exceem en droge huid

Discussion in 'Baby en dreumes' started by christina, Apr 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. christina

christina Niet meer actief

mijn zoontje nu 4 mnd heeft exceem en droge huid over zijn hele lichaam.

ben al bij de ha geweest en heb hormoonzalf gekregen, maar ben er geen voorstander van. Tevens smeer ik me rot met vaseline lanette creme, gebruik neutral wasmiddel en de babylijn v an neutral. wie heeft er nog meer tips? hij heeft zo'n jeuk!!! morgen weer naar de HA.

2. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Ik lees mee!

Hier ook, ze heeft alleen niet zo vreselijk jeuk, jeukt zo nu en dan aan haar bolletje (achterhoofd) en aan haar buikje! Maar ik ben ten einde raad, want vind het wel zielig!
    Hormoonzalf begin ik (nog) niet aan!

3. ssanne

ssanne Lid

Dec 28, 2008
    46
    0
    0
    ik heb het ook allemaal meegemaakt, nu 10 maanden later en eindelijk we zijn ervan af!!
    met name de jeuk was echt een drama hier. Na bijna alles te hebben geprobeert ben ik eindelijk door mijn HA doorverwezen naar de kinderpoli. na de eerste afspraak heb ik een hormoonzalf gekregen (miconazolnitraat/hydrocortison) wat ik 2x daags moet smeren en na een maand afbouwen, en Cetomacrogol cremé 2% vaseline om de huid vet te houden. Na 2 dagen was het opeens weg! Na 10 maanden heb ik eindelijk een gelukkig kindje :)
    Ik heb echt alle zalfjes gehad en de vaseline lanette creme maakte het alleen erger hier.
    ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

groetjes

4. Nataly

Nataly Actief lid

Jul 4, 2006
    409
    0
    0
    Hengelo (ov)
    Hai,

Mijn zoontje heeft ook eczeem en ik loop met hem bij een dermatoloog in het ziekenhuis. Daar zeggen ze dat hij het misschien wel zijn hele leven houd. Ik heb een informatieboek gekregen over eczeem. Daar staat heel veel in over eczeem en hoe je het het beste kunt behandelen want genezen is erg moeilijk.
    Ook ik heb een hormoonzalf gekregen en een basiszalf (alleen lanette geen vasiline). Ik moet de hormoonzalf smeren als hij eczeem heeft en doe dan aan zijn handjes sokjes tegen het krabben. Ik moet zeggen dat het eczeem dan echt binnen twee dagen weg is. Dan stop ik met de hormoonzalf en blijf de lanette smeren.
    Ik heb mer er al bij neergelegd dat ik dit misschien zijn hele leven moet doen. Ik hou het allemaal goed in de gaten want die jeuk is echt heel erg.

Misschien dat jij je ook kunt laten doorverwijzen naar een dermatoloog al is het alleen al voor de informatie die ze je daar kunnen geven want dat helpt echt. Succes!

Veel liefs
    Nataly

5. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    3,914
    0
    0
    ergens in het gezell
    Hier nog een baby met eczeem.
    Ik heb ook hormoonzalf gekregen en heb deze maar 2 dagen gebruikt. Toen werd het minder en ben ik er mee gestopt.
    Het komt nu af en toe wel nog opzetten.
    Ik smeer de creme van neutral en voor de jeuk gebruik ik badolie jeukstillend van balneum (voor baby's).

6. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

Jan 15, 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    ik heb het nooit zo erg gehad en ik weet niet of het helpt maar bij ons was het werkelijk een wondermiddel tegen eczeem, schimmels en andere uitslag; Zemelenbadje!

gewoon het bad vol laten lopen en bij de etos of kruidvat dus zemelenbadje halen en er wat van in het badje gooien! het was de volgende dag verdwenen.

of het echt helpt bij zulke extreme gevallen weet ik niet, maar proberen schaad niets toch? en misschien helpt het toch een klein beetje dan is het ook goed toch?

succes!

