Hey meiden, Even een korte introductie; ons zoontje wordt vrijdag 4 jaar en sinds we zijn gestopt met zijn speen een jaar geleden, valt bij erg moeilijk in slaap. Hij kan z'n rust gewoon niet vinden. Is nog minstens een uur aan het draaien, woelen en oneindig veel vragen stellen Hij komt niet uit bed gelukkig en huilt/schreeuwt ook niet. Op den duur komen er steeds minder vragen en is hij ook ineens weg, diep in slaap Ik hoef niet per se tips hoor, ik weet dat dit ook een fase is en vanzelf weer stopt. Was meer benieuwd of het iemand bekend voor komt We zijn al gestopt met voor het naar bed gaan tv/ipad kijken, we hebben een heel vast schema/routine bij het naar bed gaan waar we niet vanaf wijken en hij heeft een verzwaringsdeken. Hij ligt as we speak nog liedjes te zingen
Hier bleek hij te weinig cognitieve uitdaging te hebben op een dag. Toen hij versnelde van groep 4 naar 5 afgelopen december viel hij eindelijk sneller in slaap.
Hier lag / ligt het ook deels aan cognitieve uitdaging, deels is het het aard van het beestje. Van baby af aan heeft ze al weinig slaap nodig. Met 2 jaar sliep ze niet meer overdag en sliep ze van 21.00 tot 7.00 uur. Ze lag altijd nog een uur te bonken in bed. Met 3 a 4 jaar sliep ze niet voor 22.00 uur. Tijdens schoolweken ging het wat beter, vakanties slechter. Tijdens thuisonderwijs corona werd het drama. 1.00 uur 's nachts was geen uitzondering. Ze heeft in die tijd heel veel gelezen. Nu is ze 9 en zit ze in groep 7, gaat het redelijk. Ze slaapt ongeveer van 22.30 tot 7.00 uur. Vakanties gaat het slechter. Als het op school te makkelijk is merk ik dat aan haar slaap. Dus dan is het weer tijd voor een gesprekje
Ik hoorde zo'n zelfde verhaal laatst in mijn omgeving. Dat kindje slaapt nu onder een verzwaard deken en valt veel makkelijker en rustiger in slaap. Dus misschien dat je dat nog kan proberen?
Een knuffeltje? Hier valt de ene keer H snel in slaap en andere keer kan het ook lang duren inc hele verhalen het hele bed door met benen tegen muur “schoppen” ect zolang die niet huilt laten we hem
Zoon viel pas beter in slaap toen hij naar school ging ( toen pas doorslapen) Miste cognitieve uitdaging. Zodra het weer te weinig is merken we dat gelijk. Zit hij op sport? Wij zijn rond 4.5 gestart met zwemles en hij zat op al op judo ( sinds hij 3 is), dat hielp ook. Lichamelijke vermoeidheid ( kind met heel veel energie)
E valt ook altijd lastig in slaap. Ik had daar vroeger ook last van, ze heeft het dus niet van een vreemde . Op die leeftijd speelde we altijd zachtjes muziek af, ze vind vooral de stilte niks. Op dit moment wilt ze in de avond disney sleep hebben,maar soms ook een kindermeditatie om in slaap te komen. Die laatste werkt vaak ook goed bij der. Nu leest ze ook vaak een boekje er bij. L heeft er ook geregeld last van. Hij wilt dan graag ook een boekje mee, kan hij even bladeren. Helpt hem niet sneller met slapen maar hebben wij wel iets meer rust in de avond
Nu ik dit lees. Mijn oudste zet altijd de ventilator aan als hij niet kan slapen. Beetje White noise idee. Je focussen op een bepaald geluid waardoor het denken wat verminderd en er meer rust in z'n hoofd komt. Muziek hebben we hier ook een poosje gedaan, hier vond hij natuurgeluiden prettig. Oh en aan vragen stellen heb ik toen ze jonger waren op den duur wel een grens gesteld. De middelste is 6 en heeft er een handje van om nog 10x uit bed te komen om van alles te vertellen. Met haar spreek ik na 2 of 3x af dat het nu genoeg is, ze de rest tegen haar knuffel oid mag vertellen, maar dat ze het mij morgen weer kan vertellen. Hier hebben ze die grens echt nodig anders blijven ze doorgaan.
Mijn dochter slaapt ook heel lastig. Ze is inmiddels ouder, maar iets van white noise of muziek en tegenwoordig een luisterboek, zorgt er iig voor dat ze in bed bleef liggen. Mijn jongste moet echt fysiek moe zijn, dus gaan we na het eten nog even rolschaatsen of voetballen, en dan hebben we een heel schema, we trekken een uur uit voor het naar bed gaan, ivm melatonine aanmaak.