Groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sabagirl, 18 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    We hebben nu meerdere gesprekken op school gehad. Zoon is najaarsleerling en zit in groep 3. Lezen lukt redelijk, spelling loopt hij flink achter en rekenen lukt ook redelijk. Zijn toets resultaten zijn flink beïnvloed omdat hij hooggevoelig is en snel spanning opbouwt en daardoor blokkeert (dmt is niet eens gelukt). De intentie van school is om hem gewoon naar groep 4 te laten gaan want nog een jaar groep 3 zou geen meerwaarde hebben. Ze hopen op rijping. Tegelijk hebben ze geen tijd om extra hulp in te zetten. Dit moet de juf doen maar omdat het een combinatie klas is samen met groep 4 is de tijd beperkt.

Wie heeft ervaring mee? En wat mag je van school voor hulp verwachten? Mag 1 op 1 hulp verwacht worden? Ik wil ervoor waken dat hij op zijn tenen blijft lopen en altijd achteraan loopt (zeker nu menig klasgenoot voorloopt).

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.111
    14.843
    113
    Vrouw
    Wat willen jullie zelf voor hem?
    Je schetst een heel kort beeld van jullie zoon. Dus is het best moeilijk om daar een goed beeld bij te krijgen.

Ik heb zelf ook twee najaarskinderen. De jongste twee zijn van november. Zoon van 9 zit nu in groep 6. Bij hem hebben de juffen in groep 2 lang getwijfeld of het een goed idee was om door te gaan naar groep 3. Uiteindelijk maakte hij in het voorjaar zulke grote sprongen vooruit dat ze hebben besloten dat hij door kon naar groep 3.
    Hij heeft het daar in het begin best moeilijk gehad, maar in de loop van het jaar ging het steeds beter. Ik heb daardoor lang getwijfeld over de beslissing. Ik ben lang bang geweest dat het voor hem toch de verkeerde beslissing was geweest. Maar tot nog toe gaat het gelukkig echt goed met hem.
    Als ik lees waar je zoon moeite mee heeft, vraag ik me af of hij wel toe is aan groep 4. Waarom zien ze er geen meerwaarde in? Hij heeft met de basisvakken nog best wat moeite begrijp ik. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een goede basis leggen. Ook al betekent dat dat hij nog een keer groep 3 moet doen.

Als ik had gezien dat bij mijn zoon deze dingen zouden spelen, dan had ik denk ik liever gehad dat hij toch groep 3 nog een keer zou doen.
    Zeker nu ze vanuit school aangeven dat er geen ruimte is voor begeleiding.
    Waarom niet? Klinkt best erg. Laat de juf het maar doen? Wow, dat is pittig. Een combiklas 3/4 vind ik al een pittige combi. Logisch dat de juf daar beperkt tijd voor heeft.

Heel veel sterkte hiermee!

3. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Ik had ook zoiets van dan nog een keer groep 3 maar de juf en de intern begeleider waren het unaniem eens dat dat niks toevoegt. Ze verwachten dat hij met lezen het niveau wel gaat halen en rekenen ook. Met spelling niet, alleen daar laten ze een kind niet op zitten. Het is alleen wel allemaal net aan, zeker als het door zijn spanning ook nog eens allemaal negatief beïnvloed wordt. Alleen dat hopen ze dat met leeftijd beter wordt.

De juf geeft wel verlengde instructien en als het kan even een 1 op 1 momentje maar ja die zijn schaars in een 3/4 combi. Als we meer wilden, moesten we particuliere remedial teaching inzetten.

Dus ja.... ik vind het schaars wat school doet en heb het gevoel dat hij zelf moet aanmodderen terwijl hij het zwaar heeft, dat zelf ook aangeeft maar eigenlijk weinig extra's krijgt aangeboden maar het jaar niet over hoeft te doen.

4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.633
    8.365
    113
    Vrouw
    Wat doe je thuis om hem te helpen?

5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Logopedie helpt hem 1x per week met klanken en spelling. Hij leest iedere dag minimaal 20 minuten. Verder loopt er 1x per week behandeling voor zijn gevoeligheid en spanning. Rekenen hoeven we niet extra voor te oefenen. Verder zetten we thuis in op relaxen en rustmomenten omdat hij die na een dag school hard nodig heeft.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.633
    8.365
    113
    Vrouw
    Meer dan dat kan je er niet aan doen. Als er nog wat bij komt dan blijft er zo weinig ruimte voor ontspanning over. Misschien kan je thuis wat langer in de basis blijven hangen.

sabagirl vindt dit leuk.
  7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.976
    113
    Dan doe je eigenlijk al het maximale wat je kunt doen.
    Wanneer hij het lees- en rekenniveau waarschijnlijk wel haalt ga ik met school mee dat een doublure in groep 3 niet heel veel meerwaarde heeft. Wat een groot voordeel is in het geval van je zoontje is dat het een combinatie 3-4 is. Is dat volgend jaar weer zo?
    Echt herhaling van groep 3 is niet zinvol, maar 3 jaar uittrekken voor groep 3 en 4 wel. In een combigroep kan hij heel mooi profiteren van het aanbod van beide groepen. Meedoen met 4 waar het kan en meedoen met 3 waar het nog nodig is. Daarbij, mocht hij in groep 4 toch doubleren kan dat in de loop van het jaar vrij soepel gerealiseerd worden omdat hij dan misschien al deels met de nieuwe groep 3 meedoet. En mocht hij toch sprongen maken kan hij 'gewoon' mee naar groep 5 het jaar daarna. Wat je dus eigenlijk doet is de keuze voor een doublure uitstellen en ondertussen heel goed kijken welk aanbod het kind nodig heeft.

sabagirl en Jo79 vinden dit leuk.
  8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.669
    27.310
    113
    Vrouw
    Hier is twijfel of zoon van groep 1 naar groep 3 gaat of toch groep 2. De ene juf zegt groep 2 maar dan wel extra stof aanbieden van groep 3, de ander zegt groep 3 want hij draait al mee met groep 2(alleen juf 1 biedt hem niets extra's aan nog grr) en kan t cognitief prima aan. IB'er gaat binnenkort met de juffen praten.

