@marylous: wat goed dat het stoppen met de speen zo goed en redelijk makkelijk ging! Onze dochter krijgt de speen ook alleen in bed en ik wil er eigenlijk ook rond haar 2e mee stoppen. Nu vind ik het eigenlijk allemaal wat "te veel" worden omdat er al zo veel voor haar veranderd de laatste tijd en madam ook in ene heel druk is met zindelijk worden.... @pollewobke: pffff wat een gedoe zeg, het arme beestje! gelukkig valtr het allemaal mee en is er geen blijvende schade aan zijn oog. @banaantje: **knuffel voor jou** Kan me goed voorstellen dat je er enorm van baalt! Zoals mamamarije al zegt, weet je waar het door komt? Door de vermoeidheid krijgen jullie natuurlijk beiden een korter lontje wat ook al niet echt helpt. Gelukkig hebben wij weinig irritaties (maar daar hebben we ook gewoon de tijd niet voor denk ik ) Natuurlijk irriteer ik me wel eens, maar dan denk ik vaak maar hoe belangrijk is het nou? Als het me echt dwars zit zeg ik er iets van en anders leg ik het maar naast me neer...... Manlief zit bijv. steeds te "klagen" dat het alemaal zo zwaar is nu.... hij heeft deze week op de logeerkamer gelegen omdat hij de gebroken nachten niet trekt als hij moet werken (logisch natuurlijk). Maar goed ik mocht er dus steeds elke 3 uur uit en om 7:00 staat onze dochter ook weer voor mijn neus. Wil hij vanochtend uitslapen omdat hij zoooooo moe is (waarvan in hemelsnaam !?!?) Ik denk dan maar "zwakke geslacht" en steek er maar geen nutteloze energie in..... Mannen! @zindelijk worden: lekker getimed..... onze dochter wil de hele dag naar de wc (de "C" heet hij hier ) of op het potje zitten. Heel handig als je met de fles bezig bent of zo haha. Ze gaat er zelf op zitten en gaat dan poepen, als ik dan vraag of de luier uit moet is het al te laat..... Gisteren vroeg ze wel of de luier uit mocht, dus luier uit en madam op het potje. Resultaat: ze poepte ernaast toen ze op stond Ze schrok er zelf van en moest erg huilen. Kortom, er is nog even werk aan de winkel @hier: de R&R werkt hier echt super!!! Was ik maar veel eerder eigenwijs geweest! Onze kleine man ligt dus nu 2 dagen en nachten op zijn eigen kamertje en heeft gelijk beide nachten een voeding overgeslagen en slaap overdag veel beter doordat onze dochter hem niet steeds "stoort". Helaas al wel 2 avonden last van krampjes, arm kind!
Is ook moeilijk hoor! Ik zat er in het begin ook een beetje mee te klooien omdat ze van het badje natuurlijk moe en hongerig worden..... als hij voor de voeding in bad gaat, krijst hij na het badje alles bij elkaar van de honger en valt hij halverwege de voeding in diepe slaap. En als hij er na gaat (natuurlijk pas een half uurtje erna of zoiets) gaat hij spugen en is hij er eigenlijk te moe voor. Hij gaat hier nu in de avond in bad ongeveer 30 min voordat hij voor mijn voeding komt. Meestal maar even kort een paar minuutjes en dat gaat hartstikke goed. Helpt ook bij de krampjes, die hij vaak in de avond heeft en bovendien slaapt hij daarna heerlijk
@bad, hier gaat nina sinds kort 's avonds in bad, maar dat is vooral uit praktisch oogpunt omdat ze dan tegelijk met de jongens in het grote bad gaat. @juli, hier wilden we eigenlijk ook nog even wachten met het afbouwen van de speen, maar hij kwam er dus zelf mee. Vandaag 2e dag zonder speen, weer prima gegaan. Wat knap dat jullie meisje al zo met zindelijk worden bezig is!
