Ex-zw.clubs April 2011 mama's!

Discussie in 'De mama's' gestart door MamaMarije, 10 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

10 sep 2009
    1.237
    0
    36
    Veel gelezen maar niet alles onthouden, lekker pannenkoeken eten Eeka! En anmiri morgen de eerste verjaardag van Noah aan het vieren, wauw. Wat is dat jaar voorbij gevlogen!

Over de babymeet: vinden jullie een halfuurtje later ook goed? Dus 10:30 uur? Want Caitlin krijgt op z'n vroegst pas om 09:30 haar fruithap dus anders wordt het wel heel erg haasten, het is 3 kwartier rijden dus half elf zou ik dan precies redden. Het is bij MamaMarije in Tiel toch? Of hadden we een andere locatie in omg. Tiel?

Hier is Caitlin beter dan gisteren maar ik moest wel thuisblijven van werk. Vandaag was wel een dag vol mijlpalen, want die kleine rekel kan sinds vandaag fatsoenlijk kruipen op haar knietjes, haar tweede tandje is door (voortand!), ze heeft 'appel' gezegd een paar keer toen ik vanmorgen in bed met haar speelgoedappel speelde met haar, verder als ik mijn handen uitsteek kan ze zichzelf optrekken tot staan (wauwwww ik ben zo trots want ze is een klein behendig aapje aan het worden nu zeg!) en ze kan vanuit ligstand op buik of rug weer rechtop gaan zitten zonder hulp. En dat allemaal binnen 1 dag...nota bene een dag waarop ze niet helemaal in haar hum was.... Echt, wat gaat het snel nu...pffft!

2. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    @banaantje: zo, dat gaat echt heel erg snel met Caitlin! Gelukkig is je thuisblijfdag wel een hele leuke dag geworden met allerlei mijlpalen.

@meeting: 10:30 uur vind ik ook prima. Misschien even aan mamamarije overlaten hoe laat zij ons kan ontvangen?

3. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ik heb zaterdag- en zondagochtend mogen bijslapen, vannacht werd Quinten maar 2x wakker en vanochtend kon ik ook een uurtje extra meepikken omdat Chris hem beneden in de wipper had voordat hij weg ging. Ik voel me weer een stukkie beter!
    Met Danique ging het vandaag wel redelijk. Ik kijk het nog even aan voor ik met haar naar de HA ga.

Banaantje, wat gaat Caitlin lekker zeg, zo leuk al die ontwikkelingen!
    Beterschap voor haar. Ik heb tot nu toe wel mazzel gehad met zieke kindjes, ik heb 1x voor Danique en nu net 1x voor Quinten vrij moeten nemen wegens ziekte. Dat valt erg mee.

MamaMarije, wat leuk dat de show zo mooi was!
    Whoehahaha, wat een grappig gezicht de draculatandjes van Benjamin! Hij heeft sowieso een heerlijk bekkie.

Aaaah, Emma heeft ook een lief snuitje!
    Heerlijk dat je weer oude kleren aan kan. Hier alleen de broeken die me te ruim zaten, echt veel te ruim. Helaas.

Eeka, probeer het 'schuiven' van Sanne snel te filmen want voor je het weet is het kwartje echt gevallen en gaan ze als een speer. Quinten gaat nu al een stuk sneller en tijgert al veel makkelijker dan 3 dagen geleden.
    Wat fijn dat Rotterdam zo'n goede plek blijkt te zijn.

Kipkip, jouw dwarse drama queentje slaapt tenminste nog 's middags! :$......... ;)
    Ik breng Danique niet naar de PSZ. Zij gaat de ene week 3 dagen en de andere week 2 dagen naar het KDV, dat vind ik voor haar genoeg.

Wat een emotionele trip down memory lane Anmiri, sterkte!

Maryloes, wat ziet de juf dan anders bij Milan? En ik neem aan dat ze de mening van de therapeut toch wel aan zal nemen?
    Fijn dat je logee niet al te lang meer blijft.

Succes Mrs Hair!

Meet....... mag 11.00 ook? :)
    Niet onoverkomelijk als het 10.00 of 10.30 is hoor. Maar tis voor mij iets meer dan een uur rijden en dan kan ik nog een beetje m'n zaterdagse bijslaapje 's ochtends houden voor ik wakker moet worden om 6 lagen plamuur op m'n wallen te gaan schilderen :D

4. anmiri

anmiri Actief lid

15 aug 2010
    462
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat het al mag....tis bijna 12 uur!

HIEPERDEPIEP HOERAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!
    Bekijk bijlage 215559

5. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Jaaaa, Noah 1 jaar! Gefeliciteerd!

6. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    gefeliciteerd!!!!

7. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

@ Anmiri: gefeliciteerd met Noah!! Dat het maar een mooie dag mag worden die de herinneringen van een jaar geleden een klein beetje wegpoetst. Je grote knappe knul!

@ meet: hier is helemaal prima! Wat mij betreft kunnen we het ook zo doen dat we vanaf 10u afspreken. Als je er dan om 10u bent, om half 11 of om 11u, maakt dan niet zoveel uit. Iedereen waait gewoon binnen wanneer ze willen. Is dat een idee?
    Dan zal ik met manlief zorgen voor een lunch. Zullen we afspreken dat iedereen voor de kids zelf eten meeneemt als er iets bijzonders nodig is? Ik heb wel wat brood (meestal fijn volkoren) en beleg en ook wel fruit in huis, maar als je iets speciaals nodig hebt voor ze, graag zelf meenemen, want anders kan ik het niet meer overzien met 11 baby's, hahaha :) Ik kan evt. twee campingbedjes regelen indien nodig.

@ Maryloes: goed bezig met je gewicht! en ook prettig dat er iets meer privacy in zicht is aan het einde van de maand, het lijkt me dat het er best inhakt om iemand extra in huis te hebben die eigenlijk niet hoort bij je gezin. Wel fijn dat ze er allebei relatief positief in staan.
    Leuk dat het met Milan zo goed gaat nu, waar maakt de juf zich nog zorgen over dan?

Balen dat je man weer weggaat zondag :(

@ natas: fijn dat je wat meer slaap hebt meegepikt, daar knapt een mens van op ;) Hopelijk knapt D. uit zichzelf weer lekker op.

@ banaantje: met recht een supersprong, die Caitlin gemaakt heeft! Dan zijn ze vaak jengelig, op die dagen. Maakt je thuisblijfdag weer helemaal goed :D

@ mrs hair: succes!! Je hebt je vast goed genoeg voorbereid, zet m op!

@ eeka: Sanne gaat ook goed, leuk hoor!

@ pollewopke: hoe is het eigenlijk bij jullie? Alles goed? En op je werk, al een beetje gewend aan de nieuwe situatie?

@ hier: vanmorgen naar CB geweest, B. 4 cm en bijna een kilo gegroeid (zal zo het lijstje even zoeken), verder natuurlijk weer gedoe met die stomme arts... Tis altijd zo fijn als mensen lekker begripvol reageren en niet oordelen over hoe je de dingen doet ;):(... *zeikwijf* (sorry, ben niet gauw grof, maar dit kan ik slecht hebben).

Laathetlos...laathetlos...laathetlos...laathetlos...

8. MamaMarije

LIJSTJE
    Noah, 17-01-2011,
    Roan, 02-04-2011, 9390 gram - 76.5 cm [op 11-01-2012]
    Liesbeth, 03-04-2011, 9730 gram - 72,7 cm [op 09-01-2012]
    Quinten, 03-04-2011, 7270 gram - 70 cm (op 01-12-2011)
    Caitlin, 06-04-2011, 7200 gram - 68,5 cm [op 04-11-11]
    Nina, 12-04-2011, 9000 gram - 74 cm ( op 11-01-2012 )
    Benjamin, 17-04-2011, 9380 gram - 71 cm (op 17-01-2012
    Lieke, 25-04-2011, 8465 gram - 70 cm [op 23-11-11]
    Emma, 27-04-2011, 9520 gram - 72 cm [op 10-01-2012]
    Sanne, 30-04-2011, 8340 gram - 69 cm [op 10-11-11]
    Zoontje Kipkip,01-05-2011, 8220 gram - 69,5 cm

Ik ben even zo vrij geweest om een aantal namen eruit te halen en Noah nog even toe te voegen, mocht je zijn gegevens ook in willen vullen, anmiri. Niet verplicht natuurlijk!!

9. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    LIJSTJE
    Noah, 17-01-2011,
    Roan, 02-04-2011, 9390 gram - 76.5 cm [op 11-01-2012]
    Liesbeth, 03-04-2011, 9730 gram - 72,7 cm [op 09-01-2012]
    Quinten, 03-04-2011, 7270 gram - 70 cm (op 01-12-2011)
    Caitlin, 06-04-2011, 7200 gram - 68,5 cm [op 04-11-11]
    Nina, 12-04-2011, 9000 gram - 74 cm ( op 11-01-2012 )
    Benjamin, 17-04-2011, 9380 gram - 71 cm (op 17-01-2012
    Lieke, 25-04-2011, 8465 gram - 70 cm [op 23-11-11]
    Emma, 27-04-2011, 9520 gram - 72 cm [op 10-01-2012]
    Sanne, 30-04-2011, 8340 gram - 69 cm [op 10-11-11]
    Zoontje Kipkip,01-05-2011, 8680 gram - 71,5 cm (op 05-12)

Was een verouderd lijstje, heb het even aangepast. Benjamin goed gegroeid zeg. Wat vreemd he, die geboortedatum van Noah zo in het lijstje? Besef je weer even hoe vroeg die wel niet geboren is.

10. Maryloes

@mamamarije, wat voor gedoe had je dan bij het cb? Jullie mannetje doet het toch harstikke goed?

@meet, vanaf 10.00 uur klinkt goed! Wil ook best wat meenemen voor de lunch hoor, is dat een idee? Spullen voor Nina neem ik uiteraard gewoon mee, heb een tentje voor het slapen dus voor mij niks nodig!

@Milan, zijn juf is gewoon een enorm schijtwijf. Sorry, dat ik het zo zeg, maar het is echt niet te geloven dat zij al 35 jaar voor de klas staat. Ze is gewoon echt niet geschikt als kleuterjuf. En dat zeg ik echt niet alleen, omdat het om mijn kind gaat. Ik bedoel, ik snap best dat je wat je eigen kind betreft misschien een blinde vlek hebt.......wij zien ook echt wel dat Milan nog veel te leren heeft, maar hallo, hij is pas 5, mag hij ook gewoon kleuter zijn?

Hij loopt dus achter op sociaal-emotioneel gebied, is vanuit de school geobserveerd en daar is uitgekomen dat hij met sommige dingen bijzonder gedrag vertoond. Nu zijn we op eigen initiatief - omdat die observatie zo lang op zich liet wachten en we eigenlijk wel aan de slag wilden - op zoek gegaan naar een psycho-therapeut die hem dmv speltherapie wat handvaten aan kan raken. Daar is hij dus vorige week voor de 3e keer geweest en toen gaf zij aan dat er eigenlijk niks mis met hem is.

Hartstikke fijn natuurlijk, maar dan kom je vervolgens weer op school. Had vanmorgen manlief furieus aan de telefoon. Hij had Milan weggebracht en had de juf aangegeven, dat er nu echt wat moest gebeuren/veranderen, want het ging nog steeds niet en misschien nog wel slechter?? Voor de vakantie hebben we om tafel gezeten en nu zitten we net weer in de 2e week na de vakantie, dus wat verwacht ze? We hebben allebei een beetje het gevoel dat wat Milan ook doet, hij het sowieso niet goed kan doen.

En toevallig ben ik er voor de vakantie achter gekomen, dat er nog 3 andere kinderen uit Milan zn klas bij die therapeut lopen. Sprak laatst 1 moeder en die kan de juf ook wel schieten. 4 kinderen uit 1 klas, ik weet niet hoor. Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het grotendeels aan de juf ligt.......

Maar goed, wat nu? Een gesprek aanvragen met de juf en bovenstaand aangeven. Of toch hogerop zoeken en een gesprek met de directeur aanvragen?

Sorry voor het lange verhaal, maar dit is dus wat er op het moment speelt........

11. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Mamamarije, ik denk dat ik er dan zo rond 10 uur ben. Zoontje slaapt wel in de auto, dus tegen de tijd dat we er zijn kan die wel even wakker blijven. Pb je tegen die tijd even het adres? Wat was er vanochtend dan met die arts?

Zo even kijken bij de psz, ben benieuwd. Heel erg, maar vanochtend om half 10 was ik het al weer zat. Ze heeft een kwartier krijsend voor de deur gezeten met jas en schoenen aan omdat ze naar buiten wilde (de ipad bij papa halen ;)). Terwijl ik zoonlief net op bed had gelegd. Het lijkt me voor haar ook leuker als ze naar de psz kan, misschien wel 2 ochtenden (is mijn schoonmoeder woensdagochtend ook een beetje ontlast).

12. MamaMarije

@ maryloes: jeetje, wat een verhaal! is er op school geen vertrouwenspersoon waar je terecht kunt met je verhaal? En die je dan ook kan vertellen wat eventuele wegen zijn? Ik zou ook eens polsen idd bij de andere ouders en desnoods eens bij elkaar gaan zitten om uitgebreid te bespreken wat jullie ervaringen zijn. Als deze juf dan echt niet functioneert, heb je iig wat meer om op terug te vallen qua argumentatie.
    Kan ze dan ook echt concreet aangeven wat er niet gaat? Of blijft ze altijd 'vaag'? 'Het gaat niet goed' is ook wel makkelijk gezegd. Misschien anders eens een overleg stimuleren tussen de speltherapeut en de juf of een observatie door de speltherapeut op school?
    (ik roep maar wat hoor, weet helemaal niet of dat allemaal kan :) probeer met je mee te denken)...

Dat moet voor Milan ook echt niet leuk zijn op deze manier!

@ kipkip: groot gelijk dat je bij de PSZ gaat kijken! Misschien is je meisje ook gewoon wel toe aan een andere omgeving met veel stimulans en regelmaat. Het doet Lucas iig erg goed, zitten in de kring, luisteren naar de juf, leren spelen met andere kinderen. Samen eten, samen drinken, samen naar buiten...
    Ik weet alleen niet of het hem ook minder dwars maakt ;)

Misschien krijgt je dochter bij opa/oma ook niet meer zo veel stimulans?

@ hier: ik had gedoe met dat mens over dat we de box eruit hadden gegooid, vond ze onverantwoord en over dat wel toch wel het hele huis moeten bekleden met schuimrubber (oké, ik chargeer ;)), omdat Benjamin zo vaak valt. Ja, hij zit onder de blauwe plekken, dat klopt, maar last time I checked, was vastbinden nog geen optie!
    In alles wat ze doet/zegt, druipt afkeuring gewoon van haar gezicht...
    Oja... en ze was nog snotverkouden ook (lekker hoesten en niezen), dus ik heb binnenkort weer zieke kids ;)

13. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Ze gaat al wel 2 dagen naar het kdv, daar doen ze ook veel vergelijkende dingen zoals op de psz maar vraag me af of ook nog de psz niet te veel verschillende indrukken zijn.

14. MamaMarije

Ik denk dat je daar alleen maar achter komt door het uit te proberen. Je merkt het snel genoeg als het echt teveel is voor haar en dan kun je er altijd weer mee stoppen.
    Is er een wachttijd? Anders zou je ook kunnen proberen af te spreken of je haar een paar keer mag brengen om te kijken of het iets is?

15. Maryloes

@mamamarije, bedankt voor het meedenken. Gelukkig heeft Milan er weinig tot geen last van. Hij gaat nog steeds met veel plezier naar school. Als dat niet zo was geweest, dan hadden we natuurlijk allang actie ondernomen.

Ze kan op zich wel voorbeelden geven hoor. Voorbeeldje: Als Milan heeft bedacht om op de computer te gaan werken en dit kan niet, omdat er al een ander kindje werkt, kan hij dit moeilijk loslaten. Hij gaat dan wel iets anders doen, maar houdt met een schuin oog steeds de computer in de gaten. Ander voorbeeld, op het schoolplein speelt hij graag de baas dmv bepalen wat er gespeeld wordt. Dit wordt natuurlijk niet altijd geaccepteerd door de andere kinderen en dat vindt Milan dan weer lastig. Ook vindt hij het moeilijk om te vragen of hij mee mag spelen, vraagt het dan vervolgens niet, maar gaat gewoon meedoen, wat natuurlijk beetje vreemd is. Als het anders gaat dan bedacht vindt hij het lastig om hier over te praten en heeft hij de neiging om een duw te geven. Milan is groot ( net zo groot als een 7/8 jarige ), dus die duw komt wel aan. Vervolgens moet hij sorry zeggen en dat doet hij dan ook, maar de juf heeft dan het idee dat hij het zegt, omdat dit nu eenmaal van hem wordt verwacht, maar dat hij niet weet waarom.

Blijkbaar vertoont hij hierin afwijkend gedrag. En dat klopt denk ik ook wel hoor, ik bedoel, wij zien ook dat Milan nog een heleboel moet leren. Maar zo gek of raar is het nu ook weer allemaal niet.

Mijn schoonmoeder is 40 jaar kleuterjuf geweest en zei zegt ook, dat zij in al die jaren echt wel veel "ergere" gevallen heeft gezien. Als de juf vervolgens zegt dat ze dit in al die jaren nog nooit heeft gezien, tja, wat moet je dan.

Daarbij denk ik dan, zolang Milan zo'n beetje iedere dag een speelafspraak heeft, in de straat een boel vriendjes heeft en jongens van 8/9 aanbellen om te vragen of hij komt voetballen, dan moet het toch ergens wel goed zitten? Als hij echt niet te pruimen is, wil er toch ook niemand met hem spelen?

Ook kunnen we hem rustig mee op bezoek nemen, geeft hij keurig een hand en breekt de boel niet af. Als de juf dan al meteen in het eerste gesprek adhd oid oppert en vraagt: "hij is zeker wel vroeg wakker" en "als jullie ergens naar toe gaan, moet je hem zeker wel voorbereiden". Blijkbaar zijn dat kernmerken van adhd, maar dan gaan bij mij de nekharen overeind staan. Ten eerste zijn beide niet van toepassing en daarbij, zij kan dat natuurlijk helemaal niet beoordelen. Als het zo is, prima hoor, maar dan zal dat wel uit een test naar voren komen. De psycho-therapeute heeft bij de intake ook aangegeven dat als ze dacht dat er iets zou zijn, ze dit zeker zou willen testen. Maar dat is volgens haar dus zeker niet het geval.

Het kan ook heel goed dat er verschil is tussen 1 op 1 ( thuis en speltherapie ) en gedrag in een groep. In maart start er bij ons een groepstherapie voor kinderen van 5-8 jaar. We denken er over hem hier voor op te geven. Maar eerst toch maar eens een gesprek aanvragen en idd even checken bij de andere ouders....

16. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    @ Maryloes : wat moet je met zo'n juf... Naar hoor. Vooral je eigen gezonde verstand gebruiken. Volgens mij kijken jullie heel eerlijk naar Milan. Ik zou inderdaad de ervaringen van de andere ouders inventariseren. Dan kan je altijd nog kijken wat je doet. Als dit je gevoel bevestigt dat het aan de juf ligt, kan je misschien samen met één van de ouders opnieuw het gesprek aangaan... En daarna misschien met directeur en juf samen...

17. MamaMarije

@ Maryloes: ik heb (nog) niet zoveel verstand van kleuters, maar het lijkt mij zo op het oog dat hij idd nog wel wat moet leren, maar om hem nou een 'moeilijk kind' ofzo te noemen... nee, dat zie ik er ook niet in. Ik krijg ook altijd pukkels als mensen meteen met een 'stickertje' komen, alsof dat wat oplost ;). Daarnaast: Lucas moeten we ook altijd voorbereiden op wat komen gaat, heeft ie dan meteen ADHD?
    Mijn moeder is ook juf, die zegt altijd dat ze gek wordt van al die 'diagnoses'.. Voor haar maakt het niet zoveel uit, je moet toch naar het kind kijken en ieder kind is anders...

Nouja... Zo te horen zit Milan zelf prima in zijn velletje en idd, zolang hij sociale contacten heeft, leert hij ook vanzelf wat sociaal geaccepteerd gedrag is en wat niet. Groepstherapie klinkt goed!
    Jullie zijn er denk ik heel reëel in. Krijgt Milan volgend jaar een andere juf? Misschien scheelt dat ook al wel wat ;)

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Jeetje Maryloes, wat een verhaal!
    Kan je niet vragen aan de therapeut of zij contact op wil nemen met de juf? Ik vind de juf persoonlijk ook wat voorbarig, omdat het natuurlijk ook een onderdeel van zijn karakter kan zijn.
    Ik denk wel dat het handig is om een gesprek aan te gaan en misschien wel met een onafhankelijk iemand erbij...misschien idd de directeur ofzo. Maar ik zou het er in ieder geval niet bij laten...lekker makkelijk om een kind meteen een label te geven ;)

@Meeting: Sorry meiden, maar dat gaat hem echt niet worden...om 10 uur te halen moet ik om 7.30 van huis! Volgende keer maar wat centraler :p

@Hier: Pff....hier ook een jengelige Emma...ze was om 4.30 wakker, weer gepoept! Gelukkig daarna wel gaan slapen. Daarna was ze om 6.15 wakker en had ze niet meer in het hoofd zomaar te slapen. Heb haar maar de fles gegeven en toen heeft ze nog 45 minuten geslapen.
    Om 8.30 hadden we een afspraak bij de HA voor haar oortjes, omdat ze daar steeds naar grijpt en in klauwt. Gelukkig niks aan de hand, maar kan een tik zijn als ze even niet lekker in haar vel zit. Moeten dus wel steeds haar handje wegtrekken en er geen aandacht aan geven.
    Tja en de rest van de ochtend is ze gewoon jengelig en hongerig. Heeft als een gek 1 hele banaan opgegeten! Ze keek die banaan gewoon uit mijn handen!

Ze probeert zich nu wel op te trekken aan de box spijlen, dus die zal binnenkort naar beneden moeten. Qua kruipen nog niks, ze heeft er geen zin in, wil zitten. Ze steekt wel echt haar handjes uit als ze opgetild wil worden.

Julia is nu naar de psz, een uur langer dan normaal. Ben heel benieuwd hoe het gaat. Normaal van 13.15 tot 15.15 en nu van 13 uur tot 16 uur.
    Daarna maar even boodschappen halen en dan kan ze tot het eten lekker op de bank Dora kijken ;)

19. MamaMarije

@ mamavanjuul: logisch hoor, dat je de meet dit keer laat schieten! Volgende keer komen we wat meer bij jou in de buurt!
    Sneu dat Emma zo ziekig is vandaag! Hier grijpen de jongens ook snel naar hun oren bij vermoeidheid, ziekig zijn, etc.

Zal vast goed gaan bij Juul op de PSZ. Gaat ze nu standaard een uur langer of is dat éénmalig?

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Het is nu standaard. Komt omdat onze psz nu onder wet kinderopvang valt. Ze hebben nu dus de tijden maar aangepast.

In de ochtend normaal van 8.45 tot 11 uur, nu van 8.30 tot 11.30

Komt mij wel beter uit ivm slaapjes van Emma ;)

Ja joh....7.30 in de auto...moet ik om 6.30 mijn bedje uit, Emma wakker maken ;)

Voelt mijn maag vandaag beter aan...ben ik ongesteld geworden :)
    Nog wel wat weeiig op de maag, maar ga morgen wel weer aan het werk.

We zullen vanavond eens aan de slag met de gastenlijst voor de bruiloft. Komt nu wel dichterbij. Nog 6 maanden....

Deel Deze Pagina