Ex die de ogen dichtknijpt

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Lunacy, 4 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lunacy

Lunacy Actief lid

14 dec 2010
    475
    0
    16
    Hey,

Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met problemen/perikelen in huis die door de moeders van jullie stiefjes worden ontkent?

Zo merk ik dat mijn jongste stiefdochter van 7 erg onhygienisch is, maar het lijkt haar moeder niet eens op te vallen. Als m'n vriend daar iets over zegt tegen z'n ex, bagatelliseert of ontkent ze het.

Het probleem is dat de jongste nauwelijks naar de wc gaat (wel voor een nummer 2), maar haar blaas niet genoeg onder controle heeft of zich niet goed afveegt. Aan het einde van de dag is haar onderbroekje altijd vuil en zitten er dagelijks echt dikke korsten ontlasting in. Ze heeft permanent een penetrante, zure lucht om haar heen die in de meubels blijft zitten. Net gedoucht of niet, het zit constant om haar heen. Ook plast ze nog in bed, maar gelukkig gebruiken we daar luiers voor. Deze houden het vaak niet, waardoor de kamer waar ook haar broer en zus slapen onbegaanbaar wordt. Ik kan haar sinds ik zwanger ben niet meer te dicht bij me in de buurt verdragen, omdat ik dan letterlijk moet overgeven (ben al een paar keer bij haar weggerend). Ik heb het niet plassen overdag ook meerdere malen met het meisje zelf besproken, maar ze zegt gewoon geen zin te hebben. Dat mensen haar vinden stinken interesseert haar ook niet (broer en zus zeggen het vaak en papa heeft het er ook wel eens met haar over).

Moeders daarentegen laat dit al tijden zo op z'n beloop en lijkt nergens oog voor te hebben. Zo maakte ze ook pas twee weken nadat ik letterlijk had geroken (!!!) dat ze een blaasontsteking had een afspraak bij de dokter (en toen was het al een nierbekontsteking).

Ik zit best met m'n handen in het haar hierover, want ik maak me zorgen over het aankomende jaar. Ze is sociaal al niet heel goed onderlegd (erg egoistisch/jaloers) en ik ben bang dat als ze zo blijft stinken ze misschien wel gepest zal worden o.i.d.....

Hoe gaan jullie om met het zijn-exvrouw-ontkent-alles-probleem?

2. Hartediefje

Hartediefje Fanatiek lid

25 jan 2010
    1.717
    0
    0
    Zeeland
    Jee..dit is voor jullie wel een heel groot probleem. Zeker voor het meisje zelf... je wilt idd niet dat ze worden gepest, maar je weet als dit zo blijft dat het wel gaat gebeuren.

Zeker als ook de broer en zus het zegt, is het wel degelijk heel erg en ligt het niet aan jouw hormonen dat je alles zo goed ruikt.

Ik zou niet weten hoe je hier mee om moet gaan. Misschien zelf eens een afspraak maken bij je eigen huisarts en dat je manlief dan met haar gaat om het probleem te bespreken...

Sterkte!

3. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik ken het probleem, is hier ook aan de orde al is het gelukkig niet zo erg als jij omschrijft. Hier twee stiefkids van 14 en 7. De oudste is verstandelijk beperkt én een enorme puber. Hij is verstandelijk een kind van zo'n 7 jaar maar lichamelijk natuurlijk niet. En pubers stinken enorm! Hij leert thuis ook niet hoe hij voor zijn lichaam moet zorgen, zo weigert hij deo op te doen en wil hij zijn haar en lichaam wassen met kindershampoo en zeep. Zorgt dus regelmatig voor strubbelingen. Wij houden voet bij stuk, bij ons thuis word door beide kids elke dag gedouched mét grotemensenshampoo en hubby let erop dat ze zich goed wassen. De kamer die smorgens echt enorm naar zweet stinkt word 's morgens direct gelucht en door de kids zelf opgeruimd, beddengoed uitkloppen, rechtleggen enz. Vuile pyama's in de was enz.
    De jongste is ook nog niet helemaal zindelijk, overdag regelmatig ongelukjes en 'snachts een luier. 'S morgens moet hij dus zijn billen wassen want plas van een zevenjarige stinkt nu eenmaal! Meer dan heel erg letten op de persoonlijke hygiene als ze bij jullie is kun je niet doen als de ex het probleem niet ziet, dat is hier ook aan de hand ondanks dat wij en school het telkens aangeven....En er bij het kind telkens op hameren hoe het hoort en waarom het zo hoort...belonen door extreem enthousiast te doen als ze uit zichzelf gedouched heeft enz en vooral vertellen hoe fijn dat is omdat andere mensen haar dan niet zullen plagen als ze lekker ruikt!

Wat het niet goed afvegen betreft,ook dat doet de jongste hier niet goed, hij 'heeft er geen tijd voor' (of geen zin in dus)
    Wij blijven erop hameren en als hij naar de wc is gegaan vragen we altijd of hij goed geveegd heeft. ( Mannetje kan niet liegen dus dan merken we het direct ;))

4. Lunacy

Lunacy Actief lid

14 dec 2010
    475
    0
    16
    Hey Hartediefje en cvm, bedankt voor jullie reacties. Ik merkte dat ik het al een stuk beter kon hanteren door het gewoon op te schrijven, of er nou een oplossing voor is of niet. :)

Ik heb het er vandaag nog grondig over gehad met mijn vriend en we gaan morgen samen een mail schrijven naar zijn ex waarin we het probleem op tafel leggen. Dan kunnen we elkaar feedback geven en objectief blijven, zodat ze niet weer ontploft van de eventuele kritiek die zij daar uit kan halen.

Wat betreft hoe we met het meisje om gaan... belonen inderdaad en m'n vriend gaat haar maar weer een cursus billen afvegen en persoonlijke hygiëne bieden. Ik heb gezegd me er niet aan te wagen, omdat ik het al te vaak heb geprobeerd en ze het niet van mij aanneemt.

Thanks anyway dat ik even m'n hart kon luchten!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Stiefzoon had er hier een handje van 'geen zin hebben' om naar de wc te gaan. Wilde zijn spel dan niet achterlaten en deed het dan in z'n broek.
    Daar zijn we kort op geweest: je gaat als je voelt dat je moet, en doe je dat niet, dan gaan we je elk uur op de wc zetten, en zit je daar tot er iets komt. Hmm, dat was niet zo'n fijn vooruitzicht, toch maar zelf gaan plassen dan dus...

Stiefdochter had het hier van de zomer nog: dikke plekken ontlasting in d'r onderbroek, (fijn als je misselijk bent idd :().
    Veegde gewoon niet goed af, bleek toen ik navroeg. Ze is inmiddels aan het pre-puberen, dus gevoelig voor de gedachte dat als ze bijvoorbeeld bij gym om moet kleden en anderen zien (of ruiken) het, dat vervelend is. Besproken hoe ze af moet vegen (tot je papiertje schoon blijft. Ze deed het maar 1 keer en dan klaar), en sindsdien is hier het probleem over. Wel even zien hoe het van het weekend gaat, nu ze weer 3 weken thuis zijn geweest, maar OK...

Met hun moeder is hier niet over te praten: alles is direct een aanval op haar kwaliteiten als moeder, dus dat hebben we opgegeven, heeft helemaal geen zin en kost een hoop energie.
    Enige wat helpt is hier vooral heeeeeel consequent zijn op onze regels, (vooral waar die afwijken van thuis). En dan hopen dat ze het wat oppikken in de weinige tijd die ze hier zijn.

Deel Deze Pagina