Muizen of ratten in ons huis

Discussion in 'De lounge' started by Karagoz, Dec 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    We zijn er achter gekomen dat we muizen of ratten in ons hebben.

Ze zitten of misschien 1 in het plafon boven ons / onder de vloer op de 1e etage. We horen ze in de avond piepen en lopen. Ze zitten er denk ik nog geen 2 weken.

We hebben het huis gerenoveerd en opgeknapt. Het enige waar ze eventueel in zijn gekomen is op zolder. Daar zitten nog veel gaten in de vloer en veel vloer is zelfs nog gewoon open...

Maar hoe moeten we dit oplossen? Ons eten zit in de keuken en in de voorraadkast op de begaande. Daar kunnen ze niet bij komen.

Heeft iemand dit wel eens gehad.? Vergif of wat dan ook kunnen we natuurlijk niet strooien want alles zit dicht. Er zitten geen gaten in het plafon of in de vloer boven op de 1e...

2. Sommerfugler

Sommerfugler Actief lid

Sep 27, 2013
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    He wat vervelend!
    Het is als eerste belangrijk om te ontdekken of het om muizen of ratten gaat. Ik heb beide gehad overigens.
    Ratten daar moet je echt vanaf, zeer ongezond en agressief. Hun keutels zin flink groter dan die van muizen (1cm ipv 3mm ongeveer en meer ovaler, die van muizen zijn langwerpiger)
    Muizen zijn ook vervelend, die vreten je brood aan en plassen soms in de keuken. Maar muizen zijn een stuk minder "gevaarlijk" voor je gezondheid wat dat betreft. In oude huizen ontkom je er eigenlijk niet aan..
    Ratten gaan niet zo snel huizen binnen, zie je meer op het platteland of in de stad als het veel geregend heeft.

Ratten: laat een verdelger komen
    Muizen: je hebt vallen (waarbij de muis dood gaat en waarbij de muis blijft leven en je ze weer uit moet zetten), gif (langzame pijnlijke dood voor muizen :x ) en (zelf gebruikt ) preventie: neem een kat of een stekker die een hoge geluid zendt die voor mensen niet te horen zijn, maar voor dieren pijnlijk hoog.

Check ook even of het niet iets heel anders is: wij hebben de boel hier ook grondig gerenoveerd en mijn vriend hoorde laatst een muis. Wist ie zeker. Hij hoorde piepen, knagen, lopen.. En dan vooral in de ochtend. Maar dat was het moment dat verder alles stil is in de buurt, behalve de werklui die hiernaast nog druk bezig zijn :p (ik zei dus: "flinke flinke muizen hiernaast aan het werk hoor!!")

3. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    Ik woon niet op het platteland maar in een dood normale stad. Dus het zal wel een muis zijn

maar waar moet ik vallen en vergif zetten? Hij zit in het plafon beneden / vloer op de eerste etage... wij kunnen er niet bij. En hij loopt alleen in een klein niet over het hele plafon...

volgens mijn man piept hij omdat hij dood gaat... er zit geen eten in de vloer natuurlijk

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Geen idee waar je dan moet strooien. Je kunt hopen dat het beestje dood gaat zonder te gaan stinken. Wij wonen in een heel oud huis en hebben zelfs met kat nog wel eens muizen. Nu eentje die in een tussenmuur bij de keuken dood ligt te wezen en ontzettend stinkt. We kunnen er gewoonweg niet bij maar bah...

5. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Hopen dat hij niet doodgaat, want dat gaat echt heel erg stinken!
    Is er niet een gaatje waar hij uitkan waar je een val neer kan zetten?

6. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    Nee helemaal geen gaatje voor een val of iets dergelijks...

we gaan vandaag een apparaat kopen kopen met ultrasound om het te verjagen en toch maar op zolder de vloer dicht maken en andere gaten... verder zou ik het niet weten.

We hebben geen katten en ook al zouden we die hebben die kunnen ze niet verjagen waar ze nu zitten...

7. Mamavaneen2e

Mamavaneen2e Bekend lid

Dec 2, 2013
    526
    0
    0
    In het hele blok ( anders verplaatst het probleem zich) bladvangers plaatsen in de dakgoot. Van die ijzeren

8. angel229

angel229 Niet meer actief

#8 angel229, Dec 29, 2013
    Last edited by a moderator: Dec 29, 2013
    Vervelend. Hoop voor je dat het maar een muis is.

Wij hadden in ons oude huis een keer een muis die per ongeluk naar binnen gelopen was. Man had die laat in de avond zien lopen. Hele keuken op de kop gezet en de dag erna een val gezet. Toen was het probleem in 10 minuten opgelost! Is trouwens wel zeldzaam.

Bij mijn moeder ook eens een rat gehad, die kwam op het voer van onze eenden af. Woonden aan de rand van het dorp en aan de rand van de weilanden, bosgebieden. Toen hebben we een verdelger laten komen en was het probleem 'rat' ook vrij snel opgelost. Muizen hadden we daar altijd wel buiten, maar nooit in huis!

9. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83

Dat is wel een vlotte aanname maar juist in steden heb je ratten.

Zoek eerst uit wat er zit. Kunnen ze door het hele huizenblok heen? Kunnen ze er echt biet uit? Een muis heeft maar een gaatje nodig zo groot als een potlood.

