Maak ik me druk om niks? Omgang andere kids school

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by angel12, Sep 4, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. angel12

angel12 Bekend lid

Oct 28, 2014
    503
    79
    28
    Hoi allemaal,

Ik zit even ergens mee in mijn maag. Mijn dochter zit nu na de zomer in groep 4.
    De eerste 2 jaar was school geen probleem maar in groep 3 werd het minder leuk. Ze had door omstandigheden weinig zelfvertrouwen en wilde het liefst bij mij thuis blijven. Af en toe sprak ze eens af met andere kindjes, dit waren vaak dezelfde kindjes. Nu is ze heel erg veranderd en gaat het goed met haar. Ze heeft weer zin in school, ze is super lief tegen andere kindjes etc. Maar het afspreken wil nog niet echt lukken. Vaak durft ze het niet te vragen of is ze te laat. Gevolg is dan dat ze heel verdrietig is. Ik maak me dan weer zorgen of kindjes haar wel leuk vinden enz. Ik kan op school niet ontdekken dat ze gepest wordt oid, ze speelt gewoon met andere kids. Buiten school is ze ook makkelijk in de omgang. Ze gaat hier in de buurt op zoek naar andere kindjes en speelt leuk. Het zal van mij uit ook een deel hormonen zijn, ik kan op dit moment overal om huilen dus hierom al helemaal maar ik maak me zo druk.

Moet ik het gewoon zo laten? Kijken of het vanzelf komt?

2. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Hier zo'n zelfde portret, heel lang in de afwachtende houding en dan eindelijk gaan vragen en dan een giga huilbui omdat er niemand met haar wil spelen. Heb haar steeds voorgehouden dat het niet is omdat ze niet met haar willen spelen maar omdat ze te laat vraagt. Steeds als richtlijn gegeven dat ze het voor/op maandag uiterlijk moet gaan vragen.
    Ze is zit nu in groep 7 en sinds vorig jaar gaat het goed, we hebben in ieder geval geen huilbuien meer als er iemand niet kan. Toch zie je dat ze er veel minder behoefte aan heeft om af te spreken dan dat wij altijd dachten .

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,914
    3,935
    113
    Ik weet niet wat bij jullie de gewoonte is wat speelafspraken betreft, maar hier is het in groep 3/4 ook nog wel gangbaar dat je als ouder even appt met een andere ouder over een speelafspraak. Zo van "mijn dochter wilde graag een keer met X spelen, vind X dat ook leuk en wanneer zou het kunnen?"
    Mijn dochter zit ook net in groep 4 maar ik merk dat veel kinderen vaak niet weten welke dag ze precies kunnen ivm wisselende diensten van ouders, sport van broers/zussen etc. Als het dan op een dag niet gelukt is zelf te regelen dan app ik wel eens met de betreffende ouder om een afspraak te plannen.

DQueen likes this.
  4. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,503
    8,425
    113
    Oudste had dat in groep 4 ook heel erg en op z'n beloop laten hielp ook niet bepaald. Ik stimuleer haar nu wel om af te spreken, maar in principe neem ik niet het initiatief om de afspraak te maken. Het is meer dat ik haar er aan help denken en dat doe ik nu ze ouder wordt steeds minder.
    Omdat ze veel vriendinnetjes op een andere school heeft mag ze daarvoor wel mijn telefoon gebruiken om te bellen of appen.
    Met vriendinnetjes van haar eigen school spreekt ze nu op school al af, dus het is met een beetje hulp toch wel weer goed gekomen.

De jongste zit nu ook in groep 4 en daar merk ik nu nog niets, wellicht dat het nog komt. Die heeft in elk geval nog veel afspraakjes geregeld tot nu toe.

5. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,503
    8,425
    113
    Oh en antwoord op je vraag TS :)
    Ik zou haar wel blijven stimuleren en ook daarbij een praktische insteek aan te houden.
    Zoals bijvoorbeeld thuis al vragen met wie ze zou willen spelen, dan hoeft ze dat op school niet meer te bedenken, vervolgens proberen dat voor schooltijd al te regelen en als dat niet past, dan direct vragen wanneer het wel kan.
    Dan heeft ze in ieder geval een afspraak staan en als er eenmaal weer gespeeld is vraagt de andere kant ook vaak weer terug.

