eventuele zwangerschap en rontgen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Tinkerbell81, 12 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ik oefen een beroep uit waarbij veel gebruik wordt gemaakt van rontgenstraling...nu vroeg ik mij af of het erg veel kwaad kan als je zwanger bent, hiermee in contact te staan...(ik bedoel dan vooral als je nog niet weet dat je zwanger bent maar het wel bent)...
    Ben beetje bang dat ik als straks zwanger blijk te zijn (wat ik wel heeeel erg graag hoop te zijn), ik teveel rontgenstraling heb opgevangen...:(

    iemand enig idee?
    groetjes nikkie
     
  2. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Rongenstralen zijn inderdaad erg gevaarlijk. Als je ook maar het vermoeden hebt dat je zwanger bent/kan zijn, moet je er niet meer mee in aanraking komen.
     
  3. berbel

    berbel Fanatiek lid

    25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Als je er normaal mee in aanraking komt neem je denk ik toch beschermingsmaatregelen?
    Ook als je niet zwanger bent is het niet gezond.
    Probeer de afstand te vergroten en bescherm jezelf met een loodschort/scherm.
     
  4. safian78

    safian78 Actief lid

    26 jan 2006
    428
    0
    0
    Precies, grote afstand, loodschort en niet in de kamer staan als het niet nodig is... Ik werk zelf ook op een rontgenafdeling, enals ik maar even weet dat ik zwanger ben moet ik het melden omdat je dan niet alle werkzaamheden meer kan en mag doen. Dat kan inderdaad schade brengen aan je ongeboren kindje en het kan zelfs leiden tot een miskraam, dus wees inderdaad erg voorzichtig. Ik blijf ook gewoon werken tot ik het zeker weet maar al is morgen mijn test(bij wijze van spreken) positief, dan moet ik morgen ook al naar mijn baas om te zeggen dat ik zwanger ben..... niet erg leuk maar wel het verstandigste wat je kan doen!!
     
  5. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ja idd als ik het weet zal ik het ook direct moeten zeggen bij de teamleiding , want als ik diensten heb kom ik gewoon niet onder de rontgen uit (werk op de ok). gister hebben we veel gebruik gemaakt van rontgen, en als het kon ben ik zover mogelijk gaan staan (alleen kan dus niet als ik steriel bezig ben met een rontgenbuis onder mijn neus). We dragen allemaal een loodschort maar deze vangt niet alle straling op denk ik toch? Maar ik zie het dan wel als ik getest heb...dan zal ik meteen de teamleiding inlichten...Maar het zit me niet echt lekker met zulke dingen (misschien maak ik me ook onterecht zorgen hoor en ben ik helemaal niet zwanger...maarja dan heb ik volgende maand weer hetzelfde..pff)
     
  6. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ik zou me niet zo heel veel zorgen maken als je een lodenschort draagt .
    Mijn zusje heeft tijdens haar zwangerschap ( was al 5 maanden heen ) 5 hersenbloedingen gehad en heeft echt heel veel rontgenfoto`s moeten laten maken .
    CT-scans en MRI -scans en heel veel echo`s om te kijken of de baby schade had opgelopen.
    God zij dank is alles goed afgelopen en hebben we een gezond neefje ( zij een zoontje dus ) .
    Ze hebben bij haar ook steeds een lodenschort over haar buik gelegd als ze een scan kreeg .
    Ik zeg niet dat het niet gevaarlijk is , maar een lodenschort moet genoeg bescherming bieden als het goed is .

    Groetjes Joyce
     
  7. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Jeetje, dat is nogal een verhaal Joyce. Maar ik denk dat het werken met rontgenstralen toch iets anders is. Je zus zal wel veel foto's en dergelijke hebben laten maken, maar dat is iets anders dan 9 maanden lang iedere dag. En bovendien denk dat het werken met rontgen meer inhoudt dan alleen bij mensen foto's maken. Het is natuurlijk niet voor niets dat Safian zegt dat ze het direct moest melden.
     
