evt thuis moeder worden??

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by sherly182, Nov 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sherly182

sherly182 Bekend lid

Jul 13, 2009
    944
    0
    0
    brabant
    hoi iedereen
    ik heb een vraag.
    mijn man heeft per februari geen werk meer.
    ik werk via het uit zend bureau waar ik een contract heb tot september 2014.
    We hebben een mooie dochter van 3,5 en zijn nu bijna 11 weken zwanger van een tweeling.

vandaag heeft mijn man te horen gekregen dat hij aanstaande maandag een sollicitatie gesprek heeft en hopelijk kan hij dan in januari beginnen met werken daar.
    ik zal door dat ik een tweeling verwacht eerder thuis komen te zitten dus in januari of februari denk ik. daar na zal ik waarschijnlijk pas eind augustus of begin september terug op de werk vloer komen.
    en hoogs waarschijnlijk word dan mijn contract niet omgezet in een vast contract.

nu zitten we te denken dat het misschien een idee is voor mij om thuisblijf moeder te worden. want straks 2 kindjes naar de opvang is erg duur en dan moet ik meer gaan werken dan dat ik nu al doe. ik werk nu 32 uur.

de vraag weet iemand van jullie wat voor een toeslagen of zo je krijgt als je huis moeder bent of gaat worden en waar ik dat kan terug vinden of ergens uitrekenen??? en waar we dan recht op hebben??
    ik snap dat het afhankelijk is van wat mijn man dan verdiend maar ja daar hebben we maandag pas wat meer kijk op.

hopelijk kunnen jullie mij helpen
    gr sherly

2. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Ik ben thuisblijf moeder, ik werk s'avonds vanuit huis. Wij hebben het geluk dat we 2 eigen zaken hebben en dat ik daar de administratie voor kan doen. Doordat 1 van de zaken een eenmanszaak met personeel heeft maar teveel winst heeft behaald, krijgen wij 0,0 aan toeslagen.

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,827
    19,158
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Met drie kindjes is een gastouder aan huis voordeliger dan kdv of een 'gewone' gastouder. Misschien is dat ook iets om mee te nemen in je afweging.
    Met toeslagen enzo heb ik verder geen ervaring, wij werken beiden.

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik ben thuisblijfmoeder. Je kunt berekenen op www.toeslagen.nl hoeveel kindgebonden budget en zorgtoeslag je ongeveer krijgt. Hangt van het salaris van je man af. Je moet er wel rekening mee houden dat je misschien volgend jaar niks krijgt aangezien jij dan ook nog een gedeelte van het jaar salaris hebt. Verder krijg je je algemene heffingskorting terug, maar ook dit wordt afgebouwd en afgeschaft. Ik zou dus nergens op rekening.
    Ik zou als ik jou was een berekening maken wat werken je oplevert, wat de verschillende opvang je kost en wat je krijgt aan KOT. Dan kun je a.d.h.v. die berekening je keuze maken.

5. nev

nev Actief lid

Apr 5, 2013
    295
    2
    18
    Ik zou inderdaad nergens op rekenen. De algemene heffingskorting wordt afgebouwd. Levert dus hooguit wat meer zorgtoeslag en/of huurtoeslag op afhankelijk van t inkomen. Vind dat eerlijk gezegd ook heel normaal. Ik snap de keuze wel, maar vind t een gek idee om belasting te moeten betalen voor mensen die ervoor kiezen thuis te blijven. Het hangt dus erg af van de kostenbesparing van opvang en natuurlijk de rust die het oplevert om niet te werken (scheelt toch een hoop gestress met 3 kinderen denk ik!)

Vergeet niet er rekening mee te houden dat niet alleen in de komende jaren je inkomen wegvalt. Als je een paar jaar niet hebt gewerkt is het vaak moeilijk weer in te stromen met een gelijk salaris.

6. beertje12

beertje12 Actief lid

Dec 10, 2009
    161
    0
    0
    Ede
    Waarom vraag je op je werk niet of ze jou zekerheid willen/ kunnen tegen ten aanzien van je contract? Mocht deze niet verlengd worden, kun je tijdens je verlof zoeken naar een andere baan?
    Straks krijgt je man ook maar een tijdelijk contract en zit hij ook met onzekerheid....
    Gastouderbureau is inderdaad een wat goedkopere oplossing dan een kinderdagverblijf.

7. sherly182

sherly182 Bekend lid

Jul 13, 2009
    944
    0
    0
    brabant
    thx allemaal voor jullie berichtjes.
    ik ben weer een beetje verder. ik ga mijn kleintjes gewoon in schijven waar mijn dochter nu ook op het KDV zit en dan zien we wel weer verder hoe het gaat lopen.
    mijn contract word zeker te weten niet verlengt omdat er een nieuwe eigenaar gaat komen dus worden er geen contracten gegeven. misschien via het uitzendbureau maar anders echt niet.
    nou ja het zal vast wel los lopen denk dat het ook hormonen zijn die nu er voor zorgen dat ik van alles ga denken hahahah thx

Share This Page