Zwanger worden wil vooralsnog maar niet lukken.. balen, misschien te simpel gedacht dat het 'wel zou lukken'. sinds oktober met de pil gestopt, echt serieus aan het proberen via de 'kalender' sinds januari. maar mijn vraag: in juni willen we lekker op vakantie naar Azie, hier zijn wel inentingen en malariapillen voor vereist. Stel dat ik toch zwanger ben in die periode, hoe zit dat dan met de kleine? weet dat je met medicijnen op moet passen, maar de inentingen en malariapillen wil ik toch echt wel gaan doen. Weet iemand raad?
Ik ben in juli naar China en Maleisie geweest. Had wel inentingen nodig, geen malariapillen. Begin september zwanger geraakt, heb vooraf geen advies gekregen niet zwanger te raken (wel even nagevraagd natuurlijk) Maar malaria weet ik eigenlijk niet. Gewoon de GG&GD even raadplegen!
Ik heb hetzelfde gehad, inentingen het liefst (3 maand) voor die tijd dat je op vakantie gaat. Misschien kun je het nu al laten doen! En malaria tabletten: Malarone: niet tijdens zwangerschap innemen!!!! (mijn arts zei dat ik pas een half jaar na laatste inname kon beginnen met zwanger worden!) Lariam: niet bewezen dat het slecht was tijdens zwangerschap, maar het liefst 3 maand na laatste inname pas zwanger raken! (heb ik genomen en gedaan) En er zijn bepaalde malaria tabletten die je wel in kan nemen tijdens zwangerschap, maar die werken niet meer goed tegen de mug (de muggen kunnen alweer tegen deze tabletten) anders ff googlen!
Idd Marsab, ik heb precies hetzelfde als jij gedaan. De Lariam slik ik nu ook en ik vlieg morgenochtend voor 3 weken naar Borneo. (Misschien wel zwanger hihi!) Wel even naar GGD gaan hoor!
Naar een gebied gaan waar malaria is wordt afgeraden aan zwanger. Dit om de volgende reden. 1 je kunt niet alle profylaxe slikken (middelen die malaria kunnen voorkomen) 2 malariamuggen zijn meer aangetrokken tot zwangeren. Dit omdat de lichaams/huidtemperatuur hoger is. Dus meer kans dat je geinfecteerd raakt. 3 als je geinfecteerd bent met malaria kunnen ze je niet alle medicijnen geven om de infectie tegen te gaan. De meeste inentingen zijn geen bezwaar. Kijk anders voor meer info even op www.lcr.nl en zoek dan op zwangerschap. Prettige vakantie alvast !
Wij zijn hier ook bewust omheen gegaan vorig jaar: Malarone: niet tijdens zwangerschap innemen! Van de travelclinic en mijn huisarts mocht ik daarna gelijk 'aan de slag'. Lariam: Vind ik in zijn geheel troep. Is minder onderzoek naar gedaan maar heeft veel meer bijwerkingen dan Malarone! Wat ik op aanraden van de travel clinic heb gedaan: - Benodigde inentingen gehaald - Malarone geslikt - Pil geslikt - Foliumzuur geslikt Na terugkomst zelfde dag met malarone en pil gestopt. (Viel 'toevallig' op dezelfde dag.) Een van de Hep. (ik dacht A) prikken had ik al en de gele koorts ook. En dat was geen probleem. Hep. B prik heb ik toen ook gehad (mensen in de verzorging of kinderopvang krijgen deze ook) dit zijn 3 prikken. Deze mag gevaccineerd worden tijdens de zwangerschap, dus moet je nog een herhalingsprik is dat geen probleem. (Zei de arts bij de travelclinic/havenziekenhuis) Het heeft overigens nog aardig wat maanden geduurd voordat het raak was hoor..... Maar ik zou anders een malariagebied toch vermijden. Malaria is een slepende ziekte waar je nooit meer vanaf komt! Een hele fijne en gezonde vakantie.
Hier nog een die advies nodig heeft: ik ben nog niet zwanger, maar wil wel een last minute boeken voor volgende week. We zitten te denken aan Gambia. Heeft iemand nog tips? Kan de GGD morgenvroeg pas weer bellen. Groetjes Jelske
Niet naar Gambia! hahaha goeie tip hé! Voor Gambia moet je malaria pillen slikken en mag je dus absoluut niet zwanger zijn of op zeer korte termijn willen worden. Gambia zelf is vies en het vakantieparadijs voor vrijgezelle oudere dames die graag een mannetje huren voor de tijd dat ze daar zijn...... Het is mooi weer en je hebt leuke excursies, maar er zijn leukere bestemmingen!
Neckermann had in het verleden super vakanties naar Kenia. In zo'n all-in resort. Een fantastisch land en als je wat boottochten kunt regelen... Het is namelijk walvishaaienseizoen nu! En op de meeste plekken Malaria vrij!
De combinatie boottocht en walvishaaien seizoen, vind ik niet zo fijn klinken,.... maar dat ligt an mij hoor.
Toch maar eens even verder kijken dan..... vanavond met mn ventje maar even het internet afstruinen. Groetjes Jelske
Gewoon goed kijken waar je nu geen malariatabletten hoeft te slikken. Wat voor vakantie zou je willen?
We willen nog lekker naar de zon, heb na deze week twee weken vakantie, maar niet te ver weg. Hebben Florida, Mexico, Thailand al gehad, mijn vriend is al Californie, Australie, Egypte al geweest. Zit mss aan de Canarische Eilanden te denken ofzo... Groetjes Jelske
Op www.lcr.nl en dan links onder kun je chekken per land wat je (ongeveer) nodig hebt. Veel plezier met het uitzoeken van een leuke bestemming.
Hmmm ja, iedereen heeft zo zijn voorkeuren.... (Overigens zijn walvishaaien plankton eters.) Isla Margarita of de eilanden Fuertaventura e.d. zijn ook Last Minute goed te doen. Maar ligt er uiteraard aan waar je voorkeur naar uit gaat!
Canarische eilanden is niet zo ver en toch mooi weer! Ik vond zelf de verenigde arabische emiraten ook leuk! Of gewoon een all inclusive resort ergens in de caribean.