Ex gaat verhuizen, ouderschapsplan wijzigen?

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door elliepellie, 7 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    4 jaar geleden ben ik gescheiden. Mijn oudste zoon was toen 1. Ondertussen hertrouwd en een tweede zoon gekregen.

    We hebben officieel een verdeling van 60/40. Dit was goed haalbaar voordat ZL naar school ging. Ex woont op 35 min rijden van ons (afspraak ouderschapsplan was Max 30min). Doordeweeks, sinds ZL naar school gaat, is dat niet haalbaar. Dus onderling afgesproken alleen om het weekend. Dit is dus niet veranderd in het ouderschapsplan omdat het in eerste instantie tijdelijk zou zijn zodat ZL eerst aan school kon wennen..... Ik heb nooit meer alimentatie gevraagd bovenop de alimentatie dat hij al betaalde (out of good will). Ex vond het wel prima omdat quote: “hij recht heeft op een privéleven”. Dit is nu sinds een jaar zo.

    mijn ex gaat nu dus samenwonen (met een vrouw die dus ook voor mijn zoon gaat “zorgen” en die wij nog nooit hebben gezien) op ruim 1,5 uur rijden van ons. Volgens hem is dit niet van invloed op ZL.

    Hij doet maar. We hebben uitgelegd dat dit uiteindelijk wel van invloed kan zijn op het contact. Laat staan de praktische zaken zoals sport, vriendjes, school etc. Hij ziet dat niet in. Prima. Nu wil ik wel het ouderschapsplan laten wijzigen aangezien er afspraken in staan die niet meer haalbaar zijn. Co-ouderschap naar “traditionele” omgangsregeling. Iemand ervaring hierin?

    ZL heeft trouwens een super basis hier en een fantastische bonus papa. Hij is gek op bio papa.

    (wilde ook even van mij afschrijven want mijn ex is gewoon een kl**thommel die zijn liefdesleven boven zijn zoon steld)
     
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb geen ervaring met het aanpassen van een ouderschapsplan, maar ik zou het nu dus wel laten wijzigen/vastleggen. Zeker gezien de reisafstand. En gezien het feit dat hij nu gaat samenwonen, kan hij meer bijdragen omdat zijn gemiddelde kosten lager worden (hij kan ze delen met zijn nieuw partner)

    Natuurlijk heeft het invloed op het contact, in ieder geval het face-to-face contact. Natuurlijk kan er veel gebeld worden etc. Maar wij hebben het wel degelijk gemerkt toen de dochter van mijn partner verder weg ging wonen. Dat was vanuit hetzelfde dorp naar anderhalf reistijd. Toen ging het ineens van iedere woensdagmiddag, iedere zaterdag/zondag naar eens in de veertien dagen een weekend en de vakanties grotendeels.
    Als "ver-weg-ouder" mis je ineens veel van de reguliere dingen als ouderavonden, weekafsluitingen op school, sport, etc.
     
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Groot gelijk dat je het ouderschapsplan wil aanpassen, want zoals je het nu beschrijft kiest je ex nu de zaken uit die hij leuk vindt en komen de extra lasten mooi bij jou terecht.

    Maar staat er dan geen evaluatie moment in het plan benoemd? Misschien een goed idee om in een aangepast plan wel een jaarlijkse evaluatie op te nemen.

    En wat betreft de alimentatie, ook daar kun je natuurlijk opnieuw naar kijken.

    Ik heb vanaf de zijlijn gezien hoe mijn stiefvader en mijn stiefzussen steeds moeilijker contact kregen na een verhuizing, vooral omdat alles ter plekke beslist werd en de andere ouder dan dus geen inspraak had. En ieder jaar kwamen er weer dingen bij die besproken hadden moeten worden. En om dit te vermijden is een up to date ouderschapsplan een prima iets.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 13 okt 2020
    Laatst bewerkt: 13 okt 2020
    Ik zou dit moment aangrijpen om het gehele ouderschapsplan onder de loep te nemen.
    Hij gaat verhuizen, dus dan is het nu tijd om de financiën aan te passen.

    En verder, wellicht ook afspraken maken over de voor je zoon belangrijke activiteiten in jouw omgeving.
    Wat als hij een feestje heeft? Wat als hij op een team sport wil waarbij hij bijvoorbeeld een wedstrijd heeft in het weekend? Dat soort dingen.
    Bij mijn vriendinnetje liep dat helemaal fout omdat haar ex weigerde om zoon dan daar naar toe te rijden. Terwijl hij er dus ook voor had gekozen om ver weg te gaan wonen..
     
  5. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Eens met zoe123, wat doe je straks als ZL op voetbal wil? Wedstrijden zijn altijd in de weekenden.
    Dus ja, ik zou zeker nu het ouderschapsplan gaan wijzigen in overleg met elkaar zodat je duidelijke afspraken hebt over de nieuwe situatie.
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    De ex van mijn vriendinnetje wou zoon dus niet brengen naar zijn hockey wedstrijden.
    Hij wou geen vader zijn “die zijn zoon alleen zittend in de auto spreekt”.
    “Ja ik kan je naar het feestje van je beste vriendje brengen, maar dan is er geen tijd meer om samen met papa iets leuks te doen”....:|:mad:
    De loser....
    Uiteindelijk heeft de rechter hem terug gevloten.
     
    flipflop vindt dit leuk.
  7. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Ja ik heb ook begrepen van mijn mediator, paar jaar geleden, dat de rechters best streng zijn geworden naar ouders toe dat ze hun kind met de omgangsregeling niet hun sporten en sociaal leven onmogelijk mogen maken. Belang van het kind is dan hun eigen leventje gewoon door gaat, of ze nu bij hun vader of moeder zijn. En terecht!
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  8. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Dank jullie voor jullie antwoorden.

    binnenkort hebben we weer een gesprek onderling. Daarbij gaan we aangeven dat we hem niet gaan weerhouden van het verhuizen, dat dat niet onze intentie en taak is maar dat als de plannen doorgaan we wel juridische stappen gaan nemen dmv ouderschapsplan wijzigen.

    Even een bijnoot: ex belt ook nooit met zn zoon. Tijdens de Corona crisis heeft hij hem 3 maanden niet gezien, mocht niet van zijn vriendin omdat ze bang was voor een besmetting. En in die tijd heeft hij 3 keer gebeld. Als ik hem belde (omdat ik het wel belangrijk vind dat er goed contact is) nam hij nooit op. ZL l noemt stiefvader “papa” en bio vader bij voornaam....

    Beste keuze van mijn leven geweest toentertijd om mijn biezen te pakken...
     
    Juffrouwminoes, flipflop en Zoe123 vinden dit leuk.
  9. Juffrouwminoes

    Juffrouwminoes Fanatiek lid

    21 jan 2016
    1.265
    640
    113
    Hoi Elliepellie....

    Wat ik van mijn advocaat begrepen heb mag je ex niet zomaar verhuizen. En moet hij toestemming aan jou vragen...
    Verbelend he als je ex zon klootviool is
     
  10. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    We hebben ondertussen nieuwe afspraken gemaakt. Hij was het compleet eens wat ik en stiefvader voorstelde, zolang hij maar kan gaan samenwonen met zijn nieuwe vriendin en haar zoontje vond hij alles wel best! Denkt nog heel naïef dat het geen invloed gaat hebben op ZL en vind het maar raar dat wij zijn nieuwe vriendin willen ontmoeten voordat ZL daar ook gaat “wonen”.. Alleen hij wilt dat zsm aanpassen in het plan omdat ze nog niet samenwonen en haar salaris nog niet meegerekend wordt... o_O Behoorlijk huichelachtig weer! Dus backstage to the drawing board sort of....
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Er staat vast wel een clausule in het plan dat de financiële bijdrage wordt gewijzigd op het moment dat er ingrijpende wijzigingen plaatsvinden in jullie persoonlijke situatie.
    Dus dat er opnieuw wordt gekeken naar de situatie op het moment dat ze gaan samenwonen.
     

Deel Deze Pagina