7. Balletje

Balletje Lid

Nov 3, 2007
    5
    0
    0
    Hallo,

Ik heb ook een zoontje die vanaf de geboorte een extreem droge huid had. Ik heb echt van alles geprobeerd Vaseline, creme van Balneum, cetomacrogol, olie etc. Alles leek te helpen maar na een paar dagen toch weer net zo droog. Uiteindelijk is het exceem geworden. Als hij echt last ervan heeft ( dus jeuk) dan gebruik de hormoonzalf heel dun en de volgende dag is het weg. Nu gebruik ik Lipikar van Roche Posay is speciaal voor baby's en kinderen met extreem droge huid en gevoelig voor exceem. Wat bij ons heel goed helpt s het zemelenbadje van de DA. Hij gaat maar 2 x per week in bad niet te warm en dat doe ik er in. Sinds ik zemelenbadje gebruik vind ik zn huid veel minder droog.
    De huisarts heeft mij op het hart gedrukt dat hormoonzalf niet schadelijk is. Dt wordt 't pas als je elke dag een baby van top tot teen in moet smeren. Nou succes

8. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Even een vraagje hoor, maar hebben jullie baby's dan ook zo'n last van berg? Dit is naast haar extreem droge huid ook echt iets hardnekkigs.. Alles wat ik probeer al ruim 3 maanden lang heeft geen nut!
    Lijkt mij wel logisch als het bij die droge huid hoort, het zijn immers ook droge schilfers op haar bolletje! (soms van die hele dikke gele berg... yak)

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nou hier dachten we dus dat ie eczeem had in zijn gezicht. Vaseline maakte dat alleen maar erger. Kort daarop kreeg ie ook droge plekken over zijn hele lichaam en ik dacht dus dat ik die vaseline beter niet kon smeren. Nu blijken die plekken op zijn lijf iets anders te zijn want sinds ik toch maar die vaseline ben gaan uitproberen, is het weg! En de vlekken in zijn gezicht gaan ook weg door consequent met sudocrem te smeren (droogt de plekken uit). Ik betwijfel dus of het wel eczeem is, maar gewoon irritatie van zijn tranende ogen.

10. Almi

Almi Actief lid

Mar 30, 2008
    356
    0
    0
    Gelderland
    Ik heb gisteren een tip gehoord van mijn broer. Als je je kindje voor de 7e of 8e maand een keer koolvis te eten geeft (gewoon door normale eten heen) dan heeft het kindje later 25% minder kans op eczeem. Daar schijnt onderzoek naar gedaan te zijn. Ook een vogel in huis nemen schijnt erg goed te helpen, maar dat moet je natuurlijk maar willen. :D

Een stukje van de site (http://www.allergieplatform.nl)

Kinderen die tijdens de eerste negen levensmaanden vis eten, hebben een kwart minder kans op eczeem dan kinderen die geen vis aten, zeggen Zweedse wetenschappers (Archives of Disease in Childhood). Het maakt geen verschil uit of het om vette of magere vis gaat...
    Volgens de onderzoekers hebben baby’s die opgroeien in een huis waar vogels worden gehouden, tot 65% minder kans om eczeem te krijgen.

Voor de kids die het al hebben: www.vmce.nl

Succes en sterkte ermee!

11. Bri

Bri Niet meer actief

Wel eczeem, geen berg hier.
    Als de eczeem erg wordt, smeren wij gedurende maximaal 2 weken 1 keer per dag hormoonzalf (heel dun, vooral bij huidplooien DUN smeren). Als het dan nog niet over is, om de dag. Heb ik nog niet meegemaakt; binnen 2 weken was het steeds bijna weg.
    Als het moet, dan moet het, is mijn devies met hormoonzalf. Vorige keer heeft ukkie zich helemaal tot bloedens toe gekrabt omdat hij zo'n last van de eczeem had; dat vond ik een ergere kwaal dan de kans op bijwerkingen, die bij kortdurend gebruik niet zo heel groot is.

Verder smeren wij iedere avond heel flink in met vaseline/paraffine. Dat is echt vetter dan vet (en ook stukken vetter dan lanette, vaseline of cetomacrodinges). Romper met lange mouwen en een pyjamabroekje aan voor de nacht. Deze meerdere nachten achter elkaar gebruiken om in te slapen: de kleding wordt dan ook vet wat erg lekker is voor de huid. Als je hier een recept voor hebt, wordt het vergoed (maar ook zonder recept kun je het bij de apotheek krijgen).

Vooral niet allemaal verschillende middelen naast elkaar gebruiken; dat belast de huid meer dan steeds hetzelfde product. 2 of max 3 keer per week in bad; niet te warm en niet te lang. Jammer voor ukkie; hij vindt douchen heerlijk en het kan hem niet lang genoeg duren. Goed droogdeppen, niet wrijven met de handdoek.
    Ik spoel de was meestal nog een keer na, dan weet ik zeker dat alle wasmiddel eruit is voor ik het hem weer aantrek.

12. christina

Bedankt voor jullie reacties.

Het zemelenbadje ga ik zeker proberen! Ga morgen ns even naar het kruitvat.

Morgen ochtend kan ik bij de HA terecht, kijken wat ze zegt. Ze vond het in ieder geval nog te vroeg voor een bezoek aan de dermatoloog.
    @ Lola82
    Nog een tip van mij voor Lola82; mijn zoontje had ook erge berg, vanalles geprobeerd en voor ons was het ei van Columbus de huidolie van Neutral. Ik was al een paardagen met zwitzal rijke olie aan het smeren, maar zijn hoofdhuid bleef rood en onrustig, dus vandaar de Neutral, nu ziet zijn hoofdhuid er rustig uit. Ik smeer dit lekker vet op zijn bolletje voor ieder slaapje en met een week is het zo goed als verdwenen. Verder goed borselen en eventueel de velletjes eraf schrapen met een stukje karton, vb een anzichtkaart. Verder gebruik ik shampoo van Neutral en was ik 2 keer pw zijn haartjes.
    Verder doe ik hem sokken aan tegen het krabben en op de kapotte plekjes smeer ik sudocreme. Gisteren nog een tip gekregen ipv sokken een te grote pjama aan doen met veel te lange mouwen en dan de mouwen dichtmaken met een veiligheidsspeld aan de binnenkant. (deed mijn tante altijd, al haar kinderen hebben exceem gehad!)

13. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Ik was ook anti-hormoonzalf, maar had uiteindelijk geen keus dan het te gebruiken voor mijn dochtertje. De kunst is alleen om het goed te gebruiken!
    Vraag de huisarts om een goed smeerschema waarin je start met bijvoorbeeld een paar dagen 's ochtends en 's avonds smeren en dit daarna langzaam afbouwt. Vraag ook om een vettende hormoonzalf.

Wij hebben lange tijd staan klooien met hormoonzalf. Want het vervelende is dat als je abrupt stopt het eczeem drie keer zo hard terug kan komen. Na het smeerschema met vettende hormoonzalf hebben we het nog maar heeeel af en toe moeten gebruiken.
    Ik raad het je dus echt aan om wel te gebruiken, maar vraag daarbij om een goede handleiding!

Verder als tip. Je kindje echt niet vaker als 2 keer per week in bad doen. Water op de huid is funest voor een eczeemhuidje. Mijn dochtertje kan nu door omstandigheden al twee weken niet in bad. Nou, haar huid is nog nooit zo mooi geweest :rolleyes: . Jammer is dat, want die baddermomentjes vind ik zelf altijd zo prettig met haar.

Wens je veel succes bij de huisarts morgen!

14. marr

marr Actief lid

Mar 19, 2008
    184
    0
    0
    hoi, een goeie creme is die van la roch posay de lipikar baume, 2 x per dag mee insmeren het werkt echt!! het wordt door sommige dermatologen al geadviseerd, het is alleen te koop bij apotheek, er is ook badolie en douchegel van, dit is allemaal zonder parfum en conserveermiddelen, ik werk in een apotheek, en iedereen die we een proeftubetje meegeven komt terug om een grote tube te halen.
    Ook zijn er producten van Seaderm, dit zijn producten uit de dode zee, wordt ook heel goed verdragen, ook verkrijgbaar bij de apotheek.

succes

15. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    @ Christina: dank je voor de tip , die ga ik zeker uitproberen! Ik heb nu rooibos-shampoo voor babý's, maar daar lijkt het alleen maar erger van te worden, omdat je consequent moet blijven badderen en harenwasssen, maar vanwege haar drogehuid/eczeem kan ze niet vaak in bad! hahaha! Handig zeg, dus ik ga maar met neutral aan de slag!