Sorry voor (alweer) een ego bericht.... Caitlin is weer onhandelbaar...zucht!!! Zij is niet de enige die jankt want inmiddels ben ik ook over mijn toeren, we krijgen haar weer niet getroost, ze weigert te slapen en niks helpt, ze lijkt steeds te willen drinken maar ze heeft al zoveel gedronken en de vorige keer spuugde ze alles weer uit toen ze zich misselijk had gedronken met steeds kleine beetjes (dus ik durf haar nu niet constant te laten drinken). Ik dacht dat R&R hielp, nou ben ik echt teleurgesteld, krijgen we dat er ook nog ff bij.....ARGH ik word gek...
@ banaantje: ik hoop dat je hqar rustig hebt gekregen! Je hebt het er niet makkelijk mee meid, maar ik denk wel dat volhouden met R&R zal helpen hoor. Het gedrag herken ik wel van Liesbeth, die wil 's avonds ook vaak heel veel drinken, tot ze misselijk is. De arts van het Cb zei, dat als ze al genoeg hebben gehad en eigenlijk al misselijk zijn, ze ook gaan smakken... Het verschil met hongersignalen is eigenlijk bijna niet te zien, dus dan moet je gewoon meer afgaan op de klok en weten dat ze gewoon genoeg heeft gehad. Ik vind dat ook heel lastig!!
@banaantje: pfff meis, het is ook allemaal niet makkelijk. En je voelt je zo machteloos! Ik snap het helemaal hoor! Kan je haar neit even bij familie oid brengen zodat jij even rust hebt? Dat heb ik toen ook gedaan, dan kan je er weer iets beter tegen. @hier: vandaag weer bij de fysio geweest, en weer is haar nek goedgezet. En weer zaten mn moeder en ik te huilen, want Yuna schreeuwt het uit van de pijn.Echt zoiets vreselijks heb ik nog nooit meegemaakt. Vanmiddag weer terug naar t ziekenhuis naar de kinderarts, want ik maak me zorgen om een afgeplat hoofdje. Pfff heb t er maar druk mee.
@ banaantje, rot dat jullie veel irritaties hebben. Hier ook wel herkenbaar. Iedere avond komt vriendlief doodmoe thuis van werk met pijn in zijn lijf. Ik sta er dan een beetje alleen voor, net als overdag, omdat ik aan de ene kant graag zou willen dat hij meer uit zichzelf mij mee zou helpen met die kleine meid. aan de andere kant snap ik dat hij moe is en wil ik hem ook niet belasten en alles doen, want ik ben de hele dag vrij. Ik ben dan aan het rennen en vliegen om Zoë, mijn vriend en de hondjes tevreden te houden en dat breekt af en toe ook op. Dan loop ik alleen maar te mopperen op mijn vriend omdat ik van mezelf zoveel "moet" doen. Ik kan ook helemaal uit mijn panty gaan als mijn vriend alles laat slingeren, vies maakt of niet op ruimt, omdat ik de hele dag zorg dat het huis netjes is en als hij thuis komt het een "zooitje" wordt. Dus ben ik de hele avond aan het zeggen wat hij allemaal niet doet en hij vindt het allemaal maar gezeik. Ik ben erachter dat een groot deel van het probleem bij mij ligt, ik leg veel druk op mezelf, ik "moet" alles goed doen, en als ik er bijna in verzuip, ga ik het af reageren, en op wie is dat.... mijn vriend. Gisteren hebben we dat goed uit kunnen praten en gelijk is de sfeer ontspannen en de negatieve cirkel doorbroken. Ik ben relaxter en daardoor vindt hij het weer fijner om wat voor mij te doen. Ik hoop dat je bij jezelf ook iets kunt vinden wat bij jou de irritaties veroorzaakt. Misschien is het niet per sé iets wat je vriend doet, maar is het eerder door iets waar je zelf mee zit of de vermoeidheid. Misschien ook even een moment rust inlassen voordat je dingen zegt. Niet direct reageren, maar even pauze en overdenken hoe je het best iets kunt zeggen. Als je zelf relaxter bent en daardoor de spanning niet te hoog is, kunnen jullie misschien rustig praten. Spreek van tevoren af dat als één van jullie kwaad wordt in het gesprek, er een time-out genomen wordt, waarbij jullie even in een andere ruimte tot rust komen. Daarna kun je weer verder praten. Zou het niet kunnen zijn dat Caitlin nu haar 6 weken-sprongetje maakt? Zoë had vorige week ook 2 avonden dat ze heel de tijd wilde drinken (en wakker blijven, jengelen enz. ), ook al had ze al genoeg op. Daarna was het helemaal weer over en kan ze ineens wat langer wakker blijven, naar dingen willen grijpen enz.
Ik denk dat dit echt het verschil is met een 2de: wij hebben het allemaal al eens meegemaakt en weten dat het uiteindelijk allemaal wel los loopt en goed komt. Maar als ik als "ervaren" mama een tip mag geven: Laat het huishouden LOS!!! Dat is echt even niet belangrijk, iedereen snapt het als je huis nu even niet spik en span is. Er zijn vast wel genoeg kleren, hydrofiele luiers en handdoeken in huis om je een paar dagen mee te redden. Een dag niet gezogen....jammer dan! Laat het los!!! Je kindje heeft niks aan een moeder die gestrest is en manlief ook niet. Kleed je even iets uitgedoster aan dan de afgelopen weken voordat manlief thuis komt. (voel je je zelf ook stukken beter) Ga na de laatste voeding niet meteen je bed in, ga even beneden zitten met je man, drink een wijntje.biertje.colaatje met z'n 2en. Ook al ben je kapot! Morgen ben je echt niet moeier als vandaag! Denk niet over je vermoeidheid na, die kan je namelijk makkelijk aan! Relax en geniet van je baby!!! Voor je het weet zijn ze geen ienieminiemensjes meer! Deze tijd gaat zo snel voorbij!!! @Banaantje: Zorg dat je even ontspant, breng de kleine inderdaad even 2 uurtjes weg en ga even lekker shoppen. Even lekker uitgebreid douchen ofzo. NIET gaan slapen, da's zonde van de tijd die je dan even hebt voor je zelf. Koop wat leuks voor je man. Kan heel goed dat Caitlin jou spanning ook voelt. Als de mama niet ontspannen is, is het kindje dat ook niet! En het is echt niet gek hoor, die spanningen tussen jou en je vriend. Hebben wij ook gehad. Er moest toen echt even een knop om bij MIJ. Heb toen het bovenstaande gedaan en het werkte echt! Vooral het huishouden even loslaten! Dat is echt geen prio! Echt niet!
@pollewopke: wat zielig (en eng) zeg! Hopelijk gaat het weer wat beter met je hondje! @banaantje: lastig allemaal! Wil je een dikke knuffel geven en hoop dat je vooral toch maar weer kunt gaan genieten van Caitlin! @mamavanjuul: goed geschreven! Het huishouden heeft idd geen prioriteit, ik probeer zelf de was wel een beetje bij te houden maar stoffen, zuigen en dweilen wordt echt niet iedere dag gedaan. Het is nu zoveel mogelijk genieten van de kleine (en op z'n tijd proberen wat rust te pakken) en de rest komt vanzelf wel weer! @hier: vriend is vandaag weer gaan werken na een week vakantie dus ik sta er nu alleen voor. Sanne was gisteren erg huilerig, wilde niet slapen, spuugde heel veel, kortom was niet in haar hum. Zag dus als een berg op tegen vandaag, maar tot nu toe valt het niet tegen. Ze drinkt goed, slaapt goed en heeft nog maar weinig gehuild, gelukkig. Verder weinig nieuws te melden, morgen naar de kinderarts en dan laat ik jullie wel weten wat we te horen hebben gekregen.
