Vanuit Ww in Zw

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by mamavandave, Nov 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

Nov 25, 2012
    2,016
    1,327
    113
    Female
    Verpleegkundige
    NULL
    Hallo,

Momenteel ben ik 19weken zwanger en afgelopen week heb ik mij ziekgemeld ivm ernstige BI. Nou is de situatie als volgt:
    Ik ben afgelopen juni ziek uit dienst gegaan ivm burn - out. Tot 1 oktober heb ik ziektewet gekregen van UWV en vanaf 1 oktober WW voor drie maanden. Ik ben 19 april 2013 uitgerekend. Ik vroeg me af wat er nu gaat gebeuren.

Heb ik het goed begrepen dat wanneer je ziek wordt door de zwangerschap tijdens je WW, dat je direct ziektewet krijgt, ipv dat de WW wordt doorbetaald? Ik zal tot aan de bevalling sowieso ziek thuis zitten, wordt de ziektewet dan WAZO zes weken voor de bevallingsdatum? En hou ik recht op het restant WW na de ZW en de WAZO?

Het zijn veel vragen, ik hoop dat u een beetje duidelijk kunt maken hoe het nu verder gaat.

Alvast bedankt,
    Chantal

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Chantal,

Normaal gesproken blijft je WW-uitkering de eerste dertien weken van ziekte doorbetalen. Pas als je langer dan 13 weken ziek bent, stopt je WW en krijg je een ziektewet-uitkering (ZW).
    Ook als je ziek ten gevolge van zwangerschap bent, loopt je WW-recht nog 13 weken door. Maar je wordt wel direct door de ZW betaald. Dit omdat je uitkering in dat geval 100% van je dagloon is in plaats van 70%.

Alle ziektedagen in de periode van 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum worden bij het zwangerschapsverlof opgeteld. De ZW stopt daarom automatisch 6 weken voor de uitgerekende datum. Het zwangerschaps- en bevallingsverlof moet je wel zelf aanvragen. Neem daarvoor 8 weken voor je uitgerekende datum contact op met UWV Telefoon (0900 – 9294).

Heb je na afloop van het bevallingsverlof nog geen werk gevonden? Dan kun je het resterend deel van je WW-uitkering laten herleven. Dat kan via de website van het Werkbedrijf, waar je je ook weer moet inschrijven als werkzoekende.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

Nov 25, 2012
    2,016
    1,327
    113
    Female
    Verpleegkundige
    NULL
    #3 mamavandave, Nov 26, 2012
    Last edited: Nov 26, 2012
    Oké, verwarrend, zoals ik uit de website begreep stopte je WW en wordt het ZW. Mijn WW loopt nog tot 1 januari, de verwachting is wel dat ik dan nog ziek ben, aangezien het door de zwangerschap komt en ik dan nog steeds zwanger ben. Wat gebeurt er dan in de tussenliggende periode tussen het stoppen van de WW terwijl ik nog ziek ben en de start van de WAZO uitkering in maart?

Dit staat overigens op jullie website: Wordt u ziek door uw zwangerschap voordat u met verlof bent gegaan? En is dit nog vóór de periode van 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum? Dan heeft u recht op een Ziektewet-uitkering totdat uw zwangerschapsuitkering start.

Wordt u deze periode ziek, maar níet door de zwangerschap? Dan loopt uw WW-uitkering maximaal 13 weken door. Deze periode kan ook korter zijn dan 13 weken. Want de WW stopt, zodra uw zwangerschapsuitkering begint.

Er staat dus dat je WW alleen doorloopt als je níet door de zwangerschap ziek bent.. Ik ben ziek en had WW - UWV - Voor Particulieren

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Chantal,

Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de ziektewet-uitkering ook bij ziekte door zwangerschap, ten koste gaat van 13 weken WW.

Je krijgt dan inderdaad vanaf de eerste ziektedag betaald vanuit de ziektewet, omdat die in dat geval hoger is dan de WW. De ziektewet-uitkering loopt door tot de ingangsdatum van het zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Of je na afloop van het verlof nog WW kunt krijgen, hangt dus af van de einddatum van je WW-uitkering.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

Nov 25, 2012
    2,016
    1,327
    113
    Female
    Verpleegkundige
    NULL
    Daar konden ze me dus geen antwoord op geven, wat erbmet het restant van de WW gebeurd. Maar ik begrijp nu dus dat je geen recht houdt op de WW na de ZW en de WAZO, als de einddatum van je WW voor de einddatum van de WAZO ligt, zoals in mijn geval. Het blijft dus niet als het ware staan. Klopt het dan dus dat ik na de verlofperiode en de WAZO niet opnieuw WW aan kan vragen?

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Chantal,

Ja, dat klopt dat er in jouw situatie geen WW-recht meer is na afloop van het verlof.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page