16. christina

bij de ha geweest. ha zegt dat we toch maar moeten smeren met hydrokortison, 2 maal pd dun smeren en dan kan het geen kwaad. dus daar vertrouwen we dan maar op, je kindje zo zien lijden van de jeuk is ook niets. het wordt pas gevaarlijk als je per dag een dikke laag erop smeert. nu moeten we over 2 weken terugkomen. als t dan niet beter is dan gaan we naar de voeding kijken maar de ha zegt dat ie er over heen moet groeien er is geen geneesmiddel tegen net als astma. dus we zullen zien.

nog even een bvraag over de zemelen. zijn het echte zemelen of zit t vloeibaar in een flesje? en hoeveel gebruik je ervan???

17. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

Mar 5, 2008
    1,492
    0
    0
    hier ook , mijn dochtertje vna 6 maand heeft ook een soort van exceem..en lichte berg op haar hoofdje,
    de eerste 3 maand had ze nergens last van ,totdat het op viel dat ze zovaak krabte aan de zijkant van haar hoofdje en toen is het erger geworden , krabte haar wangen kapot ..
    ben toen naar de HA geweest , eerst kreeg ik een zalf mee met 50 % vaseline erin..maar dat hielp niet na gebruik van 4 week , heb toen een hormonencreme gekregen , 2 x daags dun smeren .. maar het gekke is , dan is het helemaal weg en 2 dagen later is het er ook weer..
    gebruik het nu 2.5 week maar het is nog niet weg...!
    gebruik het nog tot 4 week en dan maar weer heen, dan moeten ze maar door verwijzen naar het ziekenhuis..
    vindt het zo zielig...

18. NB1980

NB1980 Actief lid

Jun 24, 2008
    247
    0
    0
    Hoi, mijn zoontje heeft sinds zijn vierde maand last van eczeem in zijn gezichtje. Hij krabt het helemaal kapot als we er niets tegen doen. Ben bij de huisarts en kinderarts geweest en kreeg alleen maar hormoonzalf mee. Omdat ik dit niet wil smeren in zijn gezicht ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
    Sinds een paar weken gaan we naar een homeopaat en het gaat nu heel goed. Hij krijgt nu druppels van de natuurapotheek en deze helpen heel goed tegen de jeuk. Hij krabt ook bijna niet meer. Als het goed is is hij binnen een paar weken van zijn eczeem af. De homeopaat die wij hebben werkt heel veel met kindjes die eczeem hebben en heeft al heel veel goede resultaten behaald. Ik doe dit tien keer liever dan het smeren met hormoonzalf!!

19. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Het eczeem van mijn dochtertje hangt samen met haar luchtwegen. Zodra ze verkouden is of het benauwd krijgt, krijgt ze ook eczeem. Alle zalven die ik hier voorbij heb zien komen, hebben we in huis. Dus echte tips heb ik niet, maar ik lees wel even mee.

20. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Mijn dochter heeft ook al sinds dat ze zes weken is eczeem. Drama is het geweest, mede omdat huisarts niet goed heeft doorverwezen. Ze had zo'n jeuk dat ze zich helemaal open krabte. En met allemaal natte plekken en een fikse infectie zijn we in het ziekenhuis beland. Daar kregen we hormoonzalf klasse 3 (hydrocortison is 1, de lichtste). Ik ben er absoluut tegen, maar als je kindje zo'n last heeft, moet je iets. Het hielp absoluut, maar in mijn ogen alleen een lapmiddel.

Nu ben ik afgelopen maandag (eindelijk) bij een goede homeopaat terecht gekomen. Hij heeft de oorzaak achterhaald en druppels voorgeschreven. Daarnaast andere vette creme (locobase) en probiotica. Ze had ook een schimmelinfectie die de eczeem veroorzaakte. In het ziekenhuis doen ze bijna niets aan de oorzaak, alleen symptoombestrijding.Nu gaat het al een stuk beter.

Voor de jeuk kun je bij de dokter anti-histaminica vragen. Wij gebruiken aerius. Voorgeschreven door de kinderarts en werkt niet versuffend. wel prettig: wel eczeem en een stuk minder jeuk!

Share This Page