Mijn dochter heeft als schooladvies basis gekregen. Ze heeft er nu bijna 1 jaar brugklas basis/kader opzitten (nog een toetsweek te gaan) en dat heeft ze boven verwachting goed gedaan! Ze werkt er wel hard voor maar ze staat een 7.7 gemiddeld en de norm is 7.5 voor naar kader te kunnen. Nu wil ze heel graag naar vmbo kader. De mentor zegt dat ze vooral niet te veel moet willen en of ze dit wel vol kan houden. Ik vroeg of ze ook nog altijd terug kan naar basis als het na de tweede toch niet haalbaar lijkt, maar dit ging niet. Tegen een klasgenootje had ze gezegd dat het wel zeker kan... De mentor zegt dat ze beter nu nog 3 jaar basis kan doen en na haar examen nog een jaar kader. Maar nu mijn vraag, is kader zoveel moeilijker dan basis?
Het gat tussen basis en kader is wel behoorlijk groot, verschil tussen kader en tl is veel kleiner. Maar het lijkt me raar dat je na klas 2 niet nog terug kan naar klas 3.
Ik las in het boek 'Hallo witte scholen' van Anousha Nzume dat kinderen die hoog scoren bij vmbo-t gemiddeld scoren bij VWO. Ze had er ook een mooi plaatje bij van OESO-onderzoek en daaruit haal ik dat dit ook geldt voor vmbo-b en vmbo-kader. Je dochter haalt nu heel goede cijfers. Ze werkt hard en ze is gemotiveerd. Op basis van jouw verhaal is er geen enkele reden waarom ze niet vmbo-kader zou kunnen halen.
Ik ken meerdere kinderen die na de brugklas basis naar de tweede kader zijn gegaan. De klassen zijn groter bij kader en basis is meer praktijkgericht. Het niveauverschil vonden ze verder niet groot.
Op de school van mijn oudste gaven ze aan het verschil tussen basis en kader groter is dan tussen kader en TL. Bij economie hebben wij gezien waar dat verschil in zit. Bij basis worden de formules stap voor stap uitgelegd, terwijl bij kader wel wordt uitgelegd welke je moet gebruiken, maar niet stap voor stap. Je moet zelf al wat vlugger inzicht hebben namelijk. Het praktijkgedeelte is exact gelijk. Dat is alleen bij TL minder.
Ze werkt dus al hard en scoort maar 0,2 punten hoger dan die 7,5. Nu heb je een kind wat met hard werken mooie succeservaringen heeft. Straks moet ze misschien nog harder werken voor minder succeservaringen. Ik zou dan kiezen om basis aan te houden, en later eventueel doorstromen naar kader. Er zijn meerdere wegen naar Rome. De snelste weg is niet altijd de beste weg.
Jouw dochter wil heel graag naar vmbo kader en heeft er ook de cijfers voor. Gewoon proberen. Laat je dochter merken dat je er vertrouwen in hebt. Afstromen kan altijd weer. Hier van vmbo kader naar een bachelor en master rechten. Vmbo allemaal zessen. Cijfers zeggen niet alles.
Ik zou ook echt luisteren naar wat je dochter wil! Als zei het graag wil, en de cijfers zijn er goed voor (genoeg) gun haar dan die kans!
Laat de keuze bij je kind, onze dochter zat in het eerste jaar in een basis/kader klas en had zulke goede cijfers dat ze naar stream 2 mocht. School heeft dit als eerste met haar besproken van wat wil je? Onze dochter wilde het graag proberen want ze vond het saai. Nu is ze bijna klaar met het 2de jaar en ze doet het super goed!
Dat plaatje gaat volgens mij alleen over wiskunde. (Nu is er wel een vergelijkbaar plaatje voor leesvaardigheid. En overigens ook voor IQ - in ieder geval m.b.t. één toets. Absoluut interessant en in bepaalde opzichten zeker ook relevant, maar aan de andere kant zegt het voor een individu natuurlijk niet per sé veel. Want geldt wat voor het ene vak geldt voor alle vakken en geldt het ook voor andere zaken, die net zoveel invloed hebben? Enz.) Ik zou vooral afgaan op hoe het nu op school gaat, hoe hard ze daar (ook buiten school) voor moet werken én wat ze zelf wil. Daarnaast zou ik ook rekening houden met haar persoonlijkheid/karakter. Voor sommige kinderen is het heel fijn om (soms eindelijk...) succeservaringen te hebben en ook eens één van de beste leerlingen te zijn ed. Voor andere kinderen is het belang daarvan minder groot of weegt het niet op tegen andere belangen. Als ze nu met hard werken, maar ook nog ruimte voor andere dingen ed, goede resultaten behaald, ze zelf graag kader wil doen en jullie denken dat ze dat ook in andere opzichten aan kan, dan zou ik het gewoon proberen, geloof ik. Misschien op school dan nog bij de afdelingsleider navragen hoe het zit met na 2 vmbo-k door naar vmbo-b (en zelf ook bedenken hoe je dochter dat op zou pakken mocht dat nodig blijken te zijn) - en als dat geen optie zou zijn, ook navragen wat doen ze dan met kinderen die niet overgaan in 2 vmbo-k?
Ja klopt hoor, maar vond het wel een eye-opener. In mijn tweede alinea zeg ik eigenlijk hetzelfde als jij in de jouwe
Absoluut proberen. Ze heeft zoveel meer mogelijkheden voor de toekomst met kader. Komt in aanraking met andere kinderen en kan gewoon veel meer. Ik.zou het Absoluut proberen en laten zien dat jullie vertrouwen in haar hebben.
In aanraking met andere kinderen... Daarnaast weet ik niet hoeveel ervaring je zelf met het vmbo hebt, maar bij de meeste opleidingen (er zijn een paar uitzonderingen) maakt basis of kader niet zo vreselijk veel uit. Je start na basis in niveau 2, maar na 2 jaar stroom je dan in het tweede jaar van niveau 3 in. Dus dat scheelt 1 jaar! op een mensenleven dus.
Bedankt voor al jullie reacties! Vrijdag begint de toetsweek en als ze zo blijft staan, dan gaat ze gewoon naar kader. Ze heeft ook (meeste) goed en voldoendes voor gedrag en werkhouding dus ik heb er zeker wel vertrouwen in. Maar omdat de mentor er bij het vorige gesprek zei dat ze er eigenlijk "hard" voor moet werken en dat ze dat niet moet willen en dat kader zoveel moeilijker zal zijn.. Ik denk dat het komt doordat ze niet zo'n goede start had, in de eerste periode wist ze niet zo goed hoe te leren enz, toen heb ik haar wat geholpen, uitgelegd hoe ze het beste kan leren, overhoren en sindsdien gaat het heel goed! 1 juli heeft ze nog een telefonisch gesprek met de mentor en dan wordt het beslist.