Hallo, Ik wil jullie graag iets voorleggen. Mijn zoon wordt bijna twee. In onze families (zowel bij vriend als bij mijn familie) is het gebruikelijk een verjaardag te vieren met iedereen erbij. Dus, ook ooms, tantes, neefjes en nichtjes. Iedereen bij elkaar opgeteld plus een aantal goede vrienden is 60 personen. Toen onze zoon 1 werd hebben we dit klein gevierd. Alleen met ons, onze ouders, broers, zus en opa en oma. Omdat mijn vriend toen net uit het ziekenhuis kwam vanwege een onverwachte operatie vond onze omgeving dit heel logisch. Maar nu. Natuurlijk ken ik de regel een kinderverjaardag klein te moeten houden en weet ook goed dat mijn zoontje dat ook prettiger zal vinden. Toch voel ik de druk om iedereen uit te moeten nodigen terwijl wij dit eigelijk helemaal niet willen. Wij zouden het best leuk vinden wat meer mensen uit te nodigen dan vorig jaar maar geen 60 man (!). Maar, dan moet je dus een selectie maken, iets wat natuurlijk vreselijk sociaal ongewenst is. Ik ben heel benieuwd wat jullie zouden doen. Klein vieren, een selectie maken of niet zeuren en gewoon iedereen uitnodigen. En als laatste, hoe heb jij de laatste kinderverjaardag gevierd?
Wij nodigen alleen mensen uit die gedurende het jaar ook echt oprechte interesse getoond hebben. Dat klinkt heel zwaar maar eigenlijk zijn het gewoon de mensen waar we echt mee omgaan. Aan verjaardagsvrienden zoals ik dat noem heb ik geen behoefte. Als die groep mensen die we echt vaker zien uit zestig mensen bestaat dan zou ik die allemaal uitnodigen. Als het ene nichtje nooit wat laat horen en het andere wel zou ik ook niet schromen om de een wel en de ander niet uit te nodigen.
Je moet kijken en bedenken of je zoon het aankan. Hier kan me dochter het aan en hebben het hier wel groot gevierd. En over de gehele dag. Merkte niks aan dr maar dat is per kind verschillend en wat je zelf wilt.
Wij hebben wel elke keer groot verjaardag gevierd. De kinderen vinden het hier prima en wij zelf ook. Maar het feest begint hier om 14uur tot s avonds laat en mensen komen en gaan gedurende de dag, sommigen blijven de hele dag.