Evt toch recht op WAZO?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door S0fietje, 15 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hallo Robert,

Ik heb een vraag naar aanleiding van dit volgende stukje:

Beste Annlaug,

Onderscheid in WGA-uitkeringen
    Je schrijft dat het onderscheid in WGA-uitkeringen als rechtsgrond voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof niet wordt gemaakt in Artikel 8.A van de WAZO. Je kunt dit echter terugvinden in Artikel 3.

De Wet Arbeid en Zorg (WAZO) voorziet in recht op uitkering voor werknemers en daaraan gelijkgestelden. Deze laatste groep wordt beschreven in Artikel 3.6.1.B.2: "diegene die geen werknemer is […] doch op grond van hoofdstuk 7 van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) recht heeft op de loongerelateerde uitkering van de werkhervattingsuitkering gedeeltelijk arbeidsgeschikten."

Beëindiging van het dienstverband
    Indien het dienstverband niet is beëindigd, ben je nog in dienst van de werkgever. Je bent dan in de zin van de wet nog werknemer. Op basis van dit dienstverband kun je alsnog aanspraak maken op het zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Eigenrisicodragerschap
    Of een (ex)werkgever eigenrisicodrager is, is voor het recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof niet van belang.

Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier.
    Op de website van de overheid vind je het volledige wetsartikel. 

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Nou heb ik een WGA vervolg uitkering en heb 4,5 maand geleden een kindje gekregen. Nou heb ik ooit hier de vraag gesteld of ik een WAZO moet aanvragen en dat was volgens u niet nodig. Nou lees ik hier dat als je nog in dienst bent dat je er wel recht op hebt? Of begrijp ik dit verkeerd?

Het is namelijk zo dat ik voor 80-100% arbeidsongeschikt ben maar ik heb geen ontslag gekregen bij mijn werkgever. Krijg wel uitkering van UWV maar mijn contract is slapend gezet (of hoe ze het ook noemde) en als ik weer wat meer hersteld zou zijn en weer aan het werk kan voor paar uurtjes ik weer bij oude werkgever kan werken.

Heb ik dan wel recht op die WAZO uitkering? Evt met terugwerkende kracht?

Vriendelijke groeten,

S0fie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste S0fie,

Zoals ik aangaf in het bericht waarnaar je verwijst, heb je recht op WAZO op basis van bepaalde UWV-uitkeringen (WW, ZW of WIA-LGU) of op basis van een dienstverband.

Je schrijft dat je een dienstverband hebt. Op basis daarvan zou je dus WAZO kunnen aanvragen (dat kan ook met terugwerkende kracht). WAZO wordt echter gebaseerd op het loon dat je met een dienstverband verdient. Een eventuele WAZO-uitkering zal daarom alleen worden toegekend indien je loon ontvangt vanuit je dienstverband.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina