bijstand en werken????

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by joyce1838, Mar 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Dag meiden, even een vraagje van een vriendinnetje van mij. zij staat op het punt om bij haar vriend weg te gaan. ze hebben samen 1 kind en zij werkt 2 dagen in de week.
    voor haar is het erg lastig om straks die 2 dagen te blijven werken aangezien haar schoonzus nu oppast en die dat straks niet meer wilt doen. mag zij stoppen met werken. zij las op het internet iets op sollicitatieplicht en/of scholingsplicht:(
    weten jullie hoe dat precies in zijn werk gaat?
    ook wat ze benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan, met jullie nieuwe huisje. ze heeft geen spaargeld en kan niet in het koophuis blijven wonen waar ze nu woont (te duur). wanneer je een nieuw huis krijgt kost dat geld om die weer een beetje woonbaar te maken, verven, laminaat, gordijnen. waar hebben jullie het geld vandaan gehaald om dat te doen. neem aan dat je ex-man dat niet voor je gaat betalen toch?

groetjes joyce

2. Eline078

Eline078 Bekend lid

Dec 15, 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    ik kan niet op al je vragen antwoord geven maar wel op een paar.

wat je huis betreft: Koopwoning en bijstand gaan sowieso niet samen. Ze zal op zoek moeten naar een huurwoning. Geld om te verhuizen kan ze aanvragen via de bijzondere bijstand. Die bepaald wat je zelf moet bepalen en wat je van de bijstand krijgt.

Wat scholing/werken betreft: in de bijstand ben je beschikbaar om te werken wel is de voorwaarde dat eerst kinderopvang geregeld moet zijn. Ze moet zich dus inschrijven bij een kdv op moment dat ze in de bijstand zit. In de bijstand kan sociale dienst kinderopvang regelen voor haar.

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Kan ze niet beter haar baan houden en opzoek naar een gastouder of kdv? Dat lijkt me beter dan stoppen met werken en een uitkering aanvragen.

Had ze niets op papier staan, samenlevingscontract of was ze bij hem ingetrokken en zijn alle spullen van hem? Want als ik bij mijn man weg zou gaan dan is de helft van het huis en de spullen van mij en kan hij mij eventueel uitkopen of ik hem. Verder kan ik je vriendin niet helpen, want ik weet er miet zoveel vanaf.

4. eerstexmama21

Aug 27, 2008
    68
    0
    0
    Studend- werk in de zorg
    onbekend
    Hay,

Ik heb er wel ervaring mee..
    het is het beste dat ze haar baan houd. 2 dagen opvang is best te doen. ( mijn dochtertje ook ) nu heeft ze ( denk ik) een leuke baan en staks moet ze een andere baan aan nemen als er opvang gevonden is..ik werk zelf 3 dagen en ben alleenstaand. ik heb aangepaste werktijden dat ik mijn dochtertje kan halen en brangen en is 1 dag bij oma..ik verdien niet voldoende om van te leven, je kan een uitkering aan vragen. ik krijg nu een aanvulling tot 1100 euro per maand en dan nog kinderbijslag..

kwa huis, tja lastig is dat. het ligt per woon omgeving weer anders. hier krijg je heeeeeeel lastig urgentie ( voorrang op een huur woning) als je getrouwd bent en een kindje hebt krijg je het wel..maar zijn ze getrouwut geweest?

ik heb mijn huisje gevonden/gekregen via briefjes in de supermarkt te hangen..en het is ruim genoeg voor mij en mijn dochtertje..ik had ook helemaal niks en geen geld of na weinig geld.
    ik heb veel gekregen van mensen en op marktplaats en van kringloop winkels. het ziet er nu op en top uit..niet zichtbaar dat het 2de hands is..tafel + stoelen, bank, bed allemaal gratis van marktplaats kunnen halen..

nou ik zou zeggen succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt..

liefss

5. 1985Mam

1985Mam Lid

Dec 10, 2009
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,...

Ik heb er wel ervaring mee..
    Het is mij ook overkomen dat ik alleen kwam te staan en heb mijn werk gewoon aangehouden en wordt aangevuld via de uitkeringsinstantie.
    Maar als alleenstaande moeder hoef je niet percee aan het werk is mij verteld, maar ze raden het wel aan omdat je dan in de molen blijft kwa werken.

Ik heb eerst een huisje gezocht via een huurinstantie omdat ik een koophuis niet kan betalen maar dat duurde erg lang en ben via markplaats terrecht gekomen bij een paticulier die huizen verhuurd.(misschien ook een optie om te proberen)

En ik heb al mijn spullen die ik moest kopen voor in huis via vrienden en of marktplaats gehaald staan best goedkope en mooie spullen op voor weinig geld.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Liefs

6. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    ik heb het allemaal laten lezen en ze heeft er zeker wat aan! bedankt!

Share This Page