di 28 aug 2012, 10:50 'Gebarentaal peuter gevaarlijk' GRAND ISLAND - Met zijn blonde koppie en ontwapenende lach lijkt de 3-jarige Hunter Spanjer uit de Amerikaanse staat Nebraska zon beetje het meest onschuldige jongetje op aarde. Toch denkt de leiding van de peuterschool waar hij les krijgt daar anders over. Hunter is namelijk doof en het gebaar waarmee de jongen zijn naam spelt, is volgens de schoolleiding gevaarlijk. In gebarentaal spel je Hunters naam door met je vingers te zwaaien. Zo duiden familie en vriendjes hem al jaren aan, en zo doet Hunter het zelf ook. Maar van de schoolleiding moet hij zijn naam nu maar veranderen. Het zou te veel lijken alsof er met de vingers een pistool wordt nagebootst en dat is in strijd met de schoolregels. Die stellen dat alle wapens en alles wat lijkt op een wapen ten strengste verboden zijn. En daar valt ook Hunters naam onder. De ouders van de jongen zijn woedend. Zij noemen de maatregel belachelijk. Hun zoon heeft recht op zijn eigen naam, zo stellen ze. Het gebaar dat Hunter maakt is bovendein officieel geregistreerd. De school zegt aan een oplossing te werken. Bij het artikel zit nog een filmpje: 'Gebarentaal peuter gevaarlijk' - Buitenland | Het laatste buitenlandse nieuws leest u op Telegraaf.nl [buitenland] Tja, hoe kom je als schoolleiding op het idee . Vraag me echt af wat dat soort mensen op een school te zoeken hebben.
De schoolleiding heeft hoogst waarschijnlijk geen verstand van gebarentaal! Handen in de vorm van een "pistool" hebben in gebarentaal een hele andere bedoeling dan een leek kan begrijpen! Gebarentaal is een echte taal! Waar bemoeien horende mensen zich mee!
Jee wat belachelijk zeg.. Die jongen moet gewoon zijn naam houden en school niet zo zeiken! Gebarentaal is gewoon zo.
Het idiote is dat de media veel verhalen uit Amerika haalt en mensen daardoor onterecht vooroordelen over Amerikanen krijgen. Dit soort verhalen komen overal ter wereld voor... heeft niets met sommige Amerikanen te maken.
Amerikanen zijn heel typischet dit soort dingen zogenaamd gevaarlijk of aanstootgevend gedrag, kennissen van mij uit Amerika zijn het hier ook mee eens dus je hebt gelijk ze zijn niet allemaal zo maar over het algemeen zijn het grote zeikerd die soms ontzettend schijnheilig kunnen zijn.
Uhm, je scheert nu even een heel continent met meer dan 300 miljoen mensen over een kam. Je kunt eigenlijk niet spreken over een algemene Amerikaan. Daarnaast ligt het onderwerp wapens erg gevoelig in de VS. Je hebt daar te maken met gangs die je absoluut niet wilt onderschatten, en jonge kinderen die in gangs zitten en gang signalen afgeven aan andere kinderen op bv scholen (de bekende handgebaren). En verder kennen we allemaal de schietincidenten die regelmatig ons nieuws halen. Maar dat soort info krijg je nooit bij zo'n kort artikel en zo krijgen wij een heel bijzonder beeld van die 'gekke' Amerikanen. Bovendien lijkt het erop dat sommige journalisten het heerlijk vinden om Amerikanen op een bepaalde manier in de media neer te zetten. Amerikanen schijnheilig noemen begint ook een beetje flauw te worden. Ik weet niet waar je dat op baseert, maar Amerikanen hebben nu eenmaal heel andere omgangsvormen dan wij kennen. Ze zijn iig een heel stuk beleefder dan wij zijn en het is jammer dat mensen dat als nep of schijnheiligheid aanzien. Ik zeg niet dat ik het eens ben met de school, maar zie wel in dat het niet zo kortzichtig is als het artikel doet geloven.