Is dat niets voor jouw zoon als voorstel? Groep 3 doen maar wel aanvullende stof uit groep 4?

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat doen ze hier inderdaad ook bij twee kinderen. Het is wel lastiger te organiseren, maar het werkt wel heel goed.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.070
    3.862
    113
    #10 Jo79, 19 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2021
    Tja, als de juf en ib-er hem zeker weten door willen gaan, maar vervolgens wel zeggen dat zij geen tijd hebben voor extra begeleiding, vind ik dat school niet echt een passende oplossing biedt.
    Via het samenwerkingsverband kunnen ze een budget/arrangement aanvragen om je zoontje extra hulp te bieden.

11. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.517
    8.441
    113
    Dit ja! Laat ze met een plan van aanpak komen hoe zij het gaan regelen als hij door daarnaar groep 4. Kunnen ze dat niet? Dan hogerop aan de bel trekken.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.976
    113
    Tja, of ze laten hem doorgaan naar groep 4 omdat ze denken dat hij het gaat redden met de begeleiding die ze kunnen bieden binnen de groep.
    Een kind wat gewoon de doelen voor lezen en rekenen haalt aan het eind van het jaar, ga je doorgaans niet laten doubleren.

13. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.903
    5.223
    113
    Home
    Als alleen spelling het probleem is en met de rest wel meekomt
    Zou ik kijken wat ik thuis nog zou kunnen doen
    Bv de juf of meester vragen om wat werk wat hij moeilijk vind mee naar huis nemen en samen thuis naar te kijken

14. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.629
    2.405
    113
    ik lees eigenlijk vooral hier wat anderen met hem doen... niet echt wat jullie doen...
    Logopedie betekent (Vrijwel) elke dag oefenen thuis, doen jullie dat ook?
    Verder had mijn dochter vorig jaar in groep 3 ook een langzame start qua lezen en spellen en hebben we elke dag met haar gelezen (ook al was de koek voor haar vaak ook op). Overigens is zij van maart en vond ik blijven zitten echt geen optie (overigens uiteindelijk ook echt niet nodig). Ze heeft een flinke groeispurt in de tweede helft van het jaar gemaakt (misschien ook wel doordat ik elke dag met haar in de lockdown overdag als ze nog fris was kon oefenen met lezen). Inmiddels zit ze met lezen halverwege groep 4 op eind vier nivo dus dat is heel fijn.

Die 20 min lezen die hij doet, doet hij dat alleen of met jullie? Ik merkte bij mijn dochter dat zij het wel echt nodig had dat wij meelazen, anders stak ze er weinig van op. Je zou ook de 20 min in 2-en kunnen hakken, 10 min 's ochtends en 10 minuten smiddags of 's avonds.
    Inmiddels leest mijn dochter (en zoon) 's ochtends altijd zelf 15 min bed, omdat ze toch vroege vogels zijn. Wij zitten er helaas dan niet naast, maar ze is dan wel nog vol aandacht/energie

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.512
    113
    Hier ook een jonge leerling. Ze kon al wat lezen toen ze naar groep 3 ging, maar is daar volledig haar interesse in leren kwijt geraakt. Rekenen en taal was voldoende, maar hield niet over. Ze was snel afgeleid. Toch naar groep 4, daar hetzelfde verhaal. Inmiddels zit ze in groep 6 en is ze faalangstig en super onzeker over haar kunnen, maar ze presteert steeds net voldoende om over te gaan. Ik zou het liefst willen dat ze doubleert, maar school vindt het niet nodig.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.382
    10.328
    113
    Ik zou nog een gesprek willen. Als ze hem niet willen laten zitten wat doet school dan. Ik kan me voorstellen dat ze hem de eerste maanden van groep 3 niet over willen laten doen.

Wat kan dan de ib'er voor hem doen. Kunnen ze niet een klassenassistent in zetten? Hier komt die soms in de klas om met een groepje of kind te lezen.

Alleen maar zeggen ga maar over en geen hulp kan niet

17. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Bedankt iedereen. We hebben over 2 maanden weer een gesprek met de juf en de Ib'er. Ben benieuwd wat ze dan zeggen.
    Voor nu richt ik me erop dat hij met plezier blijft gaan en bied ik thuis aan wat ik kan.

18. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.211
    1.754
    113
    Vrouw
    Dit idd

mee doen met groep 3 waar hij nog behoeftes heeft liggen maar we in gr4 zitten

Daarnaast moet er nu ook extra budget zijn voor hulp op school nav corona.
    Beide locaties hier hebben een extra juf of assistente die kinderen met dergelijke achterstanden helpt. 1op1 of in de klas als er les wordt gegeven

19. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.211
    1.754
    113
    Vrouw
    Nu in kader van corona is er ook meer budget

20. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.211
    1.754
    113
    Vrouw
    2 maanden vind ii nogal lang niet? Ik zou nu elke maand een gesprek willen met voortgang en wat school er aan doet....

Deel Deze Pagina