10. star2

star2 Fanatiek lid

Jul 16, 2010
    1,641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Balen, ik heb ook muizen gehad in me oude huis door de sloop om ons heen toen. Ik hebben alle gaten dicht gemetseld en heb een kat genomen, (die wilde ik toch al) heb toen geen last meer gehad. Een keer sprongen er tientallen uit me vuilnisbak op balkon toen ik iets weggooide brrr als ik daar nog aan denk. :$ En stinken die beesten bah wat was dat vies.

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

als het niet lukt met ultrasound word het denk toch een gat maken in de vlier boven. Vallen was het enige wat hier hielp. Huis van 1930 en vol in de polder. Ben allang blij dat het muizen waren, buren hadden ratten ( beide buren hebben een kippenren) onze kat helpt daar jagen trouwens. Hihi

12. afrola

afrola Fanatiek lid

Aug 7, 2008
    3,434
    2
    38
    Utrecht
    Wij hadden ook muizen (op de begane grond, keuken, woonkamer en een keer in onze slaapkamer) en hebben zo'n piepkastje uitgeprobeerd. Werkte perfect maar na een week stuk. Toen maar bestrijders laten komen. Die vertelde dat kleine kinderen en baby's de hoge geluiden wel horen en er vaak heel onrustig van worden. Hij raadde die daarom ten sterkste af.

Bij ons zijn de gaten dichtgemaakt met een speciale antimuizenkit. Daar zit een of andere geur en smaak in die muizen wegjaagt. Gebruik in elk geval geen purschuim, dat is leuk nestmateriaal voor ze daar komen ze juist op af.

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij hebben ook muizen gehad. Muizen hebben maar een heeeeel klein gaatje nodig. Ik denk niet dat ze zijn opgesloten, hier piepte ze ook in de avond. Onze keuken wad goed afgesloten maar toch kwamen ze in de lades.

Het is trouwens een fabel dat je van muizen niet zo snel zien wordt. Onze dochter heeft met 4 maanden in het ziekenhuis gelegen met een salmonella besmetting. Ze hebben ons overzocht, wij waren niet besmet dus via ons had ze het niet, bleek ook geen kipvariant te zijn. Uiteindelijk zeiden ze, zou via muizen kunnen zijn gekomen en toen bedacht ik me dat ik een paar weken ervoor een muizenkeutel in de box had gevonden. Verder niet bij stil gestaan en boxkleed gewassen. Maar dit bleek de boosdoener.

Ik zou wat lokdoosjes kopen en op verschillende plaastsen in huis zetten. Dan zie je vanzelf of ze ook echt rondlopen. Maar doe dit werk snel, en muis is nooit alleen en zijn heel snel met veeeeel meer.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Snel gif gaan strooien op schoteltjes, gewoon 's avonds (als de kinderen in bed liggen) op allerlei plekken in huis zetten en de volgende ochtend checken of er wat weg is - zo ja, op die plekken blijven zetten. Er zal ongetwijfeld ergens een opening zitten anders hadden ze niet naar binnen kunnen komen.

15. Sjaccie

Sjaccie Actief lid

Jun 9, 2012
    182
    3
    18
    NULL
    NULL
    Verspil je geld niet aan zo'n ding wat hoge geluiden maakt hoor, het helpt echt niet... Wij hebben afgelopen jaren m.n. afgelopen winter heeeeel veel last gehad van muizen. Elke avond als ik op de bank zat hoorde ik ze boven me langs tussen het plafond door tippelen. Alles aan gedaan, vergif, vallen (zaten er dan wel heel regelmatig in) maar ze planten zich voort als een gek dus ze blijven komen. Uiteindelijk zo'n bedrijf gebeld en die hebben overal gekeken. Wij hebben 5 jaar terug een aanbouw aan ons huis gezet en het bleek dat het aan de kant van de buren (waar wij aan vast zitten) niet goed gevoegd was waardoor er nog een gaatje was. Hun zagen een duidelijk 'muizenpaadje'. De buurman heeft het goed dicht gemaakt en sindsdien (afgelopen zomer) nooit meer een muis gehoord of gezien. Ik hoor en zie ze hier niet meer, zo heerlijk!
    En dat terwijl wij op het platteland wonen, aan de overkant van de straat begint het weiland waar het toch wel stikt van de muizen...
    Veel succes, de lucht en viezigheid die ze achterlaten is heel vervelend!

16. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Denk niet dat die muizen echt opgesloten zitten. Ze hebben toch echt eten nodig en ze trippelen nog rond. Dus denk dat ze er wel uit kunnen. Ze hebben genoeg aan een gaatje waar een potlood in kan. Ik zou toch een paar klemmen zetten. Ook op zolder waar het nog open is. Als ze honger hebben, dan zoeken ze het echt wel op. Hier zetten we altijd een klem met pindakaas. Dat kleeft en eten ze er niet zomaal vanaf. Het ruikt sterk en ze krijgen er kleverige pootjes van. En *pats*.
    Oh, en hier hebben we merk bewuste muizen, ze willen hier alleen maar calve pindakaas;)
    Mn ouders deden er ook altijd pindakaas op. Ze hadden er zo een paar per dag in de klem. (Was wel extreem hoor. Die hoorde je aan alle kanten trippelen, ritselen en piepen.
    Echt zo snel mogelijk vanaf komen. Ze slopen de hele boel, incl isolatie, piezen en poepen waar ze lopen. Desnoods op kleding. Ik heb ze een keer in mn kledingkast gehad......
    Niet echt fris.

Share This Page