Misschien kunt u antwoord geven op de volgende vraag: Ik ben bijna drie kwart jaar terug begonnen aan een BBL opleiding (met een minimumloon salaris). Door te veel ziekteverzuim heb ik de opleiding moeten stoppen en val ik straks onder de vangnetregeling van het UWV. Omdat ik nu ook nog zwangerschapsgerelateerde klachten heb, is dat door de werkgever gemeld en ik ben ook keurig door het UWV gebelt en ze gaan straks mijn uitkering overnemen. Hardstikke fijn. Maar nu hoor ik heel verschillende geluiden. Krijg ik straks 70% van het minimum loon uitbetaald? Mijn man heeft een baan, kom ik dan wel of niet in aanmerking voor een toeslag? Van andere mensen hoor ik weer dat het UWV bij ZW ook het minimum loon hanteerd... Heel verwarrend. Is dat per situatie verschillend of kunt u hier met bovenstaande informatie ook antwoord op geven? Alvast hartelijk dank.
Beste Hopefultimes, UWV berekent voor de hoogte van je ziektwet-uitkering je dagloon. Dat is het gemiddeld SV-loon dat je per dag verdiende in het jaar voordat je ziek werd. Van dit loon krijg je normaal gesproken 70% uitgekeerd. Als je klachten volgens de UWV-arts het gevolg zijn van zwangerschap of bevalling, is de uitkering 100% van dit dagloon. Een aanvulling op de ziektewet vanuit de toeslagenwet vult je uitkering aan tot het sociaal minimum, of tot je dagloon, indien dat lager is dan het sociaal minimum. Aangezien je uitkering al 100% van het dagloon is, kun je geen toeslag krijgen op je ziektewet-uitkering. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Heel erg bedank voor uw duidelijke antwoord! Nu blijf ik nog met een vraag zitten: De verwachting is, dat ik ook nadat mijn zwangerschapsklachten zijn verdwenen, nog "ziek"(gemeld) zal zijn, omdat de reeds bestaande klachten dan nog aanwezig zullen zijn. Krijg ik in dat geval 70% van het dagloon, aangevuld tot het minimumloon? Of is deze aanvulling tot het minimum loon alleen van toepassing als je alleenstaand bent? (met andere woorden: is het inkomen van mijn partner nog van belang?) Dat is mij namelijk nog steeds niet helemaal duidelijk.
Beste Hopefultimes, Kun je direct na afloop van het zwangerschaps- en bevallingsverlof nog niet werken? Meld je dan op de eerste dag na het verlof ziek via UWV Telefoon (0900 - 9294). Onze verzekeringsarts zal beoordelen of je klachten het gevolg van zwangerschap of bevalling zijn. In dat geval is de uitkering 100% van je dagloon. Ben je wel ziek, maar niet door zwangerschap of bevalling? Dan is de uitkering 70% van je dagloon. Als je totale gezinsinkomen met deze uitkering onder het sociaal minimum ligt, kun je een beroep doen op de Toeslagenwet. Deze vult je uitkering aan tot het sociaal minimum of tot het dagloon, indien dat lager was dan het sociaal minimum. Overigens is het sociaal minimum niet hetzelfde als het wettelijk minimumloon. Het sociaal minumum is het bestaansminimum, dat wordt gebaseerd op de gezinssituatie en het gezinsinkomen. Het wettelijk minimumloon is wat je werkgever je ten minste moet betalen, ongeacht de inkomsten van een eventuele partner. Op onze website vind je actuele informatie over de toeslagenwet en over de normbedragen (sociaal minimum en minimumloon). Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare