Examen, maar ik kan niet zwemmen:(

Discussie in 'De lounge' gestart door nazli21, 15 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik woon in antwerpen gemeente deurne. Heel er dichtbij. Mijn man kan me wel helpen, maar hij werkt heel erg lang, dus ik zie hem niet veel. Wel in het weekend, maar dan zijn de kids bij ons. We hebben geen andere familielid. Vriendin heb ik niet echt. Buurvrouw wel maar die kan hrlemaal
    Niet zwemmen hahahaha.

2. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik ben veel dikker en ik kan het ook dus dat maakt niet zoveel uit. Gauw een spoedcursus nemen! Even informeren bij de lokale zwemvereniging.

3. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik zal bij de buurtclubjes en andere verenigingen informeren.

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Bestaat er in belgië ook bijzondere bijstand bij de gemeente? Hier kun je met een minimuminkomen vaak een vergoeding krijgen (studiekosten) maar ook voor veel andere dingen. Ik zou eens nagaan waar je recht op hebt.

Zijn er medestudenten die willen helpen?
    Wat zegt de opleiding hierover?

Ik vind het een nogal heftige eis voor kleuterjuf. Hier PABO gedaan en geen zwemmen gehad...

5. kimv

kimv Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.055
    0
    0
    "te dik" zijn heeft helemaal niks te maken met het wel of niet kunnen zwemmen.

Heb je geen plas in de buurt waar je kunt (gratis) zwemmen en misschien wil een van je mede studentes het je wel leren.

Misschien zijn hier wel dames die in je buurt wonen.
    Of je moet een dagje naar het strand plannen in hoek van holland dan kan ik het je wel effe leren.

Alleen je conditie zul je toch zelf moeten doen. Maar ik neem aan dat het geen wedstrijdzwemmen is dus rustig 150 meter zwemmen moet echt wel te doen zijn.

Heel veel succes,
    groetjes kim

6. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

6 mrt 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Onder water zwemmen is inderdaad een techniek... Is wel handig als iemand in je omgeving dat kan uitleggen/ voordoen. Dat moeten ze bij een zwembad zo op kunnen lepelen... Als je dat eenmaal hebt dan volgt de rest vanzelf, denk ik...

En voor het drijven is het wel handig als je wat meer spekjes hebt. Dat is namelijk lichter dan water dus vet blijft drijven. Dat zou moeten helpen bij het baantjes zwemmen. (zeg ik die een BMI van net onder de 40 heeft en dol is op zwemmen, maar helaas in het mooie friesland woont want anders was ik zo naar je toe gekomen om je te helpen!)

Succes!

7. Triskele

Triskele Niet meer actief

ik neem aan dat dit niet uit de lucht is komen vallen, dit weet je toch al langer dan (dat je dit wilt doen? ) waarom heb je dan nooit geen zwemlessen genomen, lijkt mij zoiezo handig met kinderen, wat wil je doen als er een kind verzuipt en je onder moet duiken om hem te pakken (om maar wat op te noemen)

Eigenlijk vind ik dat zwemmen bij je basis hoort, dat hoor je gewoon goed te kunnen, ga je nooit zwemmen met je kids? Dan doe je dat toch ook?

Wat je gaat doen is elke dag tot die dag naar het zwembad (minimaal een uur) en oefenen als je dit echt graag wilt, gezond eten erbij zodat je meteen wat betere conditie krijgt (en meteen een gezonder lichaam) dan heb je alle vliegen in 1 klap.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    is er niet ergens een gratis strandje met ondiep water (hier is het bv afgezet bij 1.20 . Dat scheelt al.

Verder over het onderwater zwemmen: Om te oefenen moet je eerst góéd onder water kunnen komen. Dus een goede duik omlaag. Dit kun je oefenen door te proberen om op je handen te gaan staan onder water.
    Je overgewicht kan wel een reden zijn dat je minder goed onder water kan zwemmen- simpel weg omdat vet beter drijft dan spieren. En vrouwen hebben bv sowieso al meer (onderhuids)vet dan mannen, waardoor vrouwen beter drijven dan mannen in principe. Ook het brede bekken van een vrouw, zorgt ervoor dat vrouwen gemakkelijker drijven. Maar dat werkt hier dus even tegen je.

Maar aangezien je ook een minuut (belachelijk lang?) moet kunnen drijven- kan dat op dat punt dus wél in je voordeel werken.

Verder is het, als je moeilijk onderwater blijft, belangrijk dat je kracht uit je benen haalt. En dat is dus púúr oefenen oefenen oefenen en die spieren sterker maken. Dus ook gewoon meters maken, wat je toch moet doen.

Hier in Nederland, werken we veel met flexibeams. Die zijn ideaal om alleen met je benen te zwemmen, terwijl je leunt op de flexibeam. Juist door alleen met je benen te zwemmen, worden ze sterker. Ze kosten weinig, maar zijn een érg goed hulpmiddel om te oefenen (1 tot 5 euro).

9. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik weet dit sinds juli dat ik examen moet doen. En ik ben ook af en toe met mijn man in het weekend en de kids gegaan.. Maar met de kids kunnen we niet vrij zijn. Ik heb een paar keer onder water zwemmen met mijn man geprobeerd. Het lukt gewoon maar niet. Ik kom weer omhoog:(. Ik kan wel gewoon zwemmen hoor.. Ik zeg niet dat ik niet kan zwemmen. Maar ik kom niet verder dan 25 meter.

Drijven en springen lukt me wel.. Alleen 150 meter zwemmen en onderwater zwemmen. En ik weet dat ik moet oefenen. Ik heb ongeveer 10 dagen om te oefenen zonder kids dan he.

10. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Hahaha inderdaad ik ben breed en daaromkom ik weer snel onhoog.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    om je uithoudingsvermogen en conditie te trainen, helpt fietsen misschien ook wel een stuk? Is wel anders dan zwemmen maar je traint wél je beenspieren, die zo belangrijk zijn. Probeer gewoon eens dagelijks een half uur te fietsen, eventueel met kinderen, púúr voor je uithoudingsvermogen.

12. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Zo dik ben je toch niet? Je hoort mij niet zeggen dat 77 kg bij 1,58 weinig is hoor, want ik vond mijn 72 kg bij 1,56 ook te veel. Maar heel erg dik, nee. Gezet wellicht.
    Ik denk dat als je wat meer gaat bewegen dat het met die conditie wel goed komt hoor. En dat onder water zwemmen, ik zou eens vragen hoe belangrijk het is. De rest van het zwemmen kun je wel?

13. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik ben voor mijn lengte gewoon dik. en Ik schaam me dat ik (misschien) in mijn badpak samen met andere medestudenten examen moet afleggen..

150 meter is gewoon boven water in diep water. In ondiep water moet ik onder water zwemmen tussen 2 studenten die staan dan in het water.

14. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ja ik snap je hoor. Ik moet me ook altijd verwantwoorden als ik zeg dat ik af wil vallen. Succes met zwemmen in ieder geval!

15. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Helpt je beenspieren trainen nou echt? Dat zal ik ook maar eens doen..

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wil je niet ontmoedigen, maar heel eerlijk: in 10 dagen ga je waarschijnlijk echt niet van 25m tot 150m komen.. Misschien dat je op wilskracht nog een eind komt, maar in 10 dagen je zwemvermogen zo vergroten lijkt me moeilijk als je nu aangeeft gewoonweg echt niet verder dan die 25m te komen.
    Weet je zeker dat je niet verder komt dan die 25m? Want echt veel is dat natuurlijk niet.. En jè uithoudingsvermogen verzesvoudigen in deze korte tijd.. Pfoe! Met een redelijke schoolslag zou je toch echt wel iets verder moeten komen dan dat en een beetje doorzettingsvermogen sleept je dan wel door de resterende baantjes.

Maar misschien denk ik te makkelijk als zwemmer en ex-zwemjuf :)
    Zou proberen vanaf nu zoveel mogelijk te oefenen, vooral het onderwater blijven is een kwestie van handigheid. En wat extra uithoudingsvermogen kan zeker geen kwaad, waarbij fietsen of flink wandelen ook een steentje bij kan dragen (al blijft zwemmen iets aparts.. Kon zelf bijv met gemak een paar km zwemmen, maar pittig fietsen of rennen: nee echt niet leek wel of ik dan totaal geen conditie had haha).

Hopelijk is er iemand bereid je een handje te helpen en weet je het examen toch te halen komende maand.

17. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Heb jij ooit zwemles gehad? Met welke zwemslag kun jij 25 meter zwemmen?

Voor het onderwater zwemmen heb ik wel een tip (als ex-zwemjuf) en dat is uitademen voordat jij onder water gaat zwemmen en zo diep mogelijk naar beneden uiken. Lichaamsvet en lucht kunnen het onder water zwemmen belemmeren.

18. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik zou alleen wel al nu gaan trainen met zwemmen of met iets anders voor je conditie. Wan je conditie is echt niet in 10 dagen zo goed, als je pas 1 september gaat beginnen.

19. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    heb 10 jaar geleden opleiding onderwijzer lager onderwijs gedaan in gent.
    Toen kon je (niet moest) in september ook een zwemexamen doen om te tonen dat je het kon en dan moest je de lessen niet meer volgen tijdens het schooljaar (je was vrijgesteld).
    Is het niet eerder zo iets.
    Ze kunnen niet verwachten dat je dit (zwemmen en redden) als voorkennis hebt, daarom krijg je lessen zwemmen tijdens het jaar.
    Ik denk dat het eerder dit gaat zijn (dus om vrijstelling te krijgen ipv direct een echt examen)

20. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik heb in september gelijk mijn 1ste examen en als ik niet slaag in juni herkansing.. Ze zeiden tijdens Het inschrijving dat ik dicteetoetsen en zwemexamen moest afleggen.. Ik zie het wel als ik 1ste niet haal ga ik wel herkansing en tot die tijd zwemlessen volgen.. Het telt wel mee..

Deel Deze Pagina