Dat is tenminste mijn ervaring. Door het zo weinig spelen leek mijn oudste op een gegeven moment een beetje buiten beeld te raken bij andere vriendinnetjes. Terwijl spelen altijd leuk was, dus als er weer gespeeld was kreeg ze meestal later ook weer een vraag van een ander en zo kwam het weer een beetje op gang.

6. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,780
    7,367
    113
    Ik zou stimuleren het eerder te regelen. Hier begin ik bij het ontbijt op maandag al met de vraag wie er op woensdag wat af wil gaan spreken. Dan overleggen we met elkaar, want als ze alledrie bij ons willen spelen met iemand, dan moet ik regelen dat mijn 'meerij kinderen' (we carpoolen) zelf opgehaald worden door hun vader of moeder.
    Op dinsdag bij het ontbijt vraag ik het nogmaals, of er al iets geregeld is. De oudste 2 regelen het helemaal zelf, en vaak sturen wij als moeders dan nog even een appje of het bij de ander doorgekomen is en klopt.
    Soms hebben ze niks bedacht en komen ze er op woensdag nog mee, soms is dochter dan ook boos dat niemand kan, maar dan heeft ze gewoon pech, moet ze het maar eerder regelen.
    Ik moet wel zeggen dat mijn dochter, gelukkig, selectief is geworden in welke kinderen ze leuk vindt om mee te spelen. Eerder speelde ze met alle meiden, maar ze heeft echt haar voorkeur ontwikkeld en dat vind ik heel gezond. Zeker omdat er een paar meisjes in haar klas zitten die zo achter de ellebogen zijn, daar werd ze erg onzeker van. Nu dus niet meer, ze kiest bewust meisjes uit die ze wél leuk vindt en waar ze zich bij op haar gemak voelt.
    Ze kan hier overigens ook maar 1 middag per week afspreken, de rest moet ze tot 14.45 naar school, en we wonen te ver van klasgenoten om daarna nog af te spreken. Maar eens per week is prima te regelen, desnoods al voor volgende week als deze week niet lukt.

7. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Precies wat de meesten hier al zeggen: zelf een beetje coördineren. Zoon (groep 3) wacht soms zo lang met vragen en dan is er ter plekke al een ander afspraakje geregeld met het kindje waar hij graag mee had willen spelen. En inderdaad even appen met de ouders en dan wat afspreken. Probeer het niet te groot te maken ;)

8. angel12

angel12 Bekend lid

Oct 28, 2014
    503
    79
    28
    Dank jullie wel, ik probeer er niet teveel mee bezig te zijn omdat ik er heel onrustig van wordt. Helemaal nu met alle hormonen. Ik ga gewoon inderdaad met haar bespreken dat ze voor de les begint kijkt met wie ze wil afspreken en of dat mogelijk is. Hopelijk gaat het dan een beetje de goede kant op.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier spreken ze bv ook wel eens op maandag af dat ze donderdag na school gaan spelen, gewoon meteen ‘s ochtends al, dan ben je ook niet snel ‘te laat’. Met bso, zwemmen, andere sporten, muzieklessen ed is afspreken voor een andere dag hier sowieso makkelijker :)
    Ik zou daar wel in aanmoedigen, maar het niet voor haar oplossen.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,199
    16,537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij voorkeur doe ik speelafspraken van tevoren regelen. Heb al zo vaak met teleurgestelde kinderen gestaan en dat voorkom ik liever. Vraag eens aan je dochter met wie ze zou willen afspreken en neem dan even contact op met de ouders en zet hem gelijk op de agenda. Dan staat de afspraak en is de druk even van de ketel. Mijn oudste dochter was destijds ook een tobbert met afspreken maar halverwege groep 5 is dat helemaal goedgekomen en wist ze het prima zelf te regelen.

11. angel12

angel12 Bekend lid

Oct 28, 2014
    503
    79
    28
    Ik probeer haar te stimuleren om met andere kindjes een afspraak te maken, ik stel voor met wie ze kan spelen maar ze doet er niks mee. Ook als ik smiddags vraag met wie ze in de pauze heeft gespeeld is het vaak of alleen, of met de kleuters...
    Ik weet het ff niet meer, heb het ook al vaak genoeg bij school aangegeven maar daar wordt niet opgelet ofzo. Er is net ook weer een hele nieuwe juf dus die zal wel helemaal nergens vanaf weten..

Share This Page