  8. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ja , daar zit ook wel weer wat in .
    Maar je zou toch mogen verwachten dat ze daar dan iets voor hebben .
    Het is nu eenmaal zo dat in een ziekenhuis veel vrouwen werken .
    Dan weet je ook dat die vrouwen zwanger kunnen worden en dus beschermd moeten worden tegen die stralen .
    Maar dat is mijn mening natuurlijk .

    Groetjes Joyce
     
  9. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Idd als je zwanger bent proberen ze je zo min mogelijk bij de rontgen te laten staan; alleen is dit niet altyd mogelijk (in diensten is het bijv. erg lastig je kan niet zomaar weglopen ) dus ik heb besloten dat als ik weet dat ik zwanger ben ik echt direct ga stoppen met diensten (weet nog niet helemaal hoe want de meeste doen de eerste maandjes wel diensten die zwanger zijn maarja...misschien is dat hun keuze ofzo)....het is ook idd niet zo dat als wij rontgen gebruiken er 1 foto gemaakt wordt ofzo per patient; er wordt langere tijd en veel achter elkaar doorlicht (zo heet dat als er straling vrij komt en een foto gemaakt wordt)..
    Het gaat dan ook niet alleen om de rontgenstraling waar ik bijgestaan heb maar ook nog eens de narcosegassen die vrijkomen en het gebruik van cement wat wij gebruiken op de OK (schijnt ook schadelijk te kunnen zijn). Maar als je zwanger bent sta je daar dan niet meer bij (het gaat mij dan ook alleen om de periode van bevruchting tot dat je het weet, want dan heb ik er natuurlijk wel bij gestaan). Misschien zouden ze dan een speciaal onderzoek kunnen doen ofzo zodat ik weet dat het vruchtje geen afwijkingen zal hebben hierdoor???
     
  10. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    joyce gaat nu alles weer goed met je zusje...wat heftig zeg zoiets meemaken ! heeft ze niks verder aan haar hersenbloedingen overgehouden!?
     
  11. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Mijn zusje moet eigenlijk een hersen operatie hebben om de aderen operatief te sluiten ( ze lekken nog steeds alleen niet heftig en haar zoontje is nu al een jaar ).
    Helaas kan dat nog niet omdat ze ontdekt hebben dat ze een bloedziekte heeft .
    Het schijnt nogal een zeldzame ziekte te zijn en ze weten niet hoe ze dat moeten behandelen .
    Haar opereren kan haar dood betekenen , maar als ze niets doen haalt ze de 30 niet .
    Het is afwachten wat er gaat gebeuren omdat het kan zijn dat die ziekte zo maar ineens verdwijnt .
    Het risico dat ze loopt als ze haar opereren is dat ze dan doodbloed omdat ze totaal geen stolling in haar bloed heeft .
    Er is nog wel een ziekte met dat ziektebeeld ( ziekte van willybrand ) maar dat is dit niet en die medicijnen helpen mijn zusje niet .
    Tot nu toe heeft er een slepend been aan overgehouden en haar zicht is sterk verminderd .
    Ze kan zeg maar alleen nog voor zich kijken .
    Als je met je hand langs de zijkant van haar gezicht zwaaid dan ziet ze dat niet .
    Maar naar omstandigheden gaat het wel goed maar haar .
    Ze is ook al haar remmingen kwijt , zegt precies wat ze op haar hart heeft ook al kwetst ze daar iemand mee .
    Schijnt hier ook door te komen zeggen de artsen .
    Tja , we moeten afwachten hoe dit verder gaat aflopen .
    Als de bloeding alsnog vanzelf stopt is het natuurlijk ook goed , maar tot op heden is dat helaas nog niet gebeurd .

    Wel goed dat ze er toch wel rekening mee houden in het ziekenhuis .
    Maar ja , of het echt kwaad kan weet ik niet .
    Ze zeggen dat de eerste 4 weken het kindje niet zullen schaden als je rookt , drinkt en weet ik wat doet .
    Omdat alleen alles word gevormd en pas later verder word ontwikkeld ( of zo iets ) .

    Groetjes Joyce
     

Deel Deze Pagina