Haha, wat een wijsheid he Nee hoor, ik herken jullie verhalen heel goed en die tips kreeg ik ook van mijn moeder en vriendinnen met oudere kindjes. Het is gewoon zo dat een kindje krijgen een aardverschuiving is, niet alleen voor jezelf maar ook voor je relatie en dat wordt nog wel eens onderschat. Oh man, ik sta op knappen! Emma heeft vannacht om 4u en 8u gedronken, maar volgens mij die van 8u er om half 10 weer uitgegooid. Daarna zwaar ontevreden dus om half 11 toch maar weer gehad. Sindsdien ligt ze te slapen, maar ik sta op knappen, normaal krijgt ze rond dit tijdstip weer, maar laat haar maar lekker slapen!!!
Kan me inderdaad alleen maar aansluiten bij mamavanjuul. Het huishouden heeft hier sowieso nooit prioriteit gehad haha. Het beste wat ik mezelf sinds 3 jaar veroorloof is een werkster! Ik snap heel goed dat niet iedereen hier de middelen voor heeft, maar als je het geld kunt missen, doen! Ik vind het een ongekende luxe en het geld dubbel en dwars waard. Nog steeds geniet ik er iedere week van. Deze mama doet dus bijna niks in huis. Was hou ik bij en af en toe x stofzuigen, maar thats it. Tijd die ik hiermee bespaar stop ik in de kindjes en manlief. Knuffel voor je, banaantje Pollewopke, sterkte met je hondje. Eeka, succes alvast morgen Hier, vandaag voor t eerst naar cb geweest. Nina goed gegroeid, nu 4330 gram
Hebben we hier ook een tijdje gehad, maar ze beviel niet goed. Dus nu op zoek naar een andere. Maar inderdaad, scheelt heel veel tijd! Goed gegroeid die Nina! Gaat snel he! Ben hier even goed aan het genieten van een peuterloze dag, haha! Emma ligt weer lekker te slapen en heb een filmpje opstaan. Heerlijk! Ondertussen even de was opvouwen Morgen mijn eerste dag alleen met de dames, vriendlief is vanaf vandaag weer volledig aan het werk. Ben benieuwd hoe het gaat morgen...
Ruzies: Dat geruzie wil ik echt voorkomen waar zij bij is, dat lijkt me echt niet goed, ook al is ze nog zo klein, ze krijgt er vast iets van mee. Sowieso die negatieve energie zal zij wel voelen en dat wil ik niet. Ik heb eigenlijk geen idee waarom we steeds zo katten, man interpreteert me ineens anders dan anders, hij denkt sneller dat ik kritiek op hem lever terwijl ik dat dan niet zo bedoel. Het lijkt wel alsof we sneller iets ergens achter zoeken als de ander iets zegt, we zijn wat fijngevoeliger ofzo en daardoor sneller gekwetst. Totaal niet handig. Maar gelukkig is het gisteren toch nog vrij vlot bijgelegd, alleen het had op de eerste plaats al nooit mogen gebeuren natuurlijk. Mrs Hair: Wat doe jij als Liesbeth genoeg heeft gedronken maar nog steeds wil drinken? Bij Caitlin heb ik het gevoel dat het 'troostdrinken' is of gewoon sabbeldrang omdat ze suf is, een speentje vindt ze niet lekker genoeg dus wil ze mijn tepel. Alleen ik produceer zoveel melk dat gewoon sabbelen er niet bij is hier, ze krijgt dan toch weer een sloot melk binnen terwijl ze al vol zit, ik wil best mijn borst aanbieden om te sabbelen (mag van mij, het is funest voor je tepels maar volgens mij heb ik best 'stabiele' tepels om het zo maar even te formuleren haha, want ik heb nog geen kloofje gehad!). Maar als zij dus zou sabbelen dan komt er melk uit, wordt ze misselijk etc etc maarja die speen wil ze niet! Lastig, lastig... Verder: Gisteren heb ik haar uiteindelijk stil gekregen door haar uitgebreid (toch maar) aan de borst te leggen net zolang tot ze (over)voldaan en suf genoeg was dat ik haar slapend in de wieg kon leggen. Er was geen andere manier...maar gelukkig heeft ze alle melk binnengehouden
Monique: Jeetje jij hebt het er ook zwaar mee, met die fysio, wat zielig (voor zowel jou als haar!) dat het zo'n pijn doet. Gaat het wel steeds beter met het nekje nu? Noukie: Bedankt voor je verhaal, ondanks dat ik het heel vervelend vind dat jullie ook irritaties hebben is het wel een geruststellend gevoel dat het vaker voorkomt. Ik merk dat ik te snel over de rooie ga, ik ben dan moe en heb nog een heel lijstje liggen met dingen die ik moet doen, en als ik dan iets vergeet dan raak ik in een soort paniek. In die paniek reageer ik heel rusteloos en dat rusteloze vertaalt manlief naar een aanval. Het is helemaal geen aanval, maar hij ziet het dan wel zo. Dus ik moet nu beter mezelf in de gaten houden dat ik niet te snel over de rooie raak maar inderdaad eerst tot tien tellen en dan pas reageren, want in combinatie met vermoeidheid is er anders zo weer ruzie. En ja, dat 6 weken sprongetje zou best kunnen! Dus ik ga haar toch maar laten drinken, wij dachten daar pas vanmorgen aan dat dat het ook zou kunnen zijn. mamavanjuul: Jij hebt daar ook een punt inderdaad want dat takenlijstje van mij is veel te vol met allerlei huishoudelijke taken Ik heb een lichte vorm van smetvrees dus ik wil altijd alles helemaal schoon en fris hebben maar ik moet dat veel meer loslaten, want hoe voller dat lijstje wordt, hoe eerder er spanningen ontstaan als Caitlin een paar uur 'uitloopt' met iets waardoor mijn taken in het gedrang komen zeg maar. De was is hier echt een drama, ik moet elke dag wel 3 wassen draaien om het bij te houden maar dat is geen doen, dus ik moet daar niet zo om miepen maar het gewoon lekker even op z'n beloop laten en prioriteiten stellen. Vraagje aan jullie...hoe gaan jullie dat straks doen als jullie weer gaan werken? Want ik heb geen idee hoe ik straks het huis op orde kan houden als we allebei weer aan de bak zijn! *ai ai ai* Sommigen van jullie hebben werksters dus (hebben wij ook aan gedacht), maar hoe vind je een goede betrouwbare?
@werk, wij kunnen geen huishoudster nemen want we hebben een rottweiler. Die staan erom bekend dat die erg waaks zijn en je wel gewoon binnen laten als de baasjes er niet zijn, maar naar buiten laten doet ie dan niet meer haha. Het maakt niet uit of het bekenden zijn of een vreemde. Vanwege dit karakter zullen wij nooit iemand vragen om ons huis binnen te gaan als wij er niet zijn. Ik zal het ook allemaal zelf moeten doen en ik denk dat het wel zwaar gaat worden, want ook ik ben constant met het huis bezig geweest (wat ik nu ook moet laten varen). Ik ga maar kijken hoe het gaat, en ik hoop dat het minder snel vies en dus minder werk is als wij toch allebei aan het werk zijn en de kleine meid de boel vies maakt bij mijn vriendin (gastouder). Verder denk ik dat ik gewoon erg efficiënt met mijn tijd om moet gaan (wat ik nu al probeer omdat ik altijd teveel in een dag wil doen).
Het huishouden blijft een vervelende klus, nu zijn het babies en merk je het vooral aan de was.....nou, die blijft! Nu liggen ze in de box....straks gaan ze kruipen, lopen etc etc etc en dan wordt je huis 1 groot speelgoedparadijs! LAAT HET LOS! Echt, het is niet anders! Ik ruim altijd 2x per dag op: Als het tijd is voor het middagslaapje (meestal 10 minuten doorvoor). Zorg er altijd voor dat als de kindjes in bed liggen, ik even met de benen omhoog ga. En ruim op als ze 's avonds in bed liggen. Degene die Juul NIET naar bed brengt, ruimt de keuken op. Daarna even snel alles bij elkaar rapen en hup de kast in. Dan even snel de dweil over de vloer en om 20.15 ploffen wij op de bank. Stofzuigen kan ook heel goed als de kleine slaapt, of in de box ligt. Als je toch naar de wc moet, kan je gelijk daarna even de wc doen, hygienische schoonmaakdoekjes liggen daar standaard net zoals de bleek. Ik ga straks weer 3 dagen werken, op de andere dagen doe ik het meeste dan. Stofzuigen, bedden verschonen en de badkamer. De was meestal in het weekend. Ach, zolang we allemaal maar in schone kleren rondlopen, zelf lekker schoon zijn en een goede maaltijd voor geschoteld krijgen, ben ik al tevreden hoor! Welkom in de wereld met kinderen (heb ook moeten leren om los te laten...hier spreekt namelijk een control-freak )
@werkster, in eerste instantie slechte ervaringen met marktplaats. Dan reageer je op een advertentie en hoor je niks of je maakt een afspraak en dan komen ze niet opdagen. Uiteindelijk via via aan een werkster gekomen. Helaas is zij 2 maanden geleden gestopt. Toen toch maar weer op marktplaats gekeken en dit keer een goede ervaring. We hebben weer een hele fijne werkster. Ik ben zelf erg perfectionistisch of beter gezegd dat was ik. Ik kon altijd slecht tegen een rommelig huis en als ik bijvoorbeeld 1 pluisje op de grond zag dan ging ik meteen met de stofzuiger in de weer. Met de komst van de kindjes heb ik dit min of meer afgeleerd. Nog steeds kan ik slecht tegen rommel, voordat we bv een boterham gaan eten ga ik altijd even het speelgoed opruimen. Kan ik dan niet laten liggen, maar tussendoor ruim ik dus niets meer op. Ik hou mezelf ook altijd voor: ik hoop dat de kindjes later zeggen dat ze een fijne jeugd hebben gehad met een moeder die leuke dingen met ze deed in plaats van dat ze een moeder hadden die altijd maar aan het poetsen was. Wat betreft het huishouden in combinatie met werk. Ik denk dat je hierin ook prioriteiten moet gaan stellen. Werk, kind, man, huishouden, het kan niet allemaal 100%, want dat hou je niet vol. In dit rijtje denk ik dat het huishouden het minst belangrijk is. En misschien meer plannen. Ik zie ook veel bij vrienden, die gaan op zaterdagochtend met zn 2en even door het huis en dan is het ook weer klaar. Of een keer op een doordeweekse avond. Hier blijven gelukkig alleen de was en de boodschappen over. Wassen doe ik tussendoor, mijn man doet de boodschappen. De zorg voor de kinderen doen we ook echt samen en daardoor is het goed te doen.
Wij doen het ook weleens in het weekend: De 1 boven even alles en de ander beneden. maryloes, je hebt helemaal gelijk. Kindjes hebben er helemaal niks mee als alles schoon is en mama stres heeft. Maar....we leren Julia wel al, dat als ze ergens mee speelt en ze wil ergens anders mee spelen dat ze wel eerst wat opruimt. Ben geen slaafje Ook al is het 1 van de 10 poppetjes die ze opruimt, als ze maar WAT opruimt!
wij hebben gelukkig ook een werkster. 1x in de 2 weken een ochtend, heerlijk! ze komt morgen weer Ninthe ligt nog te slapen (vanaf 3 uur én in dr eigen bedje!! ). waren vandaag ook voor het eerst naar het CB geweest. ze deed het super goed! ze was echt heel lief, gaf geen kik. ze was erg goed gegroeid (zie handtekening). ook in de lengte (van 52 naar 55,5 ongeveer). supertrots! zo eten maken en dan vanavond weer visite.