dan begint een nieuwe wachttijd van 104 weken (2 jaar). Als je bedoelt dat je al een WIA-uitkering hebt dan kan er recht zijn op een WAZO uitkering. Meer informatie: Ik ben zwanger en heb een uitkering - UWV - Voor Particulieren. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Viktoria UWV Webcareteam.
Hallo bedankt voor het antwoord. Sorry voor de onduidelijkheid. Was (en ben nog) best in shock en het begint langzaam door te dringen. Ik.bedoel eigenlijk dat ik momenteel al een ziektewetuitkering krijg van het uwv en dat de wia aanvraag net de deur uit is. Ik weet even niet hoe ik hiermee om moet gaan. Ook omdat het zo pril nog is
En waar ik ooknbang voor ben. Ik ben mijn vorige zwangerschap ziek geweest door de zwangerschap. Nu hoeft dit nu niet te gebeuren, maar wat als dit wel gebeurt....
Hallo Grace, Je hebt de WIA-uitkering aangevraagd en je bent zwanger. Logisch dat je verwarring ervaart over wat je moet doen. Het hangt ervan af welke WIA-uitkering je gaat krijgen. De WIA-uitkering heeft verschillende categorieën. In welke categorie je valt hangt onder andere af van je arbeidsongeschiktheid. Meer informatie hierover vind je hier. Ga je een loongerelateerde WIA-uitkering krijgen? Dan kun je een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aanvragen. Krijg je een andere WIA-uitkering? Dan hoef je geen WAZO-uitkering aan te vragen. Je blijft tijdens je zwangerschap een WIA-uitkering krijgen. Ik kan me voorstellen dat je situatie nu nog onzeker is, omdat je nog geen beslissing hebt gehad op je WIA-aanvraag. Als je een WIA-uitkering aanvraagt, dan krijg je een gesprek met een arts van het UWV. Ik adviseer je om alvast tijdens dit gesprek je situatie toe te lichten. Dan kunnen mijn collegas hier rekening mee houden bij de beoordeling van je WIA-aanvraag. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap! Met vriendelijke groet, Nelleke UWV WebcareTeam