Studeren en ziektewet wegens zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Danielle86, Aug 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Beste,

Afgelopen juli ben ik afgestudeerd en ik heb mijzelf ingeschreven in een vervolgopleiding in deeltijd. Deze bestaat uit 2 avonden school (van 18.00 tot 22.00 uur) en één stagedag waarbij ik geen zwaar lichamelijk werk doe.

Nu ben ik daarnaast werkzaam in de gehandicaptenzorg. Ik werk op een groep met zwaar lichamelijk en zwaar verstandelijk gehandicapten. Heel zwaar werk wat heel veel van mijn lichaam vraagt. Door voornamelijk mijn lage bloeddruk kan ik niet mijn eigen werkzaamheden uitvoeren (gevaar dat ik omval wanneer ik cliënten verzorg waardoor zij gevaar lopen en er mogelijk gevaarlijke situaties ontstaan. Ook is het te intensief en speelt de lage bloeddruk dan extra op. Ik ontvang een uitkering van het UWV hiervoor en sta volledig ziek gemeld.

Van de week heb ik een afspraak gehad met de bedrijfsarts van onze stichting en hij heeft geconcludeerd dat werken tot mijn verlof (in mijn eigen functie) er niet meer in zit en dat ik één keer per week 3 uur administratief werk zal uitvoeren. Eind september staat er weer telefonisch contact gepland met het UWV.

Nu is mijn vraag: Kan en mag ik gewoon aan mijn vervolgstudie beginnen (in zoverre dat het gaat, dat durf ik nu ook nog niet te zeggen) en behoud ik dan mijn salaris dat ik nu in feite via het UWV krijg of zegt het UWV: "Nee, als jij ook nog gaat studeren dat vinden wij niet goed, dan willen wij dat je gewoon volledig gaat werken" (wat in feite niet gaat vanwege mijn lichamelijk zware baan en de studie is een studie in een andere sector)

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Danielle

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Danielle,

Je werkgever is verantwoordelijk voor je reïntegratie.
    Of je die vervolgopleiding mag doen bespreek je met je werkgever.

Als je naast de Ziektewet-uitkering inkomsten ontvangt vanuit je opleiding heeft dit gevolgen voor de hoogte van je Ziektewet-uitkering.

Verandert er iets in je persoonlijke situatie?
    Geef deze wijziging dan schriftelijk door aan UWV.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je veel succes met de opleiding en veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page