Hoe werkt het onderling regelen van de alimentatie? Ik neem aan dat dit ieder jaar opnieuw geregeld word omdat hij ieder jaar loonsverhoging krijgt? En zijn er nog dingen waarmee ik rekening moet houden naast de maandelijkse vaste kosten waar hij wellicht aan moet meebetalen?
Je kunt het onderling eens worden of je kunt het via de rechter afdwingen. Het eerste is natuurlijk altijd prettiger. Dat hij loonsverhoging krijgt lijkt mij niet echt een argument. Je kijkt naar wat het kindje nodig hebt, neem ik aan? Als je wilt weten waar je recht op hebt, dan zijn er online zat rekenmodules te vinden.
Je kunt een berekening (laten) maken. Je kunt onderlinge afspraken maken, maar als je ex dan besluit niet meer te betalen moet je alsnog de gang naar de rechter maken. Op alimentatie wordt een wettelijke jaarlijkse indexering toegepast, je hoeft het dus niet elk jaar opnieuw vast te laten stellen, maar slechts de indexering toe te passen.
Je kunt idd een bereking maken. Hij verdient misschien meer, maar jij misschien ook?! Of andere kosten?! Wij zitten er ook middenin, maar regelen het allemaal via een mediator.
Natuurlijk kijk je naar je kind, maar wegens mijn ex zijn loon, krijg ik nu 30 per maand, en ik heb het zelf ook niet breed dus zodra hij meer verdiend ga ik er ook vanuit dat alimentatie meer word.. Sommige situaties zijn uitzonderingen..
Hier gaat het ook niet om grote bedragen en ik heb zelf geen inkomen Hij heeft mij pardoes de deur uit gezet dus het minste wat hij kan doen is betalen!
Maar alles wat jij krijgt aan alimentatie, wordt bij je inkomen opgeteld en verrekend toch? Dus of het nou linksom komt of rechtsom.. je zult er niet op vooruit gaan volgens mij. Tenminste; zo is dat volgens mij als je een uitkering krijgt. Maar je geeft aan geen inkomsten te hebben. Heb je geen recht op een uitkering?
Kinderalimentatie wordt alleen aangevuld als je een bijstandsuitkering hebt, als je een baan hebt, wordt dit niet als inkomen gezien en krijg je dat bedrag er "bij" ook voor de belastingdienst wordt kinderalimentatie niet belast.partneralimentatie daarentegen wel.veel succes
Als je bijstand ontvangt, dan gaat de uitkeringsinstantie het wettelijk maximale alimentatiebedrag bij je ex halen en dat vullen ze aan tot bijstandsniveau. Je krijgt het dus niet 'extra'. Wat je ex moet betalen wordt gebaseerd op zijn draagkracht (inkomsten versus vaste lasten en schulden en dergelijke).
Je moet de behoefte van je kindje berekenen. Google even op tremanormen en dan krijg je redelijk simpele tabellen. Tel jouw inkomen nu plus zijn inkomen nu bij elkaar op en dat is het gezinsinkomen waar vanaf nu van wordt uitgegaan. Dan wordt de draagkracht van je ex uitgerekend (om te bekijken of hij de behoefte kán betalen), veelal door een advocaat. Bij een inkomen van je ex rond de bijstandsnorm (ik dacht 1100/1200 netto totaal) is de draagkracht 'maar' 25 euro. Geen vetpot dus. In je andere topic las ik iets over dat je hem niet wil laten erkennen etc.. En ik weet niet of jij het zei of iemand anders over liegen dat hij de vader niet is maar als niet vastgesteld is dat hij de vader is kan je ook geen alimentatie eisen. Kiezen of delen dus..