Ons zoontje (nu bijna 1,5 jaar) slaapt vanaf dat hij een maand of 4 oud was, met een tut/speen. Nu slaapt hij altijd al erg licht en is het incidenteel dat hij 's nachts doorslaapt. Op zich niet erg, hij wordt wakker 's nachts, we geven hem z'n tut en knuffel terug en hij slaapt verder. Hij zoekt er ook echt naar als hij wakker is, maar kan deze vaak niet zelf vinden omdat hij te moe is om echt in z'n bedje te zoeken. Vaak kan die tut ook overal liggen, omdat hij niet rustig hetzelfde blijft liggen, hij draait en beweegt de hele nacht door. Maar... We denken dat hij 's nachts wakker wordt omdat hij z'n tut kwijt is. Stel dat we hem afleren om met z'n tut te slapen..... wellicht slaapt hij dan gewoon door? Maar.... - zou hij dan gaan duimen? - hoe leer je een tut weer af, rigoreus weglaten en nachten doorbijten, of afbouwen? - of toch gewoon wachten totdat hij wat ouder is en dan z'n tut weglaten? Ben benieuwd naar jullie ervaringen/mening!
Ik heb het zoekprobleem opgelost door 4 spenen in bed te leggen altijd wel een speen te vinden. Ik ben op een gegeen moment gaan afbouwen met de speen beneden en als we op pad waren. Hij krijgt hem nu alleen in bed of als hij op zijn kamer aan het spelen is. Hij rent als eerste meteen maar zijn spenen toe dus hij is sneller als ik ben nu ga ik dat weer eerst afbouwen want hij begint er nu echt vaak om te vragen. Speen wil ik er nog niet helemaal uit hebben. Voor hem is het een troost en ik heb zelf geduimd en weet nog hoe heerlijk ik het vond om te tutten met 3 jaar wil ik hem weg gaan doen. Niet helemaal antwoord op je vragen maar wie weet heb je er wat aan. Mijn jongste heeft tot nu toe geen speen en geen duim. Ook wel fijn maar soms is het wel handig als hij dat wel zou accepteren
Min oudste dochter heeft met 2 jaar en 2 weken de speen aan Sinterklaas gegeven. Dit ging heel goed. Wel de nodige voorbereiding vooraf gedaan. Persoonlijk denk ik dat je nog even moet wachten. Zoals Luna zegt, meerdere spenen in bed leggen.
Wij hadden hetzelfde probleem bij 9 maand al. Ik heb de speen gewoon weggelaten. 1 dagje even huilen voor het slapen en sindsdien slaapt hij gewoon goed in de nacht (mits geen tandjes etc natuurlijk). Dat zal met 1,5 ook nog wel werken denk ik.
Wij hebben geprobeerd met 1 jaar om de speen af te leren. Hier heeft ze heel erg om moeten huilen. En gevolg was dat ze snachts vaker kwam voor te drinken (borstvoeding) dus we ruilden het ene voor het andere in en dat wilde ik niet dus hebben we de speen weer terug gegeven. Nu hebben we 2 weken terug gewoon van de ene op de andere dag de speen weg gelaten. En ze heeft er geen kik om gegeven en slaapt ook gewoon door.
Wij hebben een knuffeltje aan de speen gedaan zodat ze hem makkelijker vindt 's nachts en die liggen er twee in bed..
hai chikai bij de oudste indertijd hadden we ook 4 spenen in bed liggen. Gevolg was wel dat ze niet kon slapen zonder die spenen. Want had er altijd 1 in haar mond in bed en in iedere handje ook nog een speen . Naar knuffels keek ze niet om... Máár: Ze had wel altijd haar speentje. Met 1 jaar proberenaf et bouwen door de speen af te knippen. Dat werkte niet. Ze werd overdag gewoon veel humeuriger enzo. Ze zat helemaal niet lekker in haar vel en na 2 weken zijn we daar mee gestopt. Met 18 maanden ineens gekozen voor nog maar 1 speen en met 19 maanden was ik het ineens zat toen ik wéér eens naar beneden moest lopen toen ik haar op bed was gaan leggen en haar speen nog beneden lag. Toen ineens gestopt. En ja, het heeft me veel moeilijke momenten gekost maar na 2 a 3 dagen was er niets meer aan de hand. Heel bizar. Ik vond het vooral ook moeilijk als ze zich heel zeer had gedaan: Dan troostte we haar toch nog altijd met de speen voor die tijd. Maar dat kon toen ook niet meer... Maar oke. Drastisch stoppen werkte hier nog het best. Overigens: Toen de speen weg was, kreeg ze pas een lievelingsknuffel... Bij de jongste gaan we dat ook tzt. doen. Maar ik heb er zelf nu nog geen zin in . Ik denk dat we sowieso wachten tot haar tandjes volledig door zijn. Nu zijn nog steeds haar hoektanden niet door. Succes in elk geval al vast, wanneer je ook gaat stoppen.. Houd in elk geval rekening met 1 of 2 moeilijke, slopende nachten.
Hier 'pas' begonnen net na ze twee was. Gewoon de speen weggelaten. En dat ging zo snel goed. Eerst even gehuild eerste avond. (half uurtje) daarna ging het al goed. Ze heeft alleen toen ze ziek was gevraagd om de speen (niet gekregen anders kun je opnieuwe beginnen) is zo goed bevallen. Emma is niet gaan duimen Wilden eerst afbouwen met s middags weglaten maar omdat het s avonds zo goed ging gewoon in 1 keer weggelaten.
oja, onze oudste is wel gaan nagelbijten nadat de speen weg was zo jong al.. erg vervelend. Beetje apart ook vind ik. En helaas doet ze dat nog steeds.
Mijn ervaring; Hier net iets na de 14 maanden gestopt met de speen. Ze heeft hem vanaf haar geboorte gehad (was d'r in de couveuze al gegeven) maar heb hem vanaf 10 maanden alleen nog met slapen gegeven. Ik vond dat ze ook zonder speen moest leren slapen nu.. Dochterlief heeft wel een weekje ofzo onrustig geslapen en veel gehuild, maar vond dat ik niet meer terug kon krabbelen. Gelukkig volgehouden, want nu is ze er vanaf.. succes!
Hier de speen alleen overdag gebruikt, maar moet wel zeggen dat onze dochter altijd goed heeft geslapen ('s nachtd tenminste). Met 6 maanden werd haar zuigbehoefte duidelijk minder en daarmee de behoefte om de speen. Nog een keer gebruikt toen ze last had van tandjes, en daarna nog incidenteel maar inmiddels helemaal niet meer. Maar hier was het eigenlijk ook meer voldoen aan de zuigbehoefte en geen troost. Oha, duimen doet ze sporadisch en minder dan een paar maanden geleden.
Alvast bedankt iedereen voor de reacties! Ik vind het nog maar lastig, er is voor alle kanten wat te zeggen...Ik ben er nog niet aan uit....