Externe harde schijf geeft onherstelbare hardwarefout aan

Discussie in 'De lounge' gestart door A je to, 1 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ja wij kwamen via via bij iemand. Dat was dus wel betrouwbaar..

Zxcvb vindt dit leuk.
  2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Dan is je harde schijf idd gecrashed en zal het wellicht alleen via bovenstaande opties te recoveren zijn.

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.948
    14.996
    113
    #23 Vero0504, 1 mei 2022
    Laatst bewerkt: 1 mei 2022
    Dat lukte mij vroeguh met linux vaak nog wel, die kijkt niet zo krap. Gewoon een linux bak en schijf er aan hangen. Soms werkt t met die ouwetjes. Maar dan moet je net iemand hebben die Linux kent en nog operationeel heeft. Mijn bakkie staat al zeker 9 jaar stil dus ik val helaas af.

Er is software op de markt, waar je het mee kan doen. Laten we het er op houden dat je dan in een grijze zone komt van de wereld van torrents en veel geluk moet hebben. Het minder grijze alternatief is ehm...prijzig.

@A je to
    Ipv verkenner zou je nog een paar dingen redelijk eenvoudig zelf kunnen proberen omdat ie wel IETS bliept.

Via commandline proberen er bij te komen, dat klinkt allicht prehistorisch bekend voor sommigen.

Eventueel kan je total commander nog proberen en kijken of die m wel vindt en je er wat mee kan. Dat is een soort verkenner maar dan veel uitgebreider. Let wel dat je niet je schijf formatteert want dan wordt recovery NOG lastiger. (En ja een geformatteerde schijf is weer terug te halen, met de juiste software! Gooi je er ooit eentje weg, doekje er over en even flink los gaan met een hamer is aan te raden en DAN pas weg doen)

Werken die twee opties niet dan kan je beter een bedrijf zoeken. Het is knetter duur maar dan je enige redding nog.

Waar je nu geen bal aan hebt, maar allicht in de toekomst (of voor anderen):

Wij hebben een externe opslaglocatie, nouja meerdere. Bij mij staat alles in een backup van Strato. Met die Hi drive kan je makkelijk je foto's van je telefoon overzetten en een pc. Qua kosten valt dat super mee en Strato is me altijd goed bevallen ook toen ik nog een bedrijfje had.

Daarnaast hebben we 3 externe harde schijven waarvan 2 ondergebracht zijn elders en van die adressen hebben wij weer een backup externe harde schijf in bewaring. Eens 2x per jaar werken we die schijven bij, wordt allicht een puinhoop maar je foto's en filmpjes heb je. De kans dat er 3 woningen in de hens gaan en een extern beheerde server plat gaat is best verwaarloosbaar al moeten ze nu niet met een zware EMP komen want ik moet nog aardig wat werk doen aan de fotoboeken. :oops: Van mijn vader zijn de meeste jeugdfoto's gesneuveld in de brand, bij mn ex was t gesneuveld met een leidingbreuk in t ouderlijk huis, vandaar dat we zo verspreiden.

Waardepapieren etc hebben we daar niet op staan overigens. Niet omdat we onze ouders niet vertrouwen maar dat heb ik liever niet op een schijf staan.

En kleine edit: die +- 1000,- is wel redelijk normaal. Wij hebben 1x schijven moeten redden met die niet alledaagse software en heel wat schietgebedjes erbij. Alles wat ooit gedelete was (tot 7x pakte hij op) kwam ook weer mee. Het is kneiter kneiter veel werk, duurt takke lang en dan nog de puinzooi opruimen. Het is heel veel geld zonder meer, maar het staat helaas wel in verhouding. En de software zelf is ook niet goedkoop.

Zoe123 en Zxcvb vinden dit leuk.
  4. A je to

A je to Bekend lid

7 feb 2016
    944
    1.259
    93
    Bedankt voor alle reacties! Dat wordt toch sparen en dan naar een expert..
    Ik heb alles tegenwoordig op meerdere plekken opgeslagen, dus dit kan me niet meer gebeuren. Maar de foto's die hier op staan zijn van de geboorte en eerste 3 jaar van mijn oudste, dus wel heel waardevol.

5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Goed bewaren dus en inderdaad sparen. Zo balen hè zulke dingen.

Je wilt niet weten hoe vaak wij te horen hebben gekregen: je moet het ook op minstens 2 verschillende dingen opslaan. Ja dat hadden we. Die harde schijf en een laptop. En we wilden dus beginnen aan nog een extern iets. Crashed eerst de laptop en direct daar achteraan wilde dus ook die harde schijf niet meer opstarten:mad:
    In een klap alles weg :cry:

6. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    791
    147
    43
    Ooh wat erg! Hopelijk krijg je alles terug. Ik heb ook alles op een externe schijf, maar ook alles op dvd extra gebrand. Is dat genoeg?
    Welke cloud is Evt betrouwbaar? Heb ook zoveeel foto’s….

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.948
    14.996
    113
    Dvd heeft ook niet eeuwige levensduur, na een jaar of 4-5 schijnt t dubieus te gaan worden. Ik heb er nog geen last van gehad overigens, heb nog dvd's met spul van 15 jaar geleden.

Via KPN had je wat maar vond m vrij prijzig voor wat ze leverden, broer is er blij mee maar die is ondernemer. Ik zit bij Strato, je ziet ze ook wel met reclamespotjes maar ze hebben meer dan website hosting en een website bouwplatform. Klantenservice is ook goed bereikbaar, vind dat altijd wel een pre.

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Hebben wij jaren geleden ook eens gehad, volgens mij de harde schijf van de computer zelf.
    Ook via iemand gelukt om de bestanden terug te krijgen. Erna externe harde schijven gebruikt maar ook daarin inderdaad geen vertrouwen meer omdat t stuk kan :(. Nu dus Icloud geloof ik, man heeft daar meer verstand van dan ik.

Deel Deze Pagina