Ik moet het echt even kwijt. Mijn ex schoonmoeder is vandaag overleden na een kort ziektebed. Nu had ik niet heel erg veel (eigenlijk niks) met haar maar ik vind het zoooo zielig voor mijn zoontje. Hij is bijna 9 jaar en snapt zo goed wat er allemaal aan de hand is. Afgelopen zaterdag is ze het ziekenhuis ingegaan en toen was ze nog bij. Mijn ex heeft mijn zoontje toen bij haar weggehouden en hij heeft haar dus niet meer levend gezien. Nu gaf hij heel sterk aan dat hij er naar toe wou maar dat vonden we samen niet zo verstandig dus hebben dat ook niet gedaan. Echter heeft mijn ex beloof aan mijn zoontje dat hij van de week wel naar oma mocht. Nu is ze dus vanmorgen overleden. Straks mag ik het dus aan mijn zoontje gaan vertellen. Dat zit me echt heel erg dwars en heb er helemaal buikpijn van en msselijk door. Stress die ik nu helemaal niet kan gebruiken. Hoe zouden jullie dit aanpakken??
Pfff wat een rot situatie zeg meid. Het lastige is dat je er eigenlijk gewoon niet goed omheen kunt draaien... Maargoed keihard to the point tegen je zoontje zeggen "je oma is overleden" is ook nogal hard natuurlijk... Ik heb nog nooit in zo'n situatie gestaan dus ik zou het eerlijk gezegd echt niet weten.. Maar ik wou je wel alvast heel veel sterkte en succes wensen!! Misschien wel een idee om het samen met de vader van je zoontje te vertellen? Of zie je dat niet zitten? Liefs xxx
Open en eerlijk is het beste, en vooral overal bij betrekken. Maar niet zeggen dat oma slaapt, kinderen krijgen dan angst over slapen.. Hier in de familie 2 kleine kindjes die hun vader dit jaar zijn verloren.. Ook open en eerlijk bij betrokken, en dat ging goed. Een kind van 9 weet wel opervlakkig wat dood is, ik zou het zo helder mogelijk proberen te vertellen. Succes en sterkte!
Ik denk gewoon eerlijk zijn. 'Lieverd, we hadden gezegd dat je nog naar oma mocht, maar oma is plotseling overleden. We hadden niet verwacht dat dat zo snel zou gaan.'
Jah echt een rot situatie. Zijn vader is niet thuis maar nog bij zijn vader en dat is in een hele andere gemeente. Dus ik moet het echt alleen vertellen. Die mogelijkheid heb ik dus helaas niet. Gister en eergister liep mijn zoontje al heel vaak te huilen erom dus weet echt zeker dat hij dat nu ook weer gaat doen. Zie er echt zo tegenop.
Ik weet niet hoe de band is met je ex, maar misschien kunnen jullie het samen vertellen? En dan iets vertellen in de trand van Oma is nu een engeltje en kan jou alleen nog maar zien. Jij kan haar ook zien als je heel hard aan haar denkt.... Succes en natuurlijk gecondoleerd.
Ik ga er zeker weten niet omheen draaien en het ook direct vertellen tegen hem. Het is alleen zo moeilijk. Zit vol met hormonen en huil al om het minst geringste. Dit trekt echt zoveel energie uit me en heb er al 3 nachten niet van kunnen slapen. Bedankt voor jullie reacties dat helpt wel
Ik sluit me aan bij Fairy Tale. Mijn dochter was net 10 toen mijn moeder overleed, maar dat wisten we wel van tevoren. Toen ze snachts overleden was ben ik eerst daar naartoe gegaan en toen 's ochtends weer even naar huis om het de oudste twee te vertellen. Ik heb gewoon gezegd dat ze is overleden en dat komt wel hard aan maar slecht nieuws moet je gewoon niet omheen draaien. Heel veel sterkte!
Aww dat is vervelend ja dat je er alleen voor staat... Overigens, ik denk dat het voor elke moeder, ongeacht de leeftijd van haar kind, verschrikkelijk is om zoiets te vertellen... Ik weet nog heel goed dat mijn moeder mij 2 jaar geleden moest vertellen dat mijn oma was overleden, ik stortte volledig in elkaar... En zij was er trouwens ook wel heel open en eerlijk over, "lieverd.. Oma is vannacht overleden..." Ik denk dat dat ook het enige is wat je kunt doen... En als je het hem eenmaal hebt verteld, hem in je armen nemen... Je kunt niets anders doen dan er gewoon voor hem te zijn... Sterkte meid!! xxx
En meis, tuurlijk is dit heel spannend en moeilijk en als ik zo zie is je zwangerchap ook erg spannend. Maar als het er eenmaal uit is, dan zal je je vast beter voelen! En je mag best huilen als je het vertelt, hij hoeft immers niet te weten dat jij niet zoveel met oma had. ga je ook naar de uitvaart? ik vond het erg fijn dat mijn ex er ook was, juist voor de kinderen.
Ik heb het afgelopen aug aan mijn dochter (8) moeten vertellen,ze wist wel dat oma kanker had en niet meer beter werd. In ons geval vertelden we dus dat ze heel erg ziek van de kanker was en haar lichaam op was en uiteindelijk haar hart vanzelf stopte en ze rustig is overleden dus. Ze mocht zelf kiezen of ze oma daarna nog mocht zien en dat wou ze..ze heef het heel goed gedaan en ik denk dat het bij haar zeker heeft bijgedragen aan de verwerking. Sterkte ermee hoor.
Wees niet te bang dat hij gaat huilen. Want waarom zou je over de dood niet mogen huilen? Geef ruimte voor zijn tranen en verdriet. Als je te veel probeert hem te laten stoppen met huilen, kan hij het gevoel krijgen dat hij niet verdrietig mag zijn. Dat betekent niet dat je niet mag troosten. En inderdaad: nooit tegen kinderen zeggen dat een overledene is gaan slapen! Succes!
Daar zat ik dus heel erg over te twijfelen, wel of niet in de kist mogen kijken. Denk dat ik inderdaad die keus bij hem neer leg en dat hij het zelf mag beslissen. Nee is ga niet naar de uitvaart. Heb voor de rest geen contact meer met die familie.
Ik heb het hem bij thuiskomst verteld en eigenlijk reageerde hij heel rustig. Nu ook nog. Kan nog komen natuurlijk. Hij wil alleen zijn vader niet bellen, weet niet zo goed wat ik daar mee aanmoet. Ik laat het maar even zo. Komt vast vanzelf wel. Hij heeft zelf ook nog geen contact opgenomen om afspraken te maken. Wacht het voor de rest wel allemaal af en probeer me er niet meer zo druk om te maken. Dank jullie wel allemaal