Nee helaas niet, maar ben m''n hart er wel aan verloren Wil er ooit naar toe verhuizen, maar krijg manlief nog niet zo ver
En een heel stuk positiever ook. Tja, als een kind 'Hunter' heet, dan kan ik me, als totale leek in gebaren taal, wel voorstellen dat daar handgebaren aan te pas komen die in een andere context anders opgevat kunnen worden. Maar Hunter is, dacht ik, geen ongebruikelijke naam. Dat zie je als school toch, als de ouders nou een idiote naam hadden verzonnen. Maar dat is niet zo. (Net even nagekeken, op babycenter.com staat ze in de top 50; in de VS als geheel in de top 60, een gangbare naam dus). Wat moesten die ouders dan, krijg je na een aantal maanden (bv.) te horen dat je kind doof is, zou je moeten gaan nadenken of je dan alsnog een andere naam voor je kind wilt gaan gebruiken.
amerikanen beleefder my ass het is zo nep als het maar zijn kan als ze vragen hoe het gaat menen ze daar de helft van de tijd geen zak van , maar dat is gewoon wat je hoort te zeggen Ik heb heel veel kennissen in Amerika en ja de omgangsvormen zijn daar heel anders, je zegt daar 1 en denkt en doet het ander (schijnheilig dus) als je niet gelooft ben je soms gewoon niet welkom ergens, heb je daar wel eens op een public school gelopen en dan nog hooghartig doen, nee het is een geweldig mooi land maar de mensen vind ik echt in het algemeen niet zo lekker, veel amerikanen klagen daar zelf ook over trouwens dus ik haal het niet opeens uit mijn hoed hoor, die vinden NL weer een heerlijk land omdat ze daar directer zijn en niet zo schijnheilig.
En is dat in Nederland dan zoveel anders? Als iemand vraagt: "Hoe gaat het?" Dan willen ze 9 van de 10 keer echt niet weten dat het slecht met je gaat. In Nederland wordt ook heel vaak vriendelijk tegen je gedaan, maar wat er dan via via over je terug komt . Bekijk de lounge maar eens, zou ik zeggen. En, ok, in Nederland ben je als niet-gelovige niet raar. Maar er zijn echt wel bevolkingsgroepen die altijd maar weer moeten aanhoren hoe politieke partijen over hen denken. De gemiddelde Amerikaan is op de VS gericht en ik betwijfel ten zeerste of zij daar nou zelf zoveel over klagen. Ik geloof echt wel dat er het een en ander scheelt aan de Amerikaanse mentaliteit, maar niet meer of minder dan een gemiddeld West-Europees land.
Amerikanen worden veel beleefder opgevoed. Dat zie je al in het dagelijks leven, iemand passeert je niet zonder een 'excuse me' te zeggen. Hier in NL lopen mensen gewoon tegen je op en dat is slechts 1 voorbeeld. Het Amerikaanse 'How are you doing?' heeft niets met schijnheiligheid te maken. Het is een vorm van begroeten, net als in de UK en zoveel andere landen. Het is dan ook echt niet de bedoeling dat je je hele levensverhaal vertelt, het is slechts een begroeting en het klinkt al veel vriendelijker dan een simpele 'Hoi'. Vind het altijd zo jammer dat mensen dat niet begrijpen... In de VS zit ik nooit in de trein zonder een leuk algemeen gesprek met iemand te voeren. Maar het feit dat ik een leuk gesprek met een vreemde heb, betekent niet meteen dat ik daar een vriendschap mee wil delen. Het maakt zo'n rit gemoedelijker, we stappen beide uit en gaan ons eigen gang. Dat is alles! Natuurlijk heb je daar religieuze gemeenschappen die geen goed woord over hebben voor niet-religieuze mensen. Maar die gemeenschappen bestaan ook in het Midden Oosten (dat zijn nog grootere groepen), Indonesie en zelfs in Nederlandse gemeentes als Staphorst. En ook hier leven mensen die vrouwen geen hand willen geven omdat het vrouwen zijn. Schijnheiligheid bestaat overal ter wereld en heeft niets met een land te maken. En het is maar net wat je prettig vindt; in een winkel door vriendelijk personeel worden geholpen, waarvan die glimlach misschien niet altijd gemeend is, of geholpen worden door personeel waar geen glimlach af kan, en zich dus niet schijnheilig voor doet.
haha ik ken het. Heb mijn hart ook in Dublin achtergelaten Balen dat je man (nog) niet wil. Ik wacht op betere economische tijden, dan vertrek ik meteen! Tot die tijd houden we het op kleine tripjes naar de stad. Als het goed is met de kerst weer