wat als ex als gvolg van gokverslaving niet alimentatie betaald

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door ALeV84, 17 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Mijn vraag is kort en simpel. Ik ben sinds kort een alleenstaande moeder van drie kinderen. Ik kan helaas niet werken, omdat ik momenteel geen oppas heb en dus genoodzaakt een beroep te doen op de bijstand. Mijn partner dient deze aan te vullen met alimentatie, maar hij heeft nu een terugval en is volop weer aan het gokken. Ik ben nu ontzettend bang dat hij straks zijn alimentatieplicht niet kan nakomen, want met alleen de bijstandsuitkering redt ik het natuurlijk financieel niet. Weten jullie wat mijn mogelijkheden zijn wanneer hij werkelijk niet voldoet aan zijn alimentatieplicht?

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Heb je de alimentatie laten berekenen en heb je een grosse (beschikkig)? Zonder dat kan je weinig eisen.

Als je wel zo'n beschikking hebt kan je het NLIA of LBIO inschakelen. Zijn innen dan de alimentatie voor je

Ik ben sinds 3 maanden ook alleenstaand, m'n ex heeft al die tijd nog geen stuiver betaald aan onze dochter.
    Op 20 mei jl. heeft m'n advocaat een verzoekschrift naar de rechter gestuurd dat hij per 1 juni moest betalen, maar daar heeft hij niet op gereageerd. Op 22 juni verloopt zijn verweertermijn.
    Dan loopt hij 2 maanden achter met de alimentatie.

Dus dan ga ik via Nationaal Loket Inning Alimentatie (NLIA) over tot beslag van zijn loon, bankrekening of auto

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Bij mijn weten gaat de gemeente achter je alimentatie aan en krijg je daarboven op een bedrag tót bijstandsniveau.

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Oh en geen oppas hebben is natuurlijk een kletsverhaal. Ook niet-alleenstaande mama's die werken moeten opvang regelen. En daar bestaan kdv's voor. Kwestie van regelen dus en dan kun je werken.

5. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Je kan niet werken omdat je geen oppas hebt?
    Waarvoor denk je dat de kinderdagverblijf en gastouders zijn?
    Gewoon je kinderen dus inschrijven en zelf voor inkomen zorgen. Daarnaast krijg je niet meer geld zodra je ex alimentatie gaat betalen. De enige die hier iets aan heeft is de gemeente, hun houden dit bedrag namelijk in van het bijstand bedrag.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Het bedrag van alimentatie komt toch niet bovenop je WWB? Maar wordt aangevuld tot bijstandsniveau.
    Verder ben ik het wel eens met de anderen. Opvang is zo geregeld... Ik ben zelf ook alleenstaand, mn familie woont ver weg en ik werk ook gewoon 4 dgn pw.

7. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Als je een bijstandsuitkering krijgt regelt de gemeente de alimentatie met je ex (tenminste, zo ging het hier wel) gemeente int de alimentatie en betaalt de bijstand aan jou uit. Het bedrag alimentatie krijg je niet "extra" je zult gewoon rond moeten komen van het bijstandsniveau

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Inderdaad.. Je krijgt niet uitkering EN alimentatie

Als je nu 950 bijstand krijgt en je 200 Alimentatie krijgt word dat eraf getrokken... Je krijgt dan 750 bijstand en 200 alimentatie, samen dus 950...

De gemeente zal je nooit verder aanvullen dan die 950...

Het enige wat er bovenop de bijstand komt zijn de toeslagen..
    En die toeslagen zijn fors genoeg om aan het einde van de maand een leuk bedrag op je rekening te hebben

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik heb het gewoon zelf geregeld met ex hoor...

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    In het voorbeeld van TS betaalt ex niet vrijwillig ;)

11. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Hier niet, met de reden dat als er geen alimentatie betaald werd er wel genoeg geld was om van rond te komen.

12. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ligt natuurlijk wel aan de reden waarom ze geen oppas heeft en hoe lang ze al gescheiden is. Sommige kinderen kunnen niet naar het kdv en dan is het heel lastig. En sowieso kan ik me voorstellen dat haar de tijd wordt gegeven door de gemeente om de kinderen even aan de nieuwe situatie te laten wennen.. Het is niet niks voor die kinderen, waarschijnlijk ander huis, papa weg en gokverslaafd... Mama verdrietig.. En als ze dan ook meteen naar het kdv zouden moeten is wel erg veel van het goede..

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Het gaat toch om het feit dat er stond dat de gemeente dat regelt met ex...

Ik geef alleen maar aan dat dat dus niet altijd het geval is;)

14. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Is het nou echt zo dat alimentatie van bijstand wordt afgetrokken en dat ik dan dus maximaal rond de 1000 euro krijg om mee rond te komen??:$

15. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Trouwens ik wil heus wel werken hoor maar nu eventjes niet graag. Ik ben helemaal op van verdriet maar vooral de verzorging van een hyperactieve kleuter, zeer dwarse peuter en een baby van6 maanden die net in een sprongetje zit valt me erg zwaar. Gelukkig heb ik de woning, maar toch is het toch wel wennen aan deze moeilijke situatie.

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    'Nu eventjes niet graag' is heel naar voor jou, maar je kunt daarvoor dus geen beroep doen op geld van de samenleving. Je krijgt naast de alimentatie maximaal aangevuld tot bijstandsniveau plus alle toeslagen en dergelijke. Hoe het met de woning zit en bijstand weet ik overigens niet. Het kan best zijn dat je die moet verkopen.

17. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Maar als ik recht heb op vrijstelling van het sollicitatieplicht doe ik daar nu dus wel een beroep op. Dat recht wordt me trouwens wel gegeven volgens de dame van de gemeente dus waarom zou ik dat laten liggen als ik nu niet de kracht heb om te solliciteren, laat staan te werken.

18. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ja dat is echt zo. Maar je zal waarschijnlijk rond moeten komen met een stuk meer dan 1000 euro.
    Je hebt namelijk ook recht op alle toeslagen.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja dat is echt... Maar je keijgt niet 'maar' 1000...

Ik weet nl niet hoe dat met meer kinderen zit, maar je toeslagen komen er wel bovenop...
    Voor 1 kind kreeg ik 300 kindgebondenbudget, je keijgt wss de max zorgtoeslag, rond de 80 euro
    En ik qeet niet om wat voor woning het gaat, maar ik huurder en kreeg ook 250 huurtoeslag ongeveer...

Al met al dus minimaal 1500 euro..

En daarbij krijg jij met 3 kinderen ook nog een minimaal 500 eiro kinderbijslag, deel dat door 3 en je hebt weer 100/150 extra in de maand erbij...

Heb je een koophuis en kun je dit allemaal niet betalen, dan zal je een ander huis moeten zoeken helaas

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Joh, hoe zij het regelt met de gemeente hebben wij niks over te zeggen hoor...

Ze kan gewoon beroep doen op de gemeente, en dus de samenleving

Deel